Xtrend 1000

Skylink: Peníze našich zákazníků si musíme zasloužit

| Tisk

logo Za měsíc vstoupí v platnost nový ceník satelitních platforem Skylink a CS Link . Významnou změnou je výrazné zvýšení servisního poplatku (SP). Proč k navýšení dojde a co mohou klienti po zdražení SP očekávat je dnešní rozhovor, který se týká výhradně zvýšení servisního poplatku a dopady na zákazníky a programovou nabídku.

Na otázky webu parabola.cz odpovídal Jaromír Glisník, člen představenstva společnosti M7 Group, provozovatel satelitních sítí Skylink a CS Link.

Parabola.cz: Proč se k 1.4.2015 zvýší Servisní poplatek pro zákazníky Skylink a CS Link? Inflace v Česku prakticky nulová, kurs koruny k euru prakticky také beze změn...

Jaromír Glisník, M7 Group: Již při zavedení SP jsme kalkulovali s platností zavedené ceny na dva až tři roky. Ve skutečnosti je ovšem setrvačnost cen mnohem větší. Pokud si dnes zákazník, který má uhrazen SP například do května 2015, uhradí aktuální platbu na 24 měsíců, protáhne si platnost původní ceny až do května 2017, což bude 5 let od zavedení SP. Možnost předplatného na delší dobu je pro zákazníka cenovou pojistkou, pro nás však znamená nutnost kalkulovat hodně dopředu. Bude velmi dlouho trvat, než náš výnos z SP dosáhne nově avizované výše. Právě proto jsme byli nuceni SP významně zvýšit. Důležité je též uvést, že 21% z inkasované částky představuje DPH.

Jaké služby mohou zákazníci CS Link a Skylink s vyšším SP očekávat? Budete poskytovat nějaké služby s přidanou hodnotou?

Služby s přidanou hodnotou jsou atraktivní zejména pro zákazníky s placenou nabídkou. Zde chystáme řadu novinek. Zákazníci platící SP spíše ocení kvalitu a šíři programové nabídky. V této oblasti došlo za posledních několik let k významnému zlepšení a další kroky budou následovat. Jen od zavedení SP přibylo v základní nabídce 16 nových programů, mnoho z nich ve vysokém rozlišení HD. Neexistuje platforma, která by za cenu našeho SP poskytovala srovnatelnou nabídku.

obrázek Je vyšší Servisní poplatek nastaven kvůli požadavkům komerčních stanic, které chtějí vybírat poplatky za jejich HD signály?

Období zákonné platnosti pravidla „must carry“, kdy byli vysílatelé povinni každé platformě poskytnout své programy bezplatně, je dávnou minulostí. Konkurenční prostředí nutí vysílatele investovat do obsahu a kvality svého vysílání. Zároveň ale výnosy z televizní reklamy dlouhodobě klesají. V této situaci hledají vysílatelé nové zdroje příjmů. Nic jiného jim nezbývá, pokud chtějí prosperovat. Tolik k obecným trendům. Konkrétní komerční dohody s vysílateli z pochopitelných důvodů nemohu zveřejnit.

Budete tlačit vysílatele k tomu, aby jejich HD programy obsahovaly více nativního obsahu?

Komerční vysílatelé nakupují nové programy v nativním HD. Zároveň však mají starší nakoupený obsah, který potřebují odvysílat – tj. zpeněžit. Proto podíl nativního obsahu poroste postupně. Vysílatelé si nemohou dovolit starší nakoupené programy s platnými vysílacími právy jednoduše odepsat. Je to plně v kompetenci jednotlivých vysílatelů a nedá se s tím mnoho dělat.

Proč neoddělíte DIGITAL SD a DIGITAL HD. Cenově citlivým klientům jste mohli nabízet SD balíček za nižší ceny. Samozřejmě při zachování SD distribuce hlavních programů - například v MPEG-4?

Většina našich zákazníků má HD přijímač a počet zákazníků s SD přijímačem se stále rychle snižuje. Zároveň někteří vysílatelé ohlásili na polovinu roku 2016 konec distribuce v MPEG-2/SD. V této situaci nemá smysl „zakonzervovat“ SD vysílání. Ani vysílatelé ani Skylink si nemohou dovolit financování distribuce v SD/MPEG-2 pro pár desítek nebo pár set tisíc diváků. Matematický příklad pro ilustraci: distribuce dvaceti SD/MPEG-2 programů pro ČR a SR stojí nákladově přibližně 10 miliónů Kč měsíčně. Pokud by se mělo vysílat třeba pro 100 tisíc SD zákazníků, každý by na vysílání musel „přispět“ částkou 100 Kč měsíčně. To nedává ekonomický smysl. Souběžné vysílání stejných programů v SD a HD se proto z dlouhodobého hlediska nevyplácí.

Je pravda, že v příštím roce opět Servisní poplatek výrazně vzroste kvůli přidaným dalším programům? Pokud ano o kolik?

Žádný výrazný růst SP v příštím roce neplánujeme. Pokud se zásadně nezmění vnější podmínky (kurz koruny, inflace atp.) nebude třeba SP významně zvyšovat.

Jaká je podle Vás optimální výše Servisního poplatku na kterou se chcete zvyšováním dostat? 60 Kč, 80 Kč, 100 Kč či 120 Kč?

Výše SP není veličina, kterou bychom mohli jednostranně stanovit. Je to výslednice vlivů naší interní ekonomiky a vnějšího prostředí. I nadále budeme usilovat o udržení pozice platformy, která poskytuje bezkonkurenční hodnotu za danou cenu. Neúměrně vysokou cenu nám nikdo nezaplatí. Peníze našich zákazníků si musíme zasloužit. V situaci, kdy existuje neplacené vysílání přes DVB-T, to není vůbec snadný úkol.

Uvažovali jste i o tom, že důchodci či sociálně slabí občané nebudou mít peníze na uhrazení takto vysokých částek?

Ve srovnání s jinými náklady na provoz domácnosti je SP marginální položkou. Zvýšení o 22 Kč měsíčně představuje méně než korunu denně, což považuji za velmi malou částku s ohledem na to, kolik času běžně lidé před televizní obrazovkou tráví.

Je snahou navýšení SP se "zbavit" Vašich zákazníků, kteří Vám platí minimum - právě onen zmíněný Servisní poplatek?

Všech našich zákazníků si velmi vážíme. Představují pozitivní přínos pro naši ekonomiku. Proto se snažíme přinášet kvalitní zábavu i služby za maximálně příznivou cenu. Výnos ze SP není nijak vysoký, ale pokrývá naše náklady s obsluhou běžného zákazníka.

Neobáváte se po výrazném zdražení SP odlivu klientů ke konkurenčním operátorům?

Konkurenci představuje neplacené pozemské vysílání. Žádná částka není dostatečně malá oproti nule. S tím se nedá nic dělat. Cenovou válku s neplacenou službou nevyhrajeme. Naší devizou je šíře a kvalita nabídky. Oproti pozemskému vysílání je velkou výhodou i flexibilita, kdy si můžete kdykoliv během roku snadno rozšířit nabídku programů, nebo zákaznická podpora, která v DVB-T neexistuje. Pevně věříme, že si to naši zákazníci uvědomují a zachovají nám svou věrnost.

Martin Vyleťal