Quantcast

Digitální televize je o penězích, obsahu a značce

| Tisk

logo O čem je televizní digitalizace? Někteří jsou přesvědčeni o tom, že o různorodé programové nabídce. Jiní zase, že se jedná o technologický proces zajišťující divákovi lepší zážitek z obrazu spojený s interaktivitou.

O úspěchu digitální televize však rozhodnou jiné věci. Peníze, obsah a značka. Analogie je třeba s internetem.

Na počátku je technologie. Pak se objeví zájemci, kteří ji chtějí využít a experimentují co se s ní dá všechno dělat. Před patnácti lety byl internet v Česku jen hračkou na vysokých školách. Jako první jej však komerčně využil Ivo Lukačovič a jeho Seznam.cz se vyšvihl na jedničku na trhu. Projekt byl od počátku postaven pro masového uživatele, dnes je plnoformátový. Nabízí vyhledávání, katalogy, obsahové i video weby. Rozhodly peníze. Ty umožnily vytvořit obsah a vybudovat značku. Seznam.cz rostl každým rokem, jak se zvyšoval počet uživatelů internetu v Česku. Růst však má svůj strop. Seznam.cz je projektem určeným výhradně pro český trh. A Česko má omezený počet obyvatel. Štěstím pro internet je, že technologie se lidem zalíbila a neočekává se úpadek.

A teď digitální televize. Objeví se technologie. Chtějí ji využít zájemci, jejichž cílem je vydělávat na reklamě. Vytvářet obsah, který mají sledovat diváci. Digitál umožňuje interaktivní služby, nabízí lepší zážitek z dívání se na televizi (pokud máme kvalitní televizor). Jenže, je tu jedna nepříjemná věc. Návyky se mění, je tu stále více alternativ jak trávit volný čas a televize je na rozdíl od internetu stále médiem, které tíží kontrola. Jak v podobě legislativy, tak regulačních orgánů. Digitální televize navíc od internetu stojí velké náklady a reklamní výdaje inzerentů jsou omezené. Stále více o ně usilují jiné platformy – rádio, tisk, outdoor a internet.

Internet od digitální televize umožňuje uživateli řídit si svůj čas. Nabízí vyhledávání v archivu, hrát hry, dívat se na video, poslouchat hudbu či mluvené slovo, číst několik webzinů současně, chatovat, navazovat komunikaci a zároveň pracovat. To digitální televize zatím neumožňuje. Ne že by technologicky to nebylo možné, ale brání tomu legislativní překážky. A ty mohou digitální televizi zahubit.

To, že se zaváděním digitální televize jsou potíže, že ne všude je signál perfektní, že chybí na straně uživatele kvalitní zařízení k příjmu – to jsou počáteční komplikace. Tím si prošel i internet. Uživatel to však překonal a investoval do zařízení. Důvodem bylo, že na internetu našel obsah. Ten, který vytvářely stovky nadšenců. Postupně se ale internetoví tvůrci obsahu konsolidují, internet se profesionalizuje a získává peníze z reklamy pro svoje financování profesionálními postupy. Internet je dnes klasický byznys. A pro každého uživatele umožňuje i se zapojit, tak jak klasický televizor ve spojení s videorekordérem nabízí přehrání či nahrání vlastního obsahu. Profesionální internetové médium však tvoří tři klíčové znaky: peníze, obsah a značka.

Internetové podnikající subjekty se profilují. Ani jeden nenabízí všechno. Cílí na různé zájmové skupiny. A podle toho, koho oslovují, získávají konkrétní inzerenty. To samé čeká digitální televize. Musí se orientovat jen na určité skupiny diváků. Co z toho vyplývá? Že v situaci, kdy tady máme tři plnoformátové televize (ČT1, Nova, Prima) nemůže uspět další. Určitě ne další dva plnoformátové kanály.

Velké ambice má TV Barrandov, která má silného investora odhodlaného útočit na pozice Primy, která se jeví jako nejslabší ze současné dvojky. To, že to myslí vážně, nasvědčuje i fakt, že už v lednu majitel požádal o kompenzační licenci. První dva předpoklady pro úspěch jsou zhruba splněny: peníze a obsah (majitelé vlastní barrandovské ateliéry, tudíž mají prostory a kontakty na filmová studia s tvůrci). Čeká je ještě vybudování značky. Druhý adept na plnoformátový kanál Febio TV je outsider. Nemá peníze, nemá obsah. O značce Febio TV lze diskutovat…



Digitální televize však musí v dnešní době úzce kooperovat s internetem. S tím má zkušenosti tematické hudební Óčko. To vysílá již pět let, ale stále balancuje. Nemá dost peněz, nemá kvalitní obsah a o značce Óčko lze rovněž polemizovat. Svůj program chce dát na internet tematická zpravodajsko-publicistická Z1. Investoři mají již zkušenosti s provozováním televize (nyní slovenská Joj, předtím TA3). Peníze asi budou, bude i obsah. Opět největší práce bude s budováním značky. Velmi zvláštní projekty jsou síť regionálních studií sdružených v RTA (i když regionální televizní reklama může mít do jisté míry budoucnost) a dětský kanál TV Pohoda. Tady asi chybí jak peníze, tak obsah a o značce už nemůže být ani řeč. Navíc trend v západní Evropě ukazuje, že je snaha omezit propagaci výrobků určených přímo dětskému divákovi, jako jsou sušenky, čokolády apod. z důvodu růstu obezity u nejmladší generace.

Radek Pešout
www.mediashow.cz





Reklama




Vybrané články