Quantcast

NATPE EUROPE 2015: Internet radikálně mění tv zvyklosti Čechů i Američanů

| redakce | tisk

Klasická televize už dnešnímu divákovi nestačí, stále více lidí sleduje audiovizuální obsah přes internet. Přestože se Češi rádi dívají na filmy a seriály, zdráhají se za ně pravidelně platit.

A ti, kteří jsou ochotní, preferují možnost jednorázové platby. Nedůvěřují totiž internetovému převodu peněz. I tak většina Čechů dává přednost sledování obsahu zdarma na internetu, a to kvůli omezené nabídce dostupných placených služeb. Předplacené audiovizuální služby v USA využívá výrazně více lidí než v Česku. V obou zemích se projevují generační rozdíly, ač většina mladých diváků upřednostňuje jiné multimediální platformy před televizí, např. YouTube, Netflix a stránky nabízející obsah zdarma.

Bezmála polovina obyvatel České republiky (46 %) sleduje audiovizuální obsah na internetu, ukázal průzkum společnosti Millward Brown pro Asociaci producentů v audiovizi (APA).

Češi se online nejčastěji dívají na filmy či seriály, ale vyhledávají také krátká videa na serveru YouTube a internetové televizi Stream.cz. Pouhých 15 % z těch, kteří sledují filmy a seriály, k získávání obsahu využívá internetové stránky konkrétních televizních stanic a 13 % hledá obsah v placených videotékách.

Z průzkumu pro NATPE a CEA, který provedla společnost E-Poll Market Research, vyplývá, že Američané ke sledování a získávání audiovizuálních obsahů ve srovnání s Čechy přistupují odlišně. Přestože mnoho amerických diváků streamovaných pořadů uvedlo, že celkově sledují více televizních programů, ukazuje společná studie pokles v čase věnovaném sledování živých televizních programů během jejich vysílání. Průzkum také zjistil, že diváci streamující televizí pořady vnímají kvalitu a variabilitu dostupného televizního obsahu lépe, a že jsou ochotni vyzkoušet širší nabídku programů.

Naše studie potvrzuje, že stále oblíbenější a využívanější možnosti streamování televizního obsahu dramaticky mění paradigma televizního vysílání. Čím více rozumíme chování a sledovacím návykům diváků, tím lépe jsou producenti obsahu a stanice schopny maximalizovat příležitosti k zasažení a budování obecenstva,“ říká Rod Perth, prezident a CEO NATPE.

Předpokládáme, že ochota Čechů platit za sledování filmů a seriálů prostřednictvím internetu poroste se zvyšující se dostupností a nabídkou těchto služeb v České republice. Podle našeho průzkumu v loňském roce zaplatil za streaming či stahování každý čtvrtý divák, frekvence sledování filmů přes internet je již teď vyšší, než návštěvnost v kinech,“ dodává Kateřina Weissová, výkonná ředitelka Asociace producentů v audiovizi (APA).

Mnoho Čechů se stále domnívá, že za audiovizuální obsah není třeba platit, neboť je na internetu dostupný „zdarma“. Za sledování filmů a seriálů online pravidelně platí pouhých 6 % Čechů, 3 % za obsahy na internetu platí často. 30 % českých diváků platí občas a 62 % lidí za ně nezaplatilo nikdy v životě, plyne z průzkumu. Více než polovina Čechů tedy audiovizuální obsahy získává nelegální cestou. Dojde-li na platbu, pak 57 % českých diváků preferuje jednorázovou platbu prostřednictvím SMS zprávy, po níž následuje online platba platební kartou (22 %) a bankovní převod (20 %). Celých 12 % Čechů přitom v průzkumu uvádí, že stále nedůvěřuje platbám přes internet.

Více než polovina dotázaných amerických diváků (56 %) uvedla, že sleduje více televizních programů než dříve, u Generace Y (narozeni 1986 - 2000) je to až 60 %. Předplatitelé televizního obsahu (VOD) vnímají jeho kvalitu pozitivněji než neplátci. Přes 60 % uvádí, že: „je více dostupných pořadů vysoké kvality“ (oproti 51 % u neplatících) a 70 % udává i vyšší nabídku pořadů, než v minulosti (oproti 63 % u neplatících). Američtí předplatitelé také říkají, že sledují televizní show častěji díky možnosti streamovat (66 %). Navíc možnost nárazového sledování pořadů a „dohnání ve sledování“ epizod může vést k navýšení loajality k pořadu a udržení diváků i do budoucna.

Doporučení přátel má největší váhu
Na co se díváme nejraději? Průzkum pro APA ukazuje, že Češi nejčastěji sledují seriály, 35 % dotázaných se pravidelně dívá na dva různé, 47 % pak od každého z nich zhlédne dva až tři díly týdně. Ani filmy ale nestojí v zájmu Čechů stranou. Téměř polovina dotázaných českých diváků si týdně udělá čas na dva nebo tři filmy, 20 % stihne pouze jeden a 22 % Čechů za týden zvládne zhlédnout čtyři až pět snímků. Žánr je pro českého diváka spolu s hereckým obsazením nejdůležitějším kritériem pro výběr filmu. Vedou komedie (26 %), po nichž následují romantické a akční snímky (shodně 14 %), a kriminální a historické filmy (obojí po 9 %).

Společný průzkum NATPE/CEA navíc rozděluje žánrové preference podle věkových skupin amerických diváků. Skupina Američanů od 13 do 34 let („Generace Y“) vyhledává především komedie a zábavné pořady (74 % oproti 70 % Generace X a 60 % generace Baby Boomers). Generace X (nar. 1965-1985) a Baby boomers (nar. 1946-1964) spíše sledují filmy (76 a 75 %) a dramata (69 % pro Generaci X a Baby boomers oproti 59 % Generace Y). Generace Baby boomers se od ostatních skupin liší vysokou sledovaností živých přenosů včetně lokálních zpráv (76 %) a vysílání Národních zpráv a počasí.

A jak se lidé v Česku a Spojených státech o filmech dozvídají? Čtvrtina Čechů na zahraniční snímek získá doporučení od přátel, další čtvrtina si o něm přečte v TV programu, v menší míře pak zapůsobí internetová recenze, televizní trailer či reklama. Informace o českých filmech Češi nejčastěji čerpají z TV programu, od přátel, z reklamy či televizní upoutávky. Celá třetina lidí dá na radu přátel a dojem z filmového traileru. V USA jsou to dokonce tři čtvrtiny Američanů, kteří se o filmech, které budou sledovat, dozvídají z doslechu či prostřednictvím doporučení od přátel či rodiny. Mladší diváci upřednostňují kombinaci reklamy a názoru blízkých. Více než polovina (56 %) předplatitelů VOD považuje za přínosný zdroj informací funkci tzv. doporučených obsahů, která i v ČR postupně získává na popularitě.





Reklama




Vybrané články