Quantcast

Evropané, Češi a televize - průzkum UPC

| Tisk

logo Tradiční celoevropský průzkum UPC (UPC Pan European Television Survey 2006)
Fotbal je nejpopulárnějším sportem vysílaným v televizi
69% evropských televizních diváků nikdy neposílá SMS zprávy do televizních programů
Český divák si stále zachovává některé svébytné návyky

Tyto a další závěry je možné vyvodit z třetího mezinárodního průzkumu UPC na téma chování televizních diváků (UPC Pan European Television Survey). Průzkum byl proveden v listopadu až prosinci 2006 ve 13 evropských zemích (Rakousko, Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Irsko, Holandsko, Polsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Švýcarsko) na vzorku 6052 respondentů, a to společností UPC, celoevropským provozovatelem kabelového a satelitního televizního vysílání, vysokorychlostního internetu a telefonických služeb. V České republice působí společnost UPC prostřednictvím své dceřiné společnosti UPC Česká republika, a. s. Průzkum byl proveden metodami face to face a on-line panel při dodržení pravidel reprezentativnosti z hlediska pohlaví, věku a trvalého bydliště.

Z evropských výsledků
Fotbal je nejpopulárnějším sportem vysílaným v televizi
Jedním z hlavních bodů, na které se průzkum zaměřil, byl názor evropských televizních diváků na sportovní pořady. Evropské pořadí pěti nejpopulárnějších sportů vysílaných v televizi je následující:

Fotbal 46%
Formule 1 22%
Tenis 18%
Lyžování 16%
Bruslení (na ledě) 15%

Fotbal se neumístil na prvním, ale na druhém místě v České republice a na Slovensku, kde je ještě oblíbenější lední hokej (48%, resp. 46%). Belgičané dávají před fotbalem přednost tenisu (49% tenis, 37% fotbal).

48% evropských diváků uvádí, že množství fotbalu v televizi je přesně tak akorát. 37% respondentů by bylo rádo, kdyby bylo fotbalu v televizi méně. Pouze 15% evropských diváků by chtělo vídat fotbal na obrazovkách ve větší míře. Jedním ze zajímavých výsledků průzkumu je také zjištění, že fotbalu mají více „plné zuby“ západoevropští televizní diváci než diváci ve východní Evropě; že by mělo být v televizi méně fotbalu uvedlo 37% západoevropských diváků a jen 24% diváků východoevropských.

Evropští televizní diváci upřednostňují přímé přenosy z fotbalových utkání (52%) před sledováním pouhých sestřihů nejzajímavějších momentů (9%). Analýzy zápasů nejsou oblíbené vůbec; pouze 4% evropských diváků upřednostňují fotbalové programy, jejichž součástí jsou analýzy zápasů.

Diváci nejraději sledují filmy
Evropští televizní diváci nejraději sledují filmy. Toto je pořadí pěti nejpopulárnějších typů televizních pořadů:

Filmy 52%
Zprávy & aktuální události 45%
Sport 26 %
Seriály typu soap opera 26%
Dokumentární filmy 22%

Posílání SMS zpráv do televizních programů není mezi evropskými diváky oblíbené
Jedním z nejpozoruhodnějších závěrů vyplývajících z provedeného průzkumu je, že posílání SMS zpráv do televizních pořadů není mezi evropskými diváky oblíbené. Ačkoli posílání zpráv je častou součástí televizních programů a soutěží po celé Evropě, 69% evropských televizních diváků do těchto programů nikdy SMS zprávy neposílá. Jen 26% účastníků této studie uvedlo, že SMS zprávy někdy posílá.

Nejpopulárnější jsou komerční kanály
Televizní diváci v Evropě dávají přednost celoplošným komerčním kanálům (37%) před veřejnoprávními kanály (31%). Komerční kanály jsou považovány za méně konzervativní a nabízejí větší pestrost programů. Východoevropští diváci tuto preferenci vyjadřují zřetelněji než diváci v západní Evropě. Ve východní Evropě preferuje sledování celoplošných komerčních kanálů 50% všech diváků, zatímco v západní Evropě tyto kanály preferuje jen 33% diváků. Celoplošné veřejnoprávní kanály mohou počítat s preferencemi 31% diváků v obou těchto zeměpisných oblastech.

Zahraniční veřejnoprávní a komerční kanály mohou počítat se silnými preferencemi v Rakousku a Švýcarsku (38%, resp. 36%), zatímco v ostatních evropských zemích uvádí preferenci zahraničních kanálů pouze 8% diváků.

