Quantcast

Polsko nejhorší v Evropě v oblasti financování veřejnoprávní TV

| redakce | tisk

V celé Evropě neexistuje žádná veřejnoprávní televize, která musí zachránit kvalitu programů s konkurenčními kanály jako polská veřejnoprávní TVP (Telewizja Polska). Je to hlavní závěr posledního reportu Evropské vysílací unie (EBU).

10,5 procenta - je průměrný příjem z reklamy v rozpočtu evropských veřejnoprávních televizí. Další prostředky musí veřejnoprávní média získat z koncesionářských poplatků nebo dotací. TVP je jediným vysílatelem na kontinentu, který musí přežít především z reklamy. Report uvádí, že tvoří více než 55 procent celkových příjmů TVP.

Celkový pokles v posledních letech způsobil, že polské domácnosti statistiky zaplatí za televizor jen 0,5 euro měsíčně - zatímco průměr pro celou Evropu jsou 3 eura (nejvyšší koncesionářský poplatek je ve Švýcarsku a Norsku kolem 24 eur, zatímco v Česku a v Maďarsku kolem 5 eur). Jako výsledek výnosů veřejnoprávního vysílatele v Polsku pokrývají pouze 18,7 procent rozpočtu TVP, zatímco v analogických stanicích od 52,4% v Irsku), 60,5% v Itálii, 61,5% v Litvě, 71,5% v Maďarsku, po kolem 92% v Rumunsku a Bulharsku, 94,1% na Slovensku, 98,6% na Ukrajině a 97% v Norsku.

Naprostá většina evropských veřejnoprávních televizí roste a mezi desítkou zemí, které klesly (v průměru o 3 až 6 procent) je Polsko nejhorší - meziroční pokles o téměř 10 procent.

Není proto překvapivé, že TVP musí jako jediná v Evropě bojovat o reklamu s komerčními kanály.

zdroj: satkurier.pl, TVP





Reklama




Vybrané články