Quantcast

Petr Chajda: TV Nova všem plivla do tváře

| Tisk

logo Exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem TV Barrandov Petrem Chajdou, který otevřeně říká, co si myslí o největší komerční televizi Nova.

Jste bývalým vysokým manažerem TV Nova, nyní jste generálním ředitelem nové digitální TV Barrandov. Za Asociaci digitálních televizí (ADT) bojujete proti Nově. Spolupracoval jste s generálním ředitelem Petrem Dvořákem. On přitom je nyní symbolem „brzdy digitalizace“. Jak to vnímáte?

S Petrem Dvořákem jsem spolupracoval na projektu, který úspěšně skončil. Mělo to ještě určitou setrvačnost a na jaře jsme se rozhodli, že každý půjde svojí cestou a bude se realizovat na odlišných projektech. Je to paradox, ale nemyslím si, že by mezi námi byl nějaký rozpor. V životě to tak někdy chodí…

Vnímáte souboj ADT a TV Nova jako manažerskou bitvu, při které se může ukázat, kdo je lepším manažerem a kdo koho přelstí?

Nestavil bych to do osobní úrovně. Nepersonifikoval bych v TV Nova. Je to svým způsobem boj. V případě Novy se rozhoduje někde jinde, ale ne v České republice. My se snažíme bránit. Bohužel to vypadá, že jsme tím nejvíce poškozeni my, jako provozovatelé. Ale nejvíce poškozeným je divák.

Opravdu si myslíte, že je to divák? Není to alibismus? Vždyť vydělávat budou ty subjekty...

Záleží na úhlu pohledu. Divák neuvidí velké množství kanálů, které by mohl vidět. Divák navíc bude dotovat zvýšení cen u reklamy na Nově v podobě zvýšení cen výrobků. To je nutné si uvědomit!

Uvažovala ADT o politickém řešení nastalé situace? Například tím, že by přijaté zákony s mediální problematikou se nějakou novelou pozastavily do té doby, než se trh urovná. Vždyť od ledna 2007 se snižuje množství reklamy na České televizi, od roku 2008 zmizí úplně...

Těch kroků je celá řada. Je pravda, že v té přijaté podobě těch příslušných mediálních zákonů předcházela dlouhá a náročná debata a dospělo se ke konsensu velkého množství zainteresovaných stran. Nyní se této dohodě ze strany Novy plivlo do tváře. Nezáleží jen na nás, jak to bude dál vypadat. Vnímám velké tlaky i jiných asociací, aby se reklama vrátila zpět na obrazovky České televize. Možností řešení je celá řada. Je čas konstruktivně jednat, abychom všichni dospěli k nějaké nové dohodě. Bojím se na straně Novy, abychom tam nalezli nějakého partnera, který bude mít mandát a bude schopen za tu televizi jednat a dohodnout se.

Vlastník licence TV Barrandov, Barrandov Studio a.s. reprezentovaný podnikatelem v ocelářství Tomášem Chrenkem, chce televizi provozovat i nadále za současné situace?

Ano.

Neuvažuje majitel televize, že by Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) požádal o licenci k nějaké menší tematické televizi, která by vysílala přes satelit a kabelové sítě? V době, kdy by se vše vyřešilo, by pak se vrátila k projektu plnoformátové TV Barrandov...

Je to zajímavá varianta. Ale naráží to na mnoho specifických problémů. Pokud bychom se rozhodli vytvořit televizi jen pro satelit, oslovili bychom malou úzkou skupinu diváků. Bavíme-li se o kabelové distribuci, je to otázka určitého obchodního modelu a jak by tento model fungoval. Bojím se, že při současné situaci, kdy mezi jednotlivými distribučními společnostmi panuje zuřivý konkurenční boj, protože jich jsou více než dva, tak je velmi obtížné se do těchto platforem dostat.

A teď řekněte, jak za této situace se lze plánovat televizi...

Musíte tomu projektu věřit. Víte, že ta digitalizace a ten projekt bude. On bude. Jen je otázkou, za jak dlouho. To znamená, že musíte racionálně pracovat s náklady. Musíte připravit všechny věci, které ten náš byrokratický systém potřebuje při založení a provozu firmy. Jakmile to máte hotové, tak pak jenom čekáte.

O TV Barrandov se v kuloárech hovoří jako o druhé Nově. Z důvodu, že mezi vašimi podřízenými jsou lidé, kteří nedávno z Novy odešli. Je to pravda?

V TV Barrandov je skutečně dost lidí z Novy.

A bude TV Barrandov druhá Nova? Už jenom kvůli tomu, že ti lidé jinou televizi než Novu dělat neumějí, neboť se nic jiného nenaučili...

Ti lidé samozřejmě vědí, jak se dělá televize. Té se musí vtisknout nějaká tvář. Musí mít model a být zaměřena na určitou cílovou skupinu. To zaměření nebude zdaleka takové, jaké měla TV Nova nebo jaké si nyní představuje. Určitě nebudeme TV Nova.

Jsou v programu v úvahách estrády? Máte k dispozici ateliéry a bývalá programová ředitelka Novy Libuše Šmuclerová tvrdila v tisku, že tato cesta pro Novu v době éry po roce 1999 byla úspěšná z důvodu nedostatku filmového a akvizičního archívu. Předpokládám, že TV Barrandov se nachází ve stejném stádiu...

Říci to nemůžu. Nechci, protože bych prozrazoval programové schéma. To se navíc změní, neboť v té době, kdy začneme vysílat, tak bude zase všechno jinak. Jsem přesvědčený, že největším uměním bude přizpůsobení se poptávce lidí v té době, která přijde. Otázkou je, kdy to bude. Myslím si, že je to jako s filmem. Existují žánry, které publikum vyhledává a vy tak víte, co je sázka na jistotu. Pak už záleží jen na řemeslném zpracování toho samotného výrobku.

Je TV Barrandov pracovní název, nebo finální verze jména kanálu?

Pracujeme jak na názvu, tak na zpracování v logotypech. Dáme včas vědět...

Pracujete tedy, fungujete...

Naše práce se nezastavila!



A jste schopni takto pracovat třeba dva roky?

To je otázka! Jako kdybyste se zeptal, jestli za dva roky spadne meteorit, nebo nespadne...

Podle toho jak se chová Nova... A nemá důvod k dohodě!

Nemá důvody k dohodě, to je pravda. Nemáme ty signály. Zatím.

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články