Tištěný televizní program si udržuje silnou pozici
Ačkoli diváci mají své oblíbené televizní kanály, pouze 17% z nich ví každý týden přesně, co se právě v televizi vysílá. Zdá se, že sledování televize si lépe plánují diváci v západní Evropě (sledování televize si tam plánuje 49% diváků) než diváci ve východní Evropě (pouze 31%). Tištěný televizní program je i nadále nejoblíbenějším způsobem zjištění „co dávají“: 52%. Teletext používá k tomuto účelu 26% diváků a jen 17% evropských televizních diváků zjišťuje budoucí televizní program na Internetu. Mladší lidé (do 30 let) používají Internet za účelem zjištění nabídky TV programu častěji (30%) než starší lidé (9% lidí ve věku 50 let a více).

Upoutávky na televizní pořady představují efektivní nástroj
Televizní kanály se mohou na upoutávky lákající diváky na nové televizní programy bezpečně spolehnout. 42% diváků se právě na základě takovýchto upoutávek rozhoduje, zda budou či nebudou daný program sledovat.

Diváci si televizní pořady nenahrávají
Jedním z nejzajímavějších závěrů vyplývajících z tohoto celoevropského průzkumu na téma sledování televize je skutečnost, že jen necelá polovina evropských diváků podniká kroky potřebné k tomu, aby nepřišla o program, který ve vysílaném čase nestíhá. Pouze 31% televizních diváků si zmeškané televizní programy nahrává na video a jen 16% k tomuto účelu používá DVD rekordér.

České výsledky
V České republice (ČR) je sledovanost televizních novin a aktuálního zpravodajství na stejné úrovni jako sledovanost filmů. Třetím nejoblíbenějším žánrem je sport.Lidé v ČR ve věku 50 let a starší sledují pořady o přírodě a o medicíně více než mladší lidé. Mladší lidé dávají přednost filmům, soutěžním pořadům, telenovelám/seriálům, hudbě a science fiction. Ženy sledují soutěžní pořady, telenovely/seriály, reality show, pořady věnované medicíně a komedie častěji než muži.

5 nejoblíbenějších televizních žánrů:
televizní noviny a aktuální zpravodajství (47%)
filmy (44%)
sport (38%)
telenovely/seriály (22%)
příroda (20%)
Čeští muži mají velmi rádi sportovní pořady (69%), ženy je sledují minimálně (8%).
Talk show (3%) a pořady o umění a kultuře (4%) nejsou v České republice příliš populární.
39% divaček má rádo telenovely/seriály. Muži tento žánr tolik nepreferují (4%).
U starších lidí v ČR (50 let a více) jsou velmi oblíbené televizní noviny a aktuální zpravodajství (60%), zatímco první příčku u 50% mladých diváků (mladších 30 let) zaujímají filmy.
Mladší diváci (do 30 let) mají velmi rádi science fiction (19%), senioři (50 let a více) tento žánr nevyhledávají (1%).

Na rozdíl od mladších diváků lidé nad 50 let upřednostňují domácí veřejnoprávní kanály.

Čeští diváci sledují jak domácí komerční kanály (38%), tak domácí veřejnoprávní kanály (37%).
Senioři (50 let a více) dávají přednost domácím veřejnoprávním kanálům (47%), zatímco mladší diváci preferují domácí komerční kanály (46%)
Zahraniční veřejné (1%) a komerční kanály (3%) mají jen velmi malou sledovanost.

Většina lidí v ČR se rozhodne, co bude v televizi sledovat, na základě denního přehledu pořadů. Ženy častěji uvádějí, že přesně vědí, na co se budou dívat. Během večerního programu muži přepínají kanály častěji než ženy.

44% diváků v ČR se rozhodne, které pořady bude sledovat, po přečtení denního přehledu pořadů.
Češi skutečně vědí, co chtějí: 25% přesně ví, co bude v daném týdnu televize vysílat a rovněž co budou sledovat.

O televizní programové nabídce se ženy častěji informují prostřednictvím tištěných přehledů televizních pořadů, zatímco muži spíše využívají internet. Tištěné přehledy televizních pořadů jsou hlavním zdrojem informací o programové nabídce jednotlivých televizních kanálů. Ženy tyto tištěné přehledy využívají častěji než muži.Starší lidé využívají tištěné přehledy televizních pořadů častěji, mladší lidé rovněž využívají internet a teletext/digitální přehled televizních pořadů.

