TV Nova: V HD začínáme se zpravodajstvím
| Tisk
Martin Ondráček, ředitel sekce zpravodajství a publicistiky, líčí svoje pocity z nového zpravodajského pracoviště TV Nova.
Co pro vás výstavba nového newscentra znamená?
Pro mě osobně to byla zatím největší profesní výzva, kterou přede mě osud postavil. Kolikrát za život se stane, aby vám někdo nabídl, že postaví nové newscentrum, řekne vám, že si ho můžete přizpůsobit podle svého, dá vám na to lidi a zainvestuje to? Mně se vlastně splnila část profesního životního snu. Teď, když už je hotovo a my v Praze máme plně digitální, jedno z nejmodernějších zpravodajských center v Evropě, je mi trochu líto, že ve své kariéře pravděpodobně už nic podobného nezažiju.
Zmínil jste, že jste měli možnost si projekt přizpůsobit…
My jsme do něj museli zasahovat, protože jsme to dělali pro sebe. Architekti a technici nám hodně naslouchali, takže velká většina věcí, která ve studiu je, prošla naší oponenturou. Na začátku byla firma, která poskytla svůj systém. Ale protože každá televize na světě pracuje úplně jinak, museli jsme si ten systém tam, kde nám nevyhovoval, přizpůsobit našim podmínkám. Nejobtížnější pro všechny bylo, že redakce Televizních novin měla svůj zaběhnutý život.
Lidé byli zvyklí pracovat určitým způsobem a my jsme jim to kompletně celé změnili. Nadneseně řečeno – od tužky a papíru jsme je švrhliš do toho nejmodernějšího, nejtechničtějšího zpravodajství, které se na této Zemi dá dělat.
Jak jste postupovali?
To, co naši lidi museli zvládnout, podle mě nemá obdoby. Pokud je mi známo, jiné televize vždycky modernizovaly po částech. Nejdřív redaktory a techniky vybavili notebooky, pak se začali učit dělat záznam na blue-ray disk, střihat pořad v místě reportáže atd. My jsme museli v poměrně krátké době zvládnout všechno najednou. Všichni to zvládli velmi dobře. I ti, o kterých jsme si mysleli, že jsou technicky slabší. Za to patří velký dík technikům, kteří dokázali společně s redakcí vytvořit zmíněný systém co nejjednodušší
a odolný proti chybám.
Ivo Ferkl, ředitel sekce techniky TV Nova, popisuje výrobu pořadů TV Nova ve vysokém rozlišení.
TV Nova vybudovala studiový komplex umožňující zpracování signálu ve vysokém rozlišení. Jaké další evropské země se mohou něčím takovým pochlubit?
Pokud bychom se zaměřili na Evropu, je to jeden z prvních zpravodajských systémů, který je schopen takovéhoto rozlišení. Něco podobného mají v londýnském studiu Al Jazeera International, ale jen asi ve třetinovém objemu toho, co máme my tady. Další instalace je pak v rumunské ProTV.
A jak to vypadá s vlastní produkcí TV Nova? V jakém formátu jsou natočeny divácky oblíbené
seriály?
TV Nova byla první, která před čtyřmi lety začala s výrobou v HD rozlišení v případě seriálu Pojišťovna štěstí – ta je úplně prvním seriálem v České republice, natočeným moderní technologií HDCAM.
Obdobnou technologií byl natočen například i poslední díl Hvězdných válek režiséra George Lucase.
Obecně se dá říci, že výroba je i z hlediska technologického vybavení potřebného pro natáčení – tedy kamer, monitorů, záznamových strojů a tak dále – relativně drahá.
I dekorace jsou finančně náročnější, protože ve vyšším rozlišení je každá drobnost, každý detail vidět. Dekorace nelze jen tak stlouct a natřít štětcem, protože každé máznutí barvy je vidět. Kostýmy je nutno dopracovat do nejmenších detailů, musí se udělat kvalitní líčení, postprodukční zpracování pořízených materiálů je mnohem náročnější. Je to zkrátka výrobně mnohem nákladnější…
Proč se na nový formát přechází právě u Televizních novin? Je to kvůli vysoké divácké
sledovanosti?
Není typické, aby se začínalo při přechodu na HD právě se zpravodajstvím, v tom je to takové naše nóvum. Ale něčím se začít zkrátka musí. Je fakt, že TV Nova má určité strategické plány, chce mít zpravodajství – a obzvlášť večerní Televizní noviny - i nadále jako svou „vlajkovou loď“, a proto se začíná právě s ním. Na zpravodajské materiály
jsou navázány i další pořady, včetně publicistiky. To nám umožní přejít již v první fázi ve zhruba třiceti až čtyřiceti procentech vysílacího času na programy vyrobené v HD.
Jak velká je obrazovková stěna?
Jde o jednu z největších obrazovkových stěn v Evropě, která umožňuje nejrozmanitější obrazové a grafické varianty, systém je flexibilní a na vysoké technologické úrovni,
obrazovky do sebe přesně zapadají, mezery jsou minimální.
