Quantcast

TaT: Přechod na satelit Thor považujeme za nereálný

| Tisk

logo O zařazení Eurosportu do balíčku Multi a možném přechodu na satelit Thor je sváteční rozhovor s Jaromírem Glisníkem, výkonným ředitelem společnosti TRADE and TECHNOLOGY (TaT), jedním z distributorů karet pro příjem českých a slovenských programů ze satelitu.

Parabola.cz: Před zhruba 2 týdny jste na dotaz serveru parabola.cz uvedl, že zákazníci TaT/SkyLink se programu Eurosport dočkají zřejmě do konce června. Je již začátek července a o startu Eurosportu ve Vaší nabídce se přestalo hovořit. Plánujete ještě zařazení Eurosportu do Vaší nabídky?

Jaromír Glisník: Na dotaz serveru parabola.cz jsem uvedl, že bych si přál, aby to bylo do konce června, že to však nemohu slíbit. I nyní bych si přál, aby se naši zákazníci tohoto programu dočkali co nejdříve. Intenzívně na tom pracujeme. Jednání nejsou dosud ukončena, přesný termín nemohu proto sdělit.

Budou si muset zákazníci za program připlácet či zvlášť aktivovat? Bude v balíčku Multi?

Plánujeme zařazení tohoto programu do balíčku MULTI bez jakýchkoli dalších poplatků nebo doplatků.

Konkurenční distributor program Eurosport zařadil do své nabídky před měsícem přes společnost Media Vision jej vysílá ze satelitu Astra 1E (freq. 11,876 GHz). Nabízí se tedy otázka: Jednáte o možnosti připojení se na tento signál a tedy spolupodílení na nákladech za satelitní distribuci?

Stav našich jednání nám neumožňuje prozatím zveřejňovat informace o způsobu distribuce programu Eurosport. Souhlasím s Vámi, že spolupodílení se na nákladech za satelitní distribuci je rozumná cesta.

Kolik alternativních řešení přichází v úvahu? Budete Eurosport v češtině nabízet z pozice 19,2°E přes platformu Canal Digitaal NL?

Máme rozpracovány tři varianty distribuce. Pozice 19,2 je jednou z nich.

Uvažujete také o zařazení programu Eurosport 2?

Ano, zvažujeme rovněž zařazení programu Eurosport 2. Pokud k němu přistoupíme, nebude to ve stejném termínu jako Eurosport, ale později.

Koncem května odstartoval program Eurosport ve vysokém rozlišení. Stanice Eurosport HD je přítomná v některých placených satelitních sítích. Například v Polsku ve všech třech. V Česku a na Slovensku v žádné. Uvažujete o zařazení programu Eurosport HD do Vaší nabídky? Byl by v balíčku Multi či šířen jako prémiový?

V oblasti programů HD dosud nemáme stanovenu konkrétní strategii. Ptáte-li se na můj osobní názor, považoval bych za optimální zařazení prémiového balíčku několika HD programů (tedy vč. Eurosportu HD). Vstup do sektoru HD na satelitu je však ekonomicky náročnou záležitostí a neobejde se bez důkladné přípravy a modelování návratnosti. Proto během příštích několika měsíců se zařazením HD programů nepočítáme.

Rada na svém posledním zasedání zamítla žádost o udělení licence na program EROX. S tímto programem jste počítali do své placené nabídky Multi. Jak ovlivní rozhodnutí RRTV Vaše další aktivity a rozšiřování nabídky?

Neudělení licence EROXu mě překvapilo a nechápu jej. Náš stát mohl získat licenční poplatek, takhle jej asi získá Nizozemí. Nepochybuji o tom, že se EROXu dočkáme.

V březnovém rozhovoru pro server parabola.cz jste tipl, že do konce roku 2008 budete mít ve své základní placené nabídce Multi 10 až 12 programů. Se zařazením programu Eurosport v češtině jich bude už 11 (pokud se podaří vyřešit problém s licencí na kanál EROX, bude jich 12). Váš odhad byl tedy velmi reálný a splněn o několik měsíců dříve. Předpokládám, že rozšiřování Vaší nabídky bude pokračovat i ve druhé polovině letošního roku. Můžete už prozradit, jaké programy do konce letošního roku zařadíte?

S nabídkami atraktivních novinek se v posledních měsících „roztrhl pytel“. A je samozřejmě řada zavedených špičkových programů, které by se našim zákazníkům mohly líbit. Nebojím se proto, že bychom neměli z čeho vybírat. Mnohokrát se mi stalo, že pokud jsem předem prozradil něco z našich plánů, v očích čtenářů se to proměnilo v „slib“. Považuji proto za nesprávné o nových programech informovat do doby finalizace smlouvy. Nehledě na to, že by to mohlo oslabit naše vyjednávací pozice a posloužit konkurenci.

Jaký je Váš aktuální odhad počtu kanálů v balíčku Multi k 31.12.2008?