Aby diváci zjistili, co budou jednotlivé kanály vysílat, většina z nich (64%) využívá tištěné přehledy televizních pořadů. Ženy (70%) je využívají více než muži (59%).
25% Čechů si přečte televizní program v novinách.
Internet (8%) není příliš oblíbený: jen 3% starších diváků (50 let a více) ho využívá jako zdroje informací o televizním vysílání.

V souvislosti s novými televizními pořady mnoho lidí v ČR spoléhá na televizní upoutávky. Televizní upoutávky jsou oblíbenější u mladších spíše než starších diváků.

Když Češi vybírají, jaký nový pořad budou v televizi sledovat, nejčastěji se spoléhají na televizní upoutávky (53%).
Diváci jsou ke své televizní stanici velmi loajální: 23% se dívá na nové programy alespoň na svých oblíbených kanálech.

Podle Čechů by měli o tom, co má televize vysílat, rozhodovat diváci nebo programoví tvůrci.

37% účastníků průzkumu říká, že o tom, co lze a nelze v televizi vysílat, by měl rozhodovat divák, zatímco 36% respondentů tvrdí, že takové rozhodování spadá do kompetence tvůrců programu.

Téměř polovina lidí v ČR - a jedná se především o starší lidi - nikdy nezhlédne televizní pořad, jehož vysílání zmeškali. Zmeškané pořady lidé nejčastěji zhlédnou na videu.

Téměř polovina českých diváků (49%) uvádí, že program, jehož vysílání propásli, již nezhlédnou.
Nicméně 39% respondentů říká, že si oblíbené programy nahrává na video, pokud je nemůže sledovat přímo v době vysílání.

Většina lidí v ČR během televizního programu nikdy neposílá textové zprávy. Mladší lidé je posílají častěji než lidé starší.

66% Čechů během televizního programu nikdy neposílá textové zprávy. Senioři (87%) jich posílají ještě mnohem méně.
Mladší diváci (do 30 let) používají své mobilní telefony častěji: 13% z nich posílá textové zprávy při každé televizní show, která tuto možnost nabízí.

Lední hokej a fotbal patří z hlediska sledovanosti v televizi k nejoblíbenějším. Tyto sporty jsou oblíbenější u mužů než u žen.

5 nejoblíbenějších sportů na obrazovce:
lední hokej (48%)
fotbal (43%)
atletika (21%)
Formule 1(20%)
bruslení (16%)
Fotbal a lední hokej mají u českých mužů stejné preference (oba 74%)
Divačky na přední příčky řadí bruslení (32%) a lední hokej (23%)
Českým mužům se bruslení nelíbí vůbec (0%).

Více než polovina lidí v ČR si myslí, že televize fotbalu věnuje dostatečný prostor. Avšak muži (ve větším měřítku než ženy) by uvítali i více fotbalu na televizních obrazovkách.Diváci, především muži, rádi sledují přímé přenosy fotbalových utkání. V tomto směru ženy nemají tak výrazné preference jako muži.

52% českých diváků říká, že fotbalu je na obrazovce věnován zcela dostatečný prostor.
Nicméně 43% žen by uvítalo, kdyby fotbalu bylo na obrazovce méně.
46% českých diváků se rádo dívá na přímé přenosy fotbalových utkání, 43% diváků nezáleží na tom, zda se jedná o přímý přenos, sestřih nejdůležitějších okamžiků/přenos s analytickým komentářem.
Muži dávají přímým přenosům fotbalových utkání větší přednost než ženy (70% a 23%).

Češi fandili Francii téměř stejně jako Itálii. Více než polovina lidí nefandila ani Francii ani Itálii.



Češi fandili Italům i Francouzům téměř stejnou měrou (21% a 23%).
55% českých diváků během finále Světového poháru nefandilo ani Francii ani Itálii.

Na otevřenou otázku „Co považujte za nejlepší televizní událost roku 2006“ většina čechů označila sportovní akce: Zimní olympijské hry v Turinu (a v jejich rámci zlatou olympijskou medaili Kateřiny Neumannové) a dále Mistrovství světa ve fotbale (Německo 2006). Velké pozornosti se těšil i poslední závod M. Schumachera a seriál Ordinace v růžové zahradě.

zdroj: UPC CZ

František Malina
Tiskový mluvčí UPC ČR





Reklama




Vybrané články