Architekt Michael Klang, přibližuje výrobu nového zpravodajského centra TV Nova.
Jaké jste dostal zadání na návrh nového zpravodajského studia?
Základní požadavek zněl, abych v novém studiu do určité míry zachoval identitu studia stávajícího, ale zároveň ho proměnil v duchu celého systému, který charakterizují nejmodernější technologie. Nebylo lehké najít formu, která si ponechá prvky, připomínající současné studio a zároveň posune onen dosavadní tvar tak, aby nedošlo k poklesu pozitivity jeho vnímání u diváků, která je už léta vysoká.
Navrhoval jste i studio, z něhož se od roku 1999 vysílaly Televizní noviny. Není vám líto, že objekt s tak vysokým pozitivním hodnocením končí?
Je tady už osm let, což je na zpravodajské studio neuvěřitelný výkon. Mohlo by se říct, že je škoda, že něco, co funguje, končí, na druhou stranu je samozřejmě absurdní, aby se stará forma přenášela do nového studia.
V čem je zpravodajské studio nové?
Zpravodajský stůl stojí na pódiu, které je pojízdné a otočné. Za moderátory je jedna z největších sestav plazmových obrazovek v Evropě. Dekoraci doplňuje velká klíčovací stěna pro trikové záběry. Všechny ty věci jsou dělané na míru, jsou tedy originály. Celý set, pódium a zpravodajský stůl, je hodně variabilní, to znamená, že dovolí univerzálnější užití. Ve studiu se budou připravovat i ostatní publicistické pořady a ty by se měly natáčet v prostředí, které bude pro ně signifikantní.
Tvarové a jiné markanty divákům na první pohled naznačí, že tyto pořady mají souvislost se zpravodajstvím Novy. Budou tak silné a zapamatovatelné, že si lidé automaticky, když někde uvidí záběry z jakéhokoli zpravodajského či publicistického pořadu, ihned uvědomí, že to je televize Nova.
Ve své profesní kariéře jste už navrhl řadu TV studií. Co vás na této práci nejvíc těší?
Je to vždy výzva a odpovědnost podílet se na produktu, který má tak obrovskou sledovanost. Na Televizní noviny se den co den dívá víc jak dva miliony lidí. Návrh a realizace téměř vždy probíhají v krátkém, limitovaném čase a ten člověka nejlíp prověří, jak je připravený. Musím vždy využít všech dosavadních zkušeností. Je to zkrátka adrenalinová záležitost.
Pohledy do nových zpravodajských prostorů TV Nova
fotografie zdroj: Archiv TV Nova
redakce
Co pro vás výstavba nového newscentra znamená?
Pro mě osobně to byla zatím největší profesní výzva, kterou přede mě osud postavil. Kolikrát za život se stane, aby vám někdo nabídl, že postaví nové newscentrum, řekne vám, že si ho můžete přizpůsobit podle svého, dá vám na to lidi a zainvestuje to? Mně se vlastně splnila část profesního životního snu. Teď, když už je hotovo a my v Praze máme plně digitální, jedno z nejmodernějších zpravodajských center v Evropě, je mi trochu líto, že ve své kariéře pravděpodobně už nic podobného nezažiju.
Zmínil jste, že jste měli možnost si projekt přizpůsobit…
My jsme do něj museli zasahovat, protože jsme to dělali pro sebe. Architekti a technici nám hodně naslouchali, takže velká většina věcí, která ve studiu je, prošla naší oponenturou. Na začátku byla firma, která poskytla svůj systém. Ale protože každá televize na světě pracuje úplně jinak, museli jsme si ten systém tam, kde nám nevyhovoval, přizpůsobit našim podmínkám. Nejobtížnější pro všechny bylo, že redakce Televizních novin měla svůj zaběhnutý život.
Lidé byli zvyklí pracovat určitým způsobem a my jsme jim to kompletně celé změnili. Nadneseně řečeno – od tužky a papíru jsme je švrhliš do toho nejmodernějšího, nejtechničtějšího zpravodajství, které se na této Zemi dá dělat.
Jak jste postupovali?
To, co naši lidi museli zvládnout, podle mě nemá obdoby. Pokud je mi známo, jiné televize vždycky modernizovaly po částech. Nejdřív redaktory a techniky vybavili notebooky, pak se začali učit dělat záznam na blue-ray disk, střihat pořad v místě reportáže atd. My jsme museli v poměrně krátké době zvládnout všechno najednou. Všichni to zvládli velmi dobře. I ti, o kterých jsme si mysleli, že jsou technicky slabší. Za to patří velký dík technikům, kteří dokázali společně s redakcí vytvořit zmíněný systém co nejjednodušší
a odolný proti chybám.
Ivo Ferkl, ředitel sekce techniky TV Nova, popisuje výrobu pořadů TV Nova ve vysokém rozlišení.
TV Nova vybudovala studiový komplex umožňující zpracování signálu ve vysokém rozlišení. Jaké další evropské země se mohou něčím takovým pochlubit?
Pokud bychom se zaměřili na Evropu, je to jeden z prvních zpravodajských systémů, který je schopen takovéhoto rozlišení. Něco podobného mají v londýnském studiu Al Jazeera International, ale jen asi ve třetinovém objemu toho, co máme my tady. Další instalace je pak v rumunské ProTV.
A jak to vypadá s vlastní produkcí TV Nova? V jakém formátu jsou natočeny divácky oblíbené
seriály?
TV Nova byla první, která před čtyřmi lety začala s výrobou v HD rozlišení v případě seriálu Pojišťovna štěstí – ta je úplně prvním seriálem v České republice, natočeným moderní technologií HDCAM.
Obdobnou technologií byl natočen například i poslední díl Hvězdných válek režiséra George Lucase.
Obecně se dá říci, že výroba je i z hlediska technologického vybavení potřebného pro natáčení – tedy kamer, monitorů, záznamových strojů a tak dále – relativně drahá.
I dekorace jsou finančně náročnější, protože ve vyšším rozlišení je každá drobnost, každý detail vidět. Dekorace nelze jen tak stlouct a natřít štětcem, protože každé máznutí barvy je vidět. Kostýmy je nutno dopracovat do nejmenších detailů, musí se udělat kvalitní líčení, postprodukční zpracování pořízených materiálů je mnohem náročnější. Je to zkrátka výrobně mnohem nákladnější…
Proč se na nový formát přechází právě u Televizních novin? Je to kvůli vysoké divácké
sledovanosti?
Není typické, aby se začínalo při přechodu na HD právě se zpravodajstvím, v tom je to takové naše nóvum. Ale něčím se začít zkrátka musí. Je fakt, že TV Nova má určité strategické plány, chce mít zpravodajství – a obzvlášť večerní Televizní noviny - i nadále jako svou „vlajkovou loď“, a proto se začíná právě s ním. Na zpravodajské materiály
jsou navázány i další pořady, včetně publicistiky. To nám umožní přejít již v první fázi ve zhruba třiceti až čtyřiceti procentech vysílacího času na programy vyrobené v HD.
Jak velká je obrazovková stěna?
Jde o jednu z největších obrazovkových stěn v Evropě, která umožňuje nejrozmanitější obrazové a grafické varianty, systém je flexibilní a na vysoké technologické úrovni,
obrazovky do sebe přesně zapadají, mezery jsou minimální.
Architekt Michael Klang, přibližuje výrobu nového zpravodajského centra TV Nova.
Jaké jste dostal zadání na návrh nového zpravodajského studia?
Základní požadavek zněl, abych v novém studiu do určité míry zachoval identitu studia stávajícího, ale zároveň ho proměnil v duchu celého systému, který charakterizují nejmodernější technologie. Nebylo lehké najít formu, která si ponechá prvky, připomínající současné studio a zároveň posune onen dosavadní tvar tak, aby nedošlo k poklesu pozitivity jeho vnímání u diváků, která je už léta vysoká.
Navrhoval jste i studio, z něhož se od roku 1999 vysílaly Televizní noviny. Není vám líto, že objekt s tak vysokým pozitivním hodnocením končí?
Je tady už osm let, což je na zpravodajské studio neuvěřitelný výkon. Mohlo by se říct, že je škoda, že něco, co funguje, končí, na druhou stranu je samozřejmě absurdní, aby se stará forma přenášela do nového studia.
V čem je zpravodajské studio nové?
Zpravodajský stůl stojí na pódiu, které je pojízdné a otočné. Za moderátory je jedna z největších sestav plazmových obrazovek v Evropě. Dekoraci doplňuje velká klíčovací stěna pro trikové záběry. Všechny ty věci jsou dělané na míru, jsou tedy originály. Celý set, pódium a zpravodajský stůl, je hodně variabilní, to znamená, že dovolí univerzálnější užití. Ve studiu se budou připravovat i ostatní publicistické pořady a ty by se měly natáčet v prostředí, které bude pro ně signifikantní.
Tvarové a jiné markanty divákům na první pohled naznačí, že tyto pořady mají souvislost se zpravodajstvím Novy. Budou tak silné a zapamatovatelné, že si lidé automaticky, když někde uvidí záběry z jakéhokoli zpravodajského či publicistického pořadu, ihned uvědomí, že to je televize Nova.
Ve své profesní kariéře jste už navrhl řadu TV studií. Co vás na této práci nejvíc těší?
Je to vždy výzva a odpovědnost podílet se na produktu, který má tak obrovskou sledovanost. Na Televizní noviny se den co den dívá víc jak dva miliony lidí. Návrh a realizace téměř vždy probíhají v krátkém, limitovaném čase a ten člověka nejlíp prověří, jak je připravený. Musím vždy využít všech dosavadních zkušeností. Je to zkrátka adrenalinová záležitost.
Pohledy do nových zpravodajských prostorů TV Nova
fotografie zdroj: Archiv TV Nova
redakce