Jistě neskončíme na dvanácti. Zvažujeme varianty s velmi odlišnými počty a předpokládám, že se rozhodneme do podzimu.

Kolik máte zákazníků balíčku Multi?

Již delší dobu neposkytujeme informace tohoto druhu. Náš plán na září jsme v počtu platících uživatelů MULTI překročili již v červnu. I proto jsme mohli rozšíření programové nabídky plánované na podzim zrealizovat již v létě.

Se startem balíčku Multi jste v závěru loňského roku zrušili formu individuálního předplatného „a la carte“. Na dotaz parabola.cz k možnosti opětovného nabízení programů obojím systémem (balíček i a la carte) jste uvedl, že programové smlouvy to neumožňují. Přesto Vaše konkurence většinu programů tímto duálním systémem (a la carte a také balíček) nabízí. Proč nejdete duálním systémem také? Neztrácíte tím případné zákazníky?

K této problematice jsem se několikrát vyjadřoval. Dodavatelé zavedených mezinárodních programů určených pro základní balíček („basic“) podmiňují zařazení do nabídky poměrně striktními podmínkami, které nabízení programů „ala carte“ bez základního balíčku jednoznačně zakazují. Je to zavedená praxe a vzhledem k tomu, že ji respektují i ti největší hráči na poli placené televize, nedomnívám se, že je v naší moci ji změnit. Pokud se však provozovatel při sestavování své programové nabídky těmto programům vyhne, nemusí zřejmě tato striktní pravidla dodržovat. My jsme vsadili již v prosinci loňského roku při sestavování balíčku MULTI na kvalitu a dnes mohu s potěšením konstatovat, že se nám to vyplatilo. Pravda, bylo to za cenu ztráty přízně některých zákazníků.

V celé Evropě nenajdete zemi, kde existují nejenom dva distributoři ale i nabídka podobná té, která je na pozici 23,5°E – tj. FTV (free to view – neplacené programy) nabídka s možností objednání balíčku a prémiových kanálů. Na jedné straně obhajujete výhody balíčku (vlastníci programů mají jistotu, že budou v nejnižší nabídce) ale na straně druhé nemají tito dodavatelé programu žádnou jistotu, že si tento placený balíček Vaši zákazníci vůbec objednají. Není pro Vaši firmu nakonec „handicapem“, že nabízíte programy bez časového omezení (ČT, Prima, Nova atp.), které mohou bránit v rozvoji Vašeho podnikání s placeným vysíláním? Řada diváků pak nemá ani důvod si programy objednávat…

Máte pravdu, že většina uživatelů našich karet si je kupuje právě pro sledování neplacené nabídky. V mládí našich prarodičů byla tekoucí teplá voda v domácnosti luxusem. Dnes by již nikoho nenapadlo stavět dům bez rozvodů teplé vody. Pamatuji dobu, kdy bylo běžné mít dva televizní programy. Věřím, že není daleko doba, kdy možnost vybrat si z desítek programů bude stejnou samozřejmostí jako ta teplá voda. Snažíme se naše zákazníky s neplacenou nabídkou přesvědčit o tom, že ta doba nastává.

Další placené programy se již na kmitočet 11,992 GHz nevejdou. Bude potřeba využít další transpondérovou kapacitu. Nabízí se tedy využívání ne zcela zaplněného transpondéru 11,876 GHz. Uvažujete o využití této kapacity?

K otázce satelitní distribuce dalších programů se prozatím nemohu vyjádřit. Zvažujeme více variant.



Ve druhé polovině června se objevily první technické testy konkurenční platformy UPC Direct na satelitu Thor 5. Pozice 0,8°W/1°W začíná být pro zákazníky a také diváky v Česku a na Slovensku atraktivním místem pro umístění svých programů a služeb. Co na rozvoj této pozice říkáte?

O atraktivitě nové pozice samozřejmě víme. Je otázkou ekonomického modelování, při jakém počtu programů se vyplatí vykročit směrem k cenově výhodnější satelitní distribuci. Neznám konkrétní podmínky jiných platforem a nedovedu posoudit, nakolik by se jim přechod vyplatil.

Ceny za pronájem transpondérové kapacity na Thoru jsou nižší než na Astře. A na to dobře slyší vysílatelé z regionu střední a východní Evropy, pro kterou je satelit určen. Co říkáte na možnost přesunu nabídky TT a SkyLink na pozici 0,8°W/1°W? Je to pro Vás nereálné i představa vysílat z této pozice, která nabírá rychlý rozvoj?

Velmi rádi bychom naše zákazníky ušetřili nutnosti přetáčet anténu na jinou pozici. Sloužíme jako distributor karet České televizi a jiným stanicím, které vysílají na pozici 23,5 E. Našich zákazníků z řad broadcasterů si velmi vážíme a nechtěli bychom ztratit jejich přízeň. Změnu pozice proto v našem případě považuji v krátkodobém horizontu za nereálnou.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články