Quantcast

Nejvyšší správní soud zrušil pokutu uloženou RRTV

| redakce | tisk

Nejvyšší správní soud zrušil rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), kterým byla uložena pokuta 1,8 mil. korun za televizní reklamu na přípravek Allivictus. Tomuto doplňku stravy, který je v podstatě česnekovým koncentrátem, byly v reklamě připisovány účinky, které se mohou v reklamě pojit pouze s léčivy.

Reklama na doplněk stravy nikdy nesmí tvrdit, že daný produkt má nějaké léčebné efekty nebo že je prevencí onemocnění, a to i kdyby takové účinky skutečně měl,“ zdůraznil Ivan Krejčí, předseda RRTV.

Podle jeho slov je důvodem tohoto zákonného omezení, aby se spotřebiteli nestalo, že na základě reklamy zamění doplněk stravy za lék, který prošel všemi nezbytnými klinickými testy a jehož účinnost byla řádně prokázána. Doplněk stravy je pouhou potravinou v pilulce, u níž nebyla testována a osvědčena účinnost. „Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu znamená bezprecedentní snížení ochrany českých spotřebitelů,“ upozornil Ivan Krejčí.

Rozsudek Nejvyššího správního soudu je významný nejen ve vztahu k jedinému správnímu řízení a konkrétní problematické reklamě, ale i z hlediska základních principů regulace reklamy na doplňky stravy. Ty jsou v rámci Evropské unie nastaveny nařízením, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, a jímž je Česká republika vázána.

Reklama propagovala Allivictus jako přípravek, který podporuje imunitní systém, léčí chřipku a infekce a má pozitivní vliv v průběhu léčby rakoviny. Osobní zkušenost s jeho užíváním během chemoterapie pak zdůrazňoval mistr České republiky v badmintonu Petr Koukal.

Přes jednoznačné znění zákona, které bylo v minulosti opakovaně podepřeno judikaturou soudů, včetně Nejvyššího správního soudu, v daném případě soud pokutu zrušil. A to s odůvodněním, že v reklamě uváděné vlastnosti jsou česneku obecně připisovány širokou veřejností a jsou proto obecně známé.

Soud v podstatě ignoroval jádro zákonného zákazu přisuzovat v reklamě potravině léčebné účinky a zabýval se tím, zda česnek má léčivé efekty, nebo zda si to o něm alespoň veřejnost myslí. Takový exces ze strany soudu je fatálním průlomem v dosavadní regulaci reklamy na doplňky stravy, jejímž smyslem je ochránit zejména zranitelné skupiny spotřebitelů. Staří nebo nemocní lidé jsou pochopitelně mnohem náchylnější podlehnout tlaku komerční komunikace, uvěřit reklamním tvrzením a nakoupit drahé doplňky stravy v naději, že jim v těžké nemoci prospějí. A to není jen hypotetické riziko, osobně znám případ, kdy se na přednášce pro veřejnost, kde byla reklama Allivictus promítána, dotázala seniorka, zda Allivictus léčí i typ rakoviny, kterým trpí její manžel,“ řekl Krejčí.

zdroj: RRTV





Reklama




Vybrané články