Quantcast

Nová grafika TV Prima: Aprílový žert? Nikoliv!

| Tisk

nová loga a design TV Prima
Nové logo TV Prima,
logo pípšou bazar a sloganu
Před týdnem česká TV Prima představila novinářům nové tyrkysově-oranžové logo a vizáž stanice, které bude mít na obrazovce svou premiéru v pondělí 4.dubna 2005. Již první zveřejněné obrázky nové grafiky TV Prima vzbudily nemalou odezvu u našich čtenářů a do diskuse se zapojila i Jarka Sedláčková, kreativní ředitelka TV Prima. Řada čtenářů a diváků považuje novou grafiku za cestu zpět. Začalo to změnou ve zpravodajství, kde bylo uvedeno do proovozu virtuální studio TV Prima (které používá i TV Praha) a skončilo to 6.4. změnou loga a vizáží stanice.

Na kolik je nové logo TV Prima (ne)povedené jsem oslovil odborníky z médií. "Obojí je strašné. Nové logo není vůbec logem, je to jen méně obvyklý font. Koncepčně se ten tyrkysový hnus vůbec nehodí k ostatní open air grafice, celá proměna je nedotažená, nedomyšlená a uspěchaná. Ve vysílání zůstaly staré znělky z předchozí přírodní grafiky (např. Počasí), které se tlučou jak s první fází proměny (Zpravodajský deník), tak s novinkami (ID předěly). Nápad s hravou kuličkou je ten nejjednodušší možný, který z nového loga vyplývá - takové použití snad napadne úplně každého, i kdyby o televizní grafiku v životě nezakopnul. Kreativní tým se moc nepředvedl. Celé je to ušmudlané a působí to dojmem 'Jé, my máme počítač'. Bohužel, Prima se vrátila o deset let zpátky. Špatně, znova!" Říká Filip Rožánek z internetového deníku Česká Média.

V diskusi k událostem minulého týdne se na RadioTV.cz k nové grafice TV Prima vyjádřil i šéfredaktor serveru Radek Dresler: "Osobně si taky myslím, že se to Primě moc nepovedlo. Ta modrozelená mi přijde nějak úplně netelevizní a hodně rušivá."

"Aprílový žert? Ne, to opravdu není vtip", začíná své hodnocení Filip Blažek ze Studia grafického designu DESIGNIQ, server Typo.cz a pokračuje "Televize Prima šlápla vedle. Rozhodla se vyměnit své poměrně solidní logo za zmetek. Něco tak uboze amatérského, ducha prostého, jednoduše řečeno blbého jsem opravdu dlouho neviděl. Autorem značky je podle vyjádření na webových stránkách televize Ondřej Anděra. Pane Anděro, pěkně děkuju. Dívat se na Primu bude ode dneška (4.4.) utrpení. (Rýpaví čtenáři jistě — a oprávněně — namítnou, že to bylo utrpení od počátku :-)".

"Nechápu, nač stát investuje nemalé prostředky do výchovy grafických designérů na středních a vysokých školách. Nerozumím, proč vycházejí časopisy jako Font nebo Typo, když logo celoplošné televize může udělat trouba, co umí kroužit kružítkem a hrát si s počítačem, aniž by věděl alespoň malilililinko o grafickém designu. Nevkusné barvy, znásilněné tvary písma, typografická chyba — nadbytečná mezera za třemi tečkami (v 3D verzi loga na webu Primy tato chyba není) — a také naprosto nešťastné písmo Kabel tolik poplatné době svého vzniku. (To by se autor asi hodně moc divil, kdyby zjistil, že písmo vzniklo v roce 1928.) Fuj. Je mi z toho smutno. Vyzývám tímto ctěné čtenáře, aby nemlčeli a dali v diskusním fóru kreativní ředitelce Primy paní Jarce Sedláčkové jasně najevo, co si o logu a její kreativní práci myslí. Už teď je to velmi zábavné čtení." Popisuje Filip Blažek.

Nové logo Primy obrahuje řadu chyb, kterých si musí povšimnout i běžný laik. V první řadě není nové logo televize vůbec výrazné. Stačí se podívat na stránku s programem terestrických a kabelových kanálů na stránce PROGRAMY , kde divák najde logo Primy vedle log stanic Nova a TV Praha. Na obrazovce působí nové logo více než rušivě a požadavek čtenářů o transparentní logo je více než pochopitelný. Navíc je nové logo na obrazovce větší než to původní. Pokud si divák nahraje nějaký pořad z Primy na videokazetu (ještě se používají), co zjistí? Logo se "rozpíjí" a v nahrávce již není tak výrazné jako to předchozí.



Vedle loga je třeba zhodnotit i grafiku stanice, která také není příliš povedená a nehodí se do stanice s celoplošným pokrytím. Za grafiku by se nemusela příliš stydět lokální a možná ani regionální televize. Grafika je dnes o něčem jiném než o tom, co nám předvedla TV Prima. Byť řada čtenářů a diváků s tímto nemusí souhlasit, ale logo a grafika televize "prodává" svoji tvář, čím bude atraktivnější, tím může mít více diváků. Nebude-li grafika povedená, je možné, že řadu diváků odradí od sledování možná jinak dobrých programů.

Co k tomu dodat? TV Prima chtěla pochlubit novou grafikou a víceméně se ji to nepodařilo. Dá se říci, že grafika stanice včetně dekorací ve studiu byla u TV Prima lepší, když začínala. To se psal rok 1997. Kdo si dneska vzpomene na dynamickou a povedenou znělku Zpravodajského deníku, kterou Prima používala v prvních letech vysílání?

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články