Quantcast

Diskuse

Diskusní vlákno , sekce: Příjem DVB-T

vliv přistávajících letadel na signál DVB-T

Toto téma jsem zde nakousnul v roce 2010 a nyní mám opět jeden příklad. Instalace DVB-T antény v lokalitě Dědkův mlýn ( respektive nad ním ) protože dole v údolí u potoka je to prakticky nemožné. Původní anténu řešil nějaký dobrák v podmínkách SFN ( Žižkov /V/ + Cukrák /H/ ), výsledek byl sledovatelný tak na 50%. Vliv letadel a soufázového sčítaní několika odražených signálů dělal z příjmu nesledovatelnou záležitost. Využil jsem tedy signálu Bukové hory (80 km) a antény BU-119 s nízkošumovým zesilovačem IVO (26 dB). Signál vedený cca. 10 m na druhou stranu chaty je zcela vyhovující s chybovostí okolo 2e7, nicméně přistávající letadla i nadále způsobují cca. sekundový výpadek příjmu při protnutí přímky vysílač-anténa. Jelikož letadla přistávají v tomto směru v intervalu 5 minut, tak se jedná o nepříjemnou záležitost. Myslíte, že by se dalo stěžovat na tento stav na telekomunikačním úřadě..??? Tyto odrazy nám dělali problémy už v dobách dálkového příjmu rádia i TV z vysílače Hoher bogen v době totality.

DVB-S/S2 ( E-85 /28,5/23,5/19,2/13/ ), DVB-T/T2 ( Žižkov,Ládví,Cukrák,Černá hora,Buková hora, Ještěd, Jablonec,Sněžné jámy (PL),

pigfucker
Registrace: 5/2008
Příspěvků: 554
Stránka: [ 1 ] 2
INFO: Nejnovější reakce jsou na poslední stránce. Počet reakcí: 38
Odpověď v diskusním vlákně
 

Stěžovat si můžeš,

ale bude to zbytečné. Problém totiž zjevně není v tom přistávajícím letadle. Z fyzikálního hlediska je to totiž nesmysl. Dělal jsem na toto téma už před několika lety pokusy přímo u letiště v Ruzyni. Problém je na straně příjmu, kdy přijímací zařízení nezvládá rušení od letištního radaru a majáků.

Uvědomění si vlastní neznalosti je klíčem k poznání!

Enik
Registrace: 11/2005
Příspěvků: 2 687
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

ne já si rozhodně stěžovat nebudu, není to můj boj.....ale osadníci v té osadě mají znemožněný kvalitní příjem všichni do jednoho....a z fyzikálního hlediska to není vůbec žádný nesmysl, prostě povrchová vlna je sice stabilní, ale znatelně slabší než krátkodobě odražená vlna přímá...za tím si 100 % stojím.....on už o tomto problému psal v 80-tých letech p.ČESKÝ ve své publikaci...víceméně se s tím potýkám v regionu jižně od Kladna, kde je právě přistávací koridor letadel, nad obcemi Nouzov, Malé Kyšice to je některé dni jak na aeroshow, kdy letadla nalítavají v intervalu několika minut, vždy doporučuji řešit přechodem na satelitní příjem, což se ve většině případů i děje.... :)

DVB-S/S2 ( E-85 /28,5/23,5/19,2/13/ ), DVB-T/T2 ( Žižkov,Ládví,Cukrák,Černá hora,Buková hora, Ještěd, Jablonec,Sněžné jámy (PL),

pigfucker
Registrace: 5/2008
Příspěvků: 554
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Stěžovat si je kravina, prostě neuspěješ, v tomto absolutně souhlasím s Enikem, který se v problematice vyzná. Bohužel s tím zbytkem /fyzikální hledisko atd./ už nesouhlasím, bydlím přímo vedle "sestupové roviny" na dráhu 24 /od Horoměřic/, ted se to mimochodem měnilo, talže to už není přesné, ale vliv to má. Vyřešil jsem to tím, že jsem přetočil asténu na vzdálený Trutnov a vykašlal jsem se na Prahu. Signál slabší, ale bez výpadků a stabilní. Směr je rovnoběžný se sestupovou rovinou letadla a vůbec neruší, od té doby bez jediného výpadku. Eniku, bohužel maják a radar s tím /aspon v mém případě/ nemá co do činění, zároven dodávám, že jsem naprostý laik, co se týče dvb-t, ale z leteckého fachu, takže možný je všechno a Enik může mít pravdu. V mém případě se to prostě nepotvrdilo.

Dm920 triple+fbc, 105gib+85fuba multifeed

tukan
Registrace: 10/2005
Příspěvků: 4 167
Odpověď v diskusním vlákně
 

Enik

letišní radary a majáky pracují úplně na jiných kmitočtech...dělal jsem v tomto oboru přehršle let

chvalina2
Registrace: 3/2007
Příspěvků: 413
Odpověď v diskusním vlákně
 

chvalina2

To já moc dobře vím. Jenže mají velký výkon a pokud je na přijímací straně použit zesilovač, tak se snadno přebudí. Množství odražené energie televizního signálu od povrchu letadla je naprosto marginální. Je v podstatě nemožné, aby se od letadla odrazilo tolik sognálu, že by v dané oblasti tento odraz způsobil výpadek příjmu.

Uvědomění si vlastní neznalosti je klíčem k poznání!

Enik
Registrace: 11/2005
Příspěvků: 2 687
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Já myslím, nebo spíš laicky nemyslím, že to není odraz od letadla, ale spíš přerušení signálu, letadlo ten signál prostě přeruší na chvíli a receiver tuto "ztrátu signálu" zaznamená výpadkem, takhle si to nějak laicky vysvětluji a je mi úplně jedno, jak ted před "odbornou veřejností" vypadám. Jsou to moje dlouho vysledované jevy z praxe. Použil jsem asi 5 receivrů a nízkošumové zesiločace i bez nich, všechno možné.

Dm920 triple+fbc, 105gib+85fuba multifeed

tukan
Registrace: 10/2005
Příspěvků: 4 167
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Mám s tímto jevem zkušenost z analogové éry na K9 Kojál. Jsem cca 20km JZ od Brna, za barákