Quantcast

Klíčovým motivem IBC 2006 byla výroba v HDTV

| Tisk

ilustrační obrázek Letošní ročník výstavy IBC 2006 konaný ve dnech 8. - 12. září 2006 nabídl opět přeplněné výstavní haly RAI v Amsterdamu. Na veletrhu byl ale i početný tým českých zástupců ze stávajících i nově vznikajících televizí, rádií a rozhlasu či specializovaných firem.

Zástupci České televize (ČT) se soustředili na několik tematických okruhů. „ČT v současné době finalizuje podklady pro investiční plán roku 2007 a IBC byla příležitostí získat nejnovější informace a podklady pro jeho přípravu. Tak, aby mohly být pro řešení úkolů a požadavků zvolena jak perspektivní, ale i co nejekonomičtější řešení,“ říká serveru parabola.cz Rudolf Pop, ředitel techniky České televize.

Jedním z klíčových motivů výstavy byla výroba v systému HDTV.

U televize s vysokým rozlišením jsme hledali možnosti uplatnění v podmínkách České televize. Zaměřili jsme se na oblast akvizice (kamery pro HDTV), záznamu (technologie HDcam), infrastruktury (nástup přenosové technologie 3 Gbit/s vs. technologie Dual-Link), oblast vysílání a odbavování a způsoby používaných kompresních mechanismů (MPEG-4, H264, VM9, atd.),“ pokračuje Pop.

Veřejnoprávní televize ale sledovala i nové trendy ve vysílání, jako např. vysílání pro mobilní zařízení, kterému byla letos věnována celá jedna výstavní hala. „ČT plánuje rovněž rozšíření dalších technologií pro účely zpravodajství a právě tyto technologie byly v centru pozornosti našich pracovníků.“

Rudolf Pop se svým týmem hledal v Amsterdamu i nové služby, které by chtěla jako veřejnoprávní televizní stanice svým divákům nabízet. Pro nejbližší období se nabízí třeba podtitulkování pořadů v souladu se standardem DVB, ale i rozšiřování systémů pro grafiku apod.

V souvislosti s přípravou technologie pro některé budoucí pořady vyráběné ČT byli hledáni výrobci, kteří budou schopni uspokojit tyto požadavky.“ Na podrobné hodnocení výstavy je podle Popa ještě příliš brzo. „Je možné však konstatovat, že na všechna výše uvedená témata nám výstava IBC 2006 poskytla více či méně obšírné odpovědi.“

Zástupce nově vznikající digitální televize Z1 Martin Mrnka porovnává podzimní IBC v Amsterdamu s jarní výstavou NAB v Las Vegas.

Pokud jde o IBC, je třeba říci, že oproti jarní výstavě NAB v Las Vegas se pro naši potřebu žádná významnější nová technologie neobjevila,“ konstatuje. „Velký pokrok se odehrál v oblasti mobilních televizí a telefonů, zřetelný je trend digitálního satelitního vysílání, což je pro nás v dané právní situaci celkem dobrá zpráva.



Na IBC v Amsterdamu bylo k vidění několik desítek odbavovacích systémů, technologií virtuálních studií i titulkovacích zařízení včetně televizní grafiky, která se často používá zejména při výrobě zpravodajství.

Jak vnímá nově připravovaná Z1 aktuální změny ve zpravodajství současných televizí, např. na Primě?

Pokud jde o změny zpráv v ostatních televizích, je celkem logické, že se na nástup i naší konkurence připravují. Zprávy nelze podceňovat, vytvářejí image televize a současný trend jejich posilování u nás dokazuje, že jde o významný obchodní artikl,“ říká serveru parabola.cz Martin Mrnka.

My z První zpravodajské a.s. a Z1 jsme se museli trochu smát, když jsme zaregistrovali název nových zpráv na Primě: 1.zprávy,“ prozrazuje ředitel Z1. „Zdá se, že kolegové příliš nepřekypují vlastními nápady...

Radek Pešout, Amsterdam





Reklama




Vybrané články