Quantcast

ÚOHS: UPC může převzít Karneval

| Tisk

logo Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil rozhodnutím ze dne 22. prosince 2006 spojení jedničky a dvojky na trhu kabelového vysílání v České republice.

Společnost UPC může kontrolovat jak svého konkurenta Karneval Media, tak společnost Forcable, která je provozovatelem televizního programu Karneval TV. Rozhodnutí je již pravomocné, společnost UPC se vzdala práva na podání rozkladu.

Vzhledem k tomu, že dochází k významnému posílení pozice lídra trhu bylo spojení povoleno až na základě pěti závazků, které UPC předložila Úřadu. Navržené závazky reagují na identifikované obavy z možného narušení hospodářské soutěže zejména v důsledku posílení tržní síly a s ní spojené vyjednávací pozice firmy vůči poskytovatelům programů, ale i vůči koncovým uživatelům.

1. Smyslem prvního závazku je zajištění přístupu ostatních provozovatelů televizních sítí k programům, k nimž UPC (resp. její majitel skupina Liberty Global) vlastní či získá jakákoliv výhradní práva, a to za nediskriminačních a komerčně přiměřených podmínek.

2. Druhým závazkem vyšel účastník řízení vstříc Úřadu, který se obával, že si realizace spojení a investice do sjednocení kabelových rozvodů vyžádají zvýšení ceny za služby. UPC nesmí do konce roku 2007 zvýšit ceny za analogové vysílání ve svých sítích (tedy včetně Karnevalu). V následném období (do konce roku 2010) pak může zvýšit ceny jen o inflaci, příp. promítnout do cen zvýšení cen energií, autorských práv apod.

3. Dále byl stanoven závazek týkající se zachování stávající programové nabídky pro území, kde se kabelové sítě UPC a Karneval překrývají. Tento závazek má za cíl předejít jednorázové a neočekávané negativní změně programového obsahu.

logo 4. Zneužití vyjednávací pozice vůči poskytovatelům programu má zabránit závazek, který by měl předejít tomu, že by dominantní subjekt dodávající televizní signál koncovým uživatelům a zároveň významný poskytovatel programu hodlal uzavřít svoji programovou nabídku ostatním „programerům“ tak, aby je následně vytěsnil z trhu a získal jejich pozice. Závazek má potenciál zajistit dostatečnou pluralitu programové nabídky dominantního soutěžitele, přitom však účastníkovi řízení zůstává ponechána možnost určitý program za splnění stanovených podmínek odmítnout.



5. V posledním závazku se UPC zavazuje vést oddělenou evidenci nákladů a výnosů, tak aby bylo zřejmé, že nedochází k jakémukoliv křížovému financování, tedy například k dotování satelitního vysílání UPC Direkt z výnosů kabelové televize.

Úřad považuje navržené závazky za situace, kdy na straně jedné dochází spojením ke vzniku dominantního subjektu, a na straně druhé se v blízké budoucnosti očekává posílení konkurenčního prostředí zejména nástupem nových technologií, za dostačující pro odstranění obav z narušení soutěže. Při splnění takových omezení budou dány podmínky pro uchování a další rozvíjení soutěžního prostředí na relevantních trzích.

Tiskový a personální odbor ÚOHS





Reklama




Vybrané články