Quantcast

UPC a Karneval: Bývalá ORT vytváří mediální kampaň

| Tisk

logoTak jak to tedy je? Zdá se, že kauza údajného pirátského šíření bývalého ruského kanálu ORT je možná o něčem jiném, než Rusové uvádějí.

Alespoň to vyplývá ze stanovisek tiskových mluvčích kabelových operátorů UPC Česká republika a Karneval Media. „Stanovisko UPC je úplně stejné jako Karnevalu. Navíc chci zdůraznit: pro nás je nepřijatelné vést obchodní jednání prostřednictvím médií nebo je používat k vytvoření nátlaku,“ říká serveru parabola.cz František Malina.

Vedeme jednání se zástupcem společnosti Channel One Russia stejně jako s několika dalšími provozovateli rusky mluvících kanálů,“ potvrzuje serveru parabola.cz Jan Hlaváč z Karnevalu a pokračuje: „Finanční požadavky Channel One Russia jsou zhruba desetkrát vyšší než je na našem trhu obvyklé. Současně ověřujeme, zda mají jednotlivé rusky mluvící kanály ošetřena autorská a licenční práva pro teritorium České republiky.

O co jde? Channel One Russia Worldwide, nebo-li Pervyj kanal Vsemirnaja Sietj (PKVS) – bývalá ORT, zveřejnila v ruském tisku (např. deník Izvestia) informaci o tom, že dva největší čeští kabeloví operátoři UPC a Karneval do července letošního roku šířili ve svých sítích „pirátsky“ jejich program. Kontaktována byla i redakce serveru parabola.cz jak emailem od čtenáře, tak přímo ruskou televizí, která poukázala na „problém“.

Bude-li potřeba, budeme svá práva obhajovat i soudně. Zákonodárství EU v ČR se nachází na naší straně, protože vyzdvihuje v dodržování práv vysílacích organizací přísné požadavky. Iniciativně jsme se již obrátili na Ministerstvo kultury ČR (odbor Copyright). Fakt nezákonnosti šíření a účelnost soudního projednání sporu v případě nezbytnosti nám byl potvrzen,“ uvádí např. v prohlášení ruská televize PKVS. Celé stanovisko v českém překladu si přečtěte zde.

logoPokud se držíme evropského a českého práva, potom distribuce volně šiřitelného programu i v rámci kabelových sítí není protizákonné. Karneval má řádné smlouvy s českými autorskými organizacemi a platí za další užití vysílání českých i zahraničních kabelových programů. V institutu kolektivních správ autorských práv se jednotliví autoři (majitelé práv) nebo organizace musí opět obrátit na české autorské organizace,“ oponuje serveru parabola.cz Hlaváč.

Ruský kanál dále tvrdí, že „PKVS je touto situaci krajně znepokojena, neboť o širokém diváckém auditoriu v Česku je nám známo. Děláme všechno možné, abychom televizní kanál do kabelových sítí vrátili na zákonném základě, a ve vedení rozhovorů s UPC i Karnevalem pokračujeme.



To se však nelíbí Karnevalu i UPC: „Počet klientů a diváků, kteří mají o ruské vysílání zájem, uváděný v informacích Channel One Russia, je ve sféře fantazií a dohadů – rozhodně naprosto mimo realitu. Národní programy má smysl klientům nabídnout pouze v sítích, kde je o ně zájem. V případě Karnavelu by se jednalo o Prahu a blízké okolí. Nicméně hlavní masa zákazníků Karnevalu je v českých regionech – celý sever Čech, Plzeň, Brno či Ostrava. Skutečný zájem, který evidujeme, je v řádu desítek možných diváků – nikoli tisíců nebo desetitisíců.

logoV této situaci je nám podpora všech našich diváků velmi důležitá, a i také české veřejnosti. Mimo to pokládáme přítomnost prvního ruského kanálu v kabelových sítích Česka za důležitý politický moment. Rádi bychom problém odpojení ruského kanálu i jeho předchozí nelegální vysílání zpublikovali,“ netají se ambicemi široké mediální publicity bývalá ORT.

Pokud se ruská programová společnost staví do pozice šiřitele ruské kultury, informací a národní tvorby, pokud chce potěšit a vyjít vstříc ruským občanům a příznivcům Ruska v České republice, pokud vysílá svůj program volně a nekódovaně po celé Evropě, potom nechť také nabízí svůj program za podobných podmínek jako jiné národní programy,“ konstatuje serveru parabola.cz Hlaváč. „Tak jako například činí francouzská TV5 nebo polská Polonia a další.

Podle mediálního zástupce Karneval Media, má operátor zájem na tom, aby programová nabídka byla zajímavá. „Nepřistoupíme ale na vydírání, na platbu nepřiměřených poplatků za program, o který není zájem. Že ruská strana nemá zájem na řádném obchodním vztahu, vyplývá také z mediální kampaně vedené proti Karnevalu a UPC. Ta se mimo jiné projevuje zasíláním anonymních dopisů redakcím a telefonními výhružkami na tiskové oddělení Karnevalu,“ uzavírá Hlaváč.

redakce





Reklama




Vybrané články