Quantcast

Přechod na digitální vysílání není na severu Čech vnímán negativně

| Tisk

logo Po počátečních rozpacích severočeského publika se nyní jeví, že přechod na digitální televizi je na Ústecku na dobré cestě.

Zatímco na začátku prázdnin diváci vnímali přechod na DVB-T negativně, situace se pravděpodobně uklidňuje. Stalo se ale až okamžikem, kdy TV Nova zahájila digitální vysílání z Bukové hory a velmi propracovaným PR na své obrazovce divákovi sdělila, že vysílá Televizní noviny z HD studia a že digitální vysílání je realitou.

Potvrdilo se, že lídrem digitalizace v Česku musí být zejména TV Nova, na kterou divák slyší.

Jakmile se TV Nova připojila ke čtyřem programům České televize vysílaných z Bukové hory, tak teprve v ten okamžik lidé na severu Čech uvěřili, že DVB-T má význam. A tudíž je důvod si zakoupit set-top-box.

Digitalizace na severu Čech má ale mnoho podob. Vytvořily se lokality, ve kterých různé platformy mají své dominantní i minoritní zastoupení. V Teplicích, Bílině, Duchcově apod. vyhrává kabelová televize. Ta zde skutečně získává i nové klienty. Vysvětlení je ale jednoduché. Ti diváci, kteří si nechtěli platit kabelovku a byli připojeni na STA, se z důvodu neochoty vlastníka objektu rekonstruovat anténní systém pro digitální vysílání raději „pod nátlakem okolností“ schylují k podepsání smlouvy s kabelovou společností.

Na Teplicku vede i placená satelitní platforma Digi TV. Ta válcuje trh zejména v lokalitách, kde žije často ekonomicky slabá skupina severočeského obyvatelstva. Ovšem u této skupiny diváků nelze ani hovořit o znalosti různých platforem digitální televize. Zjednodušeně řečeno lze konstatovat, že abonenty si služba získala hlavně cenou a množstvím nabízených kanálů, které soused odkoukal od souseda.



Když to ještě více zjednoduším, tak různé formy digitální televize získávají prim dle jednoduchého modelu: má-li soused či známý set-top-box pro DVB-T a má-li bezproblémový příjem – rozhodne se druhý soused pro něj; je-li v lokalitě rozšířena informace o tom, že DVB-T má nekvalitní příjem, celá vesnice si pořizuje satelity.

Také hodně záleží na propagaci jednotlivých forem digitální televize v dané lokalitě. Pokud Telefónica O2 vyvěsí reklamy v Teplicích a Ústí nad Labem na O2TV se sloganem: Vypnutí analogu vás nemusí strašit, překvapivě získává zákazníky. V Ústí nad Labem a v okolních vesnicích se daří prodeji set-top-boxů. Pomohla tomu i aktivita MediaShow Digital, které vyrukovalo se sloganem: S námi se bát digitalizace nemusíte.

Stejná situace je i na Českolipsku a Litoměřicku. Zde převládají set-top-boxy – a to i díky přiznivému stavu, kdy v tomto regionu lze přijímat digitální multiplexy z Prahy a tudíž není důvod si pořizovat satelitní komplety kvůli nedostatečné programové nabídce.

Naprosto odlišná situace je na Děčínsku. Zde v mnoha lokalitách je problematické DVB-T z Bukové hory přijímat. Proto vede satelit. Bizarní situace je ale v samotném Děčíně, ve kterém je příjem digitálu zcela bez problému. Přesto tady frčí satelit. Důvod? Obyvatelé Děčína jsou velmi specifičtí, což si uvědomují i jiní obchodníci i z řad maloobchodních řetězců.

Ing. Radek Pešout
MediaShow Digital





Reklama




Vybrané články