Quantcast

Zájem o placenou televizi meziročně roste až o 28 procent

| Tisk

V porovnání s ostatními státy střední Evropy zájem o placenou televizi v Česku výrazně stoupá. Tuzemští diváci totiž až v posledních letech začali vyžadovat širší paletu tematických kanálů. Očekává se také rychlý nástup zájmu o programy ve vysokém rozlišení či 3D. Společnost IKO TV Central Europe proto dokončuje projekt 3D vysílání dvou kanálů ze svého portfolia.

Mít doma placenou televizi prostřednictvím satelitu nebo kabelu je pro stále větší počet Čechů samozřejmostí. Počet diváků placené televize v posledních třech letech meziročně stoupá v rozmezí 20–28 procent (zohledňuje diváky kabelové i satelitní televize). Vyplývá to z údajů České asociace elektronických komunikací (ČAEK) sdružující přední tuzemské kabelové a satelitní operátory.

Obdobný růst počtu zákazníků zaznamenává i mediální společnost IKO TV Central Europe, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting (F&H). „Příkladem je neustále stoupající zájem o tematický televizní kanál Fishing&Hunting. Jeho diváci jsou navíc velmi věrní. Obsah programu neustále rozvíjíme a plánujeme vstoupit do tvorby obsahu jako koproducent,“ říká Erika Luzsicza, ředitelka IKO TV Central Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Díky své oblíbenosti u diváků je dnes kanál F&H součástí většiny programových nabídek českých a slovenských televizních operátorů. Co do počtu diváků je potenciál kanálu skutečně zajímavý: v Česku je přes půl milionu registrovaných rybářů a myslivců.

Popularita tematických kanálů je na vzestupu Podle mediálních odborníků je na českém trhu navíc stále prostor pro nové tematické kanály. Úspěšné budou především ty, které se zaměří na unikátní, zatím nenabízené žánry: „Zvažujeme nové formáty, které zacílí na v současnosti neobsazené segmenty trhu. Budoucnost mají pořady s unikátní tematikou, které se nesnaží za každou cenu zaujmout nejširší veřejnost. Jasně vyhraněné kanály jsou pak i mnohem zajímavější pro inzerenty a product placement,“ dodává Erika Luzsicza.

Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů a na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. „Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika,“ podotýká František Malina, tiskový mluvčí největšího tuzemského kabelového operátora UPC.

Evropský unikát: Češi si dlouho vystačili se čtyřmi TV kanály Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. „Pokud si maďarský divák nemůže vybírat z alespoň padesáti kanálů, je nespokojený. Valná většina Čechů si ale až donedávna vystačila pouze se čtyřmi celoplošnými kanály,“ komentuje Erika Luzsicza situaci v regionu, ve kterém mediální skupina IKO TV Central Europe působí.



Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. „Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší, což se automaticky projevuje ve vyšší sledovanosti placených kanálů. V Maďarsku je například Film+ třetím nejsledovanějším televizním kanálem,“ upozorňuje Luzsicza.

Za úspěchem kanálu Film+ stojí programová nabídka, systematicky sestavená z divácky oblíbených filmů, doplněná o exkluzivní televizní premiéry populárních kinohitů. Tato strategie je velmi úspěšná nejen v zahraničí, ale i na tuzemském trhu. Vyplývá to z peoplemetrového měření ATO-Mediaresearch: „Jak analýzy sledovanosti v Česku ukazují, Film+ pravidelně dosahuje pozice jednoho z nejsledovanějších placených filmových televizních kanálů. To ale zdaleka není naší jedinou cílovou metou,“ dodává Erika Luzsicza.

Tuzemští diváci začínají být vybíraví: éra vysílání v HD a 3D nastupuje V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy i přesto, že digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech: „Lidé chtějí na svých velkoplošných obrazovkách sledovat více než jen průměrnou zábavu, proto jsou ochotni investovat do lepší a technicky kvalitnější programové nabídky. Očekáváme proto dynamičtější růst zájmu o programy ve vysokém rozlišení a 3D. V současnosti naše společnost finalizuje plán nasazení programového obsahu v technologii 3D do vysílání, a to u dvou kanálů z našeho portfolia,“ vysvětluje Erika Luzsicza, ředitelka IKO TV Central Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Trend růstu zájmu o placenou televizi zaznamenává také největší tuzemský kabelový operátor UPC. „Každoročně stoupá počet diváků, kteří si potrpí na programovou různorodost a vyšší kvalitu obsahu. Zájem je i o další služby, třeba vysílání ve vysokém rozlišení či 3D. Takové domácnosti pak volí placenou televizi. Tyto kanály totiž nejsou odkázány pouze na příjmy z reklamy a mohou si dovolit výrobu atraktivnějšího obsahu, nabídnout široký výběr kvalitních a nových filmů či nejzajímavější sportovní přenosy,“ uzavírá František Malina, tiskový mluvčí společnosti UPC.

Jan Hlaváč





Reklama




Vybrané články