Quantcast

Stát pravděpodobně ustoupí satelitní lobby SES Astra

| Tisk

logo Celé roky se hovoří o přechodu na pozemní digitální televizi v České republice. Nyní to vypadá, že o ni nemá téměř nikdo zájem.

Je pozoruhodné, jak často se na různých setkáních a konferencích nyní objevuje Martin Kubacki, zástupce SES Astra. Intenzivně lobbuje za zájmy jednoho satelitního operátora. A to svého, tedy Astry.

Zarážející je, že všichni zúčastnění v procesu přechodu na digitální televizi nyní prosazují satelit. „Vytvořme národní satelitní platformu,“ hřímá už dost dlouho Pavel Hanuš, vedoucí projektu digitalizace veřejnoprávní České televize. K němu se přidává i Jiří Balvín, generální ředitel televize Óčko. Nadšeni jsou i z Media Vision, provozovatel paketu CS Link a marketingově se pasuje na jedinou českou satelitní televizi společnost Gital.

To, že ne všechno je v pořádku, už pochopila společnost Trade and Technology. Rozhodla se jít vlastní cestou a budovat si vlastní značku mezi veřejností, na kterou bude chtít lákat své klienty. Nyní je patrné, že se Gital a Trade and Technology stávají nepřáteli a obě firmy budou asi vždy nabízet rozdílné satelitní programy.

Zpět ale k Astře. Ta vidí na českém televizním trhu velký potenciál a možnost růstu. Už nyní je evidentní, že Balvín s Hanušem jsou přímo nadšeni ze satelitního vysílání a podle svých slov „ekonomicky“ začínají prosazovat pouze 70procentní pokrytí digitálním signálem z pozemních vysílačů. U České televize je nutnost 95 %. Óčko chce jen 70 procent.

SES Astra tedy získala silné spojence a „páky“ na stát. Na konferenci Milníky digitální televize v rámci veletrhů Invex a Digitex náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček nebyl schopen ustát tlak jak Asociace pro digitální vysílání, tak Martina Kubackiho.

Zajíček se nechal zahnat do kouta a skoro už potvrdil, že roky diskutovaná státní informační kampaň k přechodu na digitální televizní vysílání bude „technicky neutrální“.

Jinými slovy bude podporovat všechny formy přenosu digitální televize. Tedy DVB-S (satelitní vysílání), DVB-T (pozemní vysílání), DVB-C (kabelové vysílání), IPTV (přes internetový protokol).

A já se ptám: Je to normální?



Jak může stát ze státních peněz dělat informační kampaně jednomu průmyslovému odvětví, jedné skupině podnikatelů? Není to protiprávní, ba dokonce protiústavní?

Jestli se tak skutečně stane, stát bude svojí informační kampaní podporovat ryze soukromé projekty – jako je kabelová televize (na českém trhu fúzí UPC a Karnevalu vznikl dominantní hráč), telekomunikační firmy jako je Telefónica O2 a jednoho satelitního operátora SES Astra.

Celé roky se bavíme o tom, že Česká republika musí z důvodu mezinárodních dohod přejít na pozemní digitální vysílání, které nahradí současné analogové. O tom by měla být státní kampaň, neboť to stát potřebuje. Stát ale nepotřebuje podporovat kabelové operátory, provozovatele IPTV a satelitní společnost.

Bude zajímavé sledovat, zda Zdeněk Zajíček podlehne tlaku několika společností, které už tak zakládají své podnikání na uzavřeném trhu.

Ing. Radek Pešout
MediaShow Digital





Reklama




Vybrané články