Quantcast

KinoSvět chce expandovat na Slovensko a rozšířit satelitní distribuci

| Tisk

logo KinoSvět restartoval program, rozšířil pokrytí a vstoupil na satelit. O dalších plánech a záměrech provozovatele je dnešní rozhovor. Leoš Pohl, jednatel Československé filmové společnosti, provozovatele dokumentární stanice KinoSvět, se také vrací k hojně diskutovanému tématu must carry.

Parabola.cz: V pondělí 29.9.2014 restartovala Vaše televize KINOSVĚT. Podpoříte nový start Vaší televize nějakou kampaní?

Leoš Pohl: Vzhledem k tomu, že se jedná o programové změny v rámci licence a rozšíření distribuce byla naše reklama zaměřena především na nové pořady a na proladění KINOSVĚT v nových sítích. K tomu jsme, kromě vlastních prostředků - např. crosspromo na našich placených kanálech a jejich webech či Radiodechovka - využili internet: Seznam, weby nejen o médiích, You Tube a sociální sítě, kde jsme se zaměřili na určující cílové skupiny. Máme reklamu v televizích vysílajících na multiplexech 3 a 4 a které mají vyšší penetraci, nebo podobné cílové skupiny (Óčko Gold, Country no.1, Retro, Relax, Slovak Sport, Polar TV, Praha TV). Využili jsme vybrané printy, vysílali jsme promosmyčku před startem v síti RS 7. V současné době připravujeme druhou etapu reklamní kampaně, kterou chceme zaměřit na vybrané pořady a doplňkové služby.

KINOSVĚT TV se stala nyní celoplošnou televizí. Proč jste se rozhodl pro geografické rozšíření distribuce?

Naše roční zkušenosti ukázaly, že vysílání nelokalizovaného programu v regionální DVB-T síti a v kabelech nevytváří dostatečný reklamní potenciál pro inzerenty. Vzhledem k tomu, že ekonomicky dostupný potenciál celoplošných DVB-T sítí je již prakticky vyčerpán, rozhodovali jsme se mezi nadregionálními sítěmi RS 1, RS 7 a RS 8. Zde rozhodovalo pokrytí a penetrace. Provozovatel RS 7 nám nabídnul 84% pokrytí a 25% penetraci s možností dalšího růstu, což bylo to nejdůležitější. A samozřejmě výrazným impulsem byl start diskuse, v níž se ukazuje, že regionální DVB-T sítě nemusí ukončit své vysílání už v roce 2017.

KINOSVĚT TV vysílá už 1,5 roku. Doposud si mohli Váš program naladit diváci v regionálních multiplexech a u některých kabelových operátorů. Jak hodnotíte "starou" KINOSVĚT TV? Jaké Vám přináší zkušenosti do nového začátku celoplošné podoby KINOSVĚT TV?

Byla to veliká zkušenost. Co platí v pay - tv, nemusí platit ve free-to-air. Kdo umí výborně free-to-air, nemusí být nejlepší v pay - tv. Takže dva zádrhele: v první řadě nedostatečné pokrytí. Z pohledu potřebné cílové skupiny ne zcela vyhovující program.

Nový program KINOSVĚT TV. Na jaké formáty a pořady se mohou diváci těšit? Nepůjde o "kopii" Prima ZOOM? Bude KINOSVĚT TV mít vlastní tvář? Co mohou diváci od Vaší stanice očekávat?

Když jsme se rozhodli pokračovat ve vysílání programu KINOSVĚT TV s novým obsahem a větším pokrytím, věděli jsme, že restart bude těžší než start na zelené louce. Proto jsme strategii programu postavili na odlišení. A to především z hlediska zdrojů. Zaměřili jsme se na dokumentární a celovečerní filmy s tematikou záhad a tajemství a postupně budeme rozšiřovat jejich nabídku. Vsadili jsme zde i na vlastní produkci se známými jmény. Druhým blokem jsou celovečerní hrané filmy především dabované zahraniční, a toho typu, z našich televizí mizí, včetně zmíněného dabingu.

České filmy budou tvořit minoritu. A samozřejmě naším cílem je nabízet i třešničky na dortu, jako byl startovní Emperor, který si na KINOSVĚT TV odbyl českou televizní premiéru. Třetí oblastí jsou dětské pořady, které se stále těší vysoké oblibě a které budeme nasazovat po návratu dětských diváků dopoledne domů a zopakujeme je v podvečer. V noci, místo zrnění nabídneme našim divákům-nespavcům pořady bez komentáře s pohledem do světa.

Ostatní dokumentární filmy budou zaměřeny na témata, která byla v našem dosavadním vysílání nejúspěšnější: vesmír, válka, cestopisy, životní styl, historie. Zde představíme divákům neznámé programové zdroje, které jim umožní nahlédnout nejen do zákulisí těchto oborů, ale podívat se na ně i z jiného úhlu.

Šíření signálu Kinosvět. Kde všude naladíme KinoSvět?

KINOSVĚT šíříme v DVB-T sítích celoplošné RS7 pokrývající 84% populace, pražské a středočeské RS 4, pokrývající 16% populace a mostecké RS 9, pokrývající 0,7% populace. Jsme u většiny kabelových a IPTV předplatitelů v nabídce Basic. V satelitní síti Skylink vysíláme v prime-time od 20 do 22 hodin na frekvenci mezi Minimax TV a LEO TV pro předplatitele jakéhokoliv placeného balíčku tohoto operátora. U obou platforem předpokládáme pokrytí téměř 20% populace.

Proč jste si pro pozemní distribuci KINOSVĚT TV vybral právě RS7?

Přiznávám se, že zpočátku jsem byl pevně rozhodnut pro České radiokomunikace, se kterými jsem dlouhodobě hledal nejoptimálnější řešení. Imponovala mi jejich profesionalita a ochota. Už to nebyly Radiokomunikace, které jsem znal z doby zahájení digitalizace. V závěru nakonec rozhodla čísla: pokrytí, penetrace, cena.

Plánujete rozšířit vysílání KINOSVĚT TV i na Slovensko? Například přes regionální multiplexy či kabelové operátory?

V této chvíli se jednání teprve rozbíhají. Na jejich základě budeme hledat optimální obchodní model.

Proč je KINOSVĚT TV na satelitu jen od 20 do 22 hodin?

V tomto časovém rozmezí měl Skylink volnou satelitní kapacitu a s ohledem na naše programové záměry nám toto řešení připadlo v daném okamžiku jako ekonomicky pro obě strany nejoptimálnější.

Bude Kinosvět na satelitu 24 hodin? Pokud ne na Skylinku, zajistíte si vlastní distribuční trasu? Například na jiném satelitu?

O satelitní šíření máme samozřejmě zájem. A zase dilema. Na jednu stranou inzertní výtěžnost této platformy není taková, aby pokryla s tím spojené náklady. Na druhou stranu představuje téměř 27% trhu, což není zanedbatelné.

KINOSVĚT není placenou televizí. Je ještě místo na trhu televizní reklamy?

Na rozdíl od placené televize, kde dochází k centralizaci tržeb v rukou nadnárodních vícekanálových provozovatelů, dochází v oblasti sledovanosti a tím následně i tržeb k diverzifikaci části trhu TV reklamy v objemu cca 7-10%.

Z vysílacího zákona vypadla důležitá podmínka "mustcarry" pro komerční televize. Kabelové televize již nemusí automaticky přidávat terestricky dostupné stanice do nejnižší programové nabídky a naopak provozovatelé komerčních TV mohou za svůj signál vybírat od operátorů poplatky. Jak to bude v případě KINOSVĚT TV? Budete od operátorů vybírat poplatky za poskytování svého signálu? Jaká bude Vaše obchodní politika v tomto směru?

To je dvojsečná zbraň daná celkovou sledovanosti programů mediálních skupin, velikostí dotčených operátorů a obsahovým hladem nových technologií (archiv, OTT atd.), které za určitých okolností mohou tvořit konkurenční výhodu. Obchodní marže TV služeb u operátorů jsou nižší, než si myslíme a někdy jsou dotovány službami připojení k internetu a tvoří jeho podporu. S největší pravděpodobností se tato jednání, která se mimochodem vedou již dva roky, promítnou do zvýšení cen a možná nakonec na tom vydělá platforma DVB-T. Na jednu stranu jsou dotčené programy šířeny volně v DVB-T a tudíž zdarma. To může být případ pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na druhou stranu by využívání sledovaných FTA programů pro nadstandardní služby typu archív, timeshift, OTT a další on-line služby, nemělo být pro operátory také úplně zadarmo. A také platí, že nástup internetových televizí by měl obě strany barikády spojit.

Ale vraťme se ke KINOSVĚT TV.



Naše sledovanost není taková, abychom si diktovali. Rozhodně budeme o placených službách uvažovat pro jiné oblasti.

Podle diskusí čtenářů, nebyla kvalita signálu Vašeho programu v síti RS 7 druhý a třetí den vysílání příliš dobrá. Nyní už je na odpovídající úrovni. Jaký jste měl problém?

Ano přiznávám, druhý a třetí den nebyla kvalita signálu přijatelná. Nebylo to však způsobeno kvalitou vysílání RS 7, ale problémy, které nám způsobil jeden poskytovatel komunikačních služeb na distribuční síti mezi odbavovacím pracovištěm Polaru a hlavní stanicí RS 7 (oba se nachází v Ostravě). Nedařilo se nám najít rychle náhradní řešení. Čtvrtý den však byl signál již plně vyhovující. Děkuji za to všem našim partnerům.

Děkuji Vám za rozhovor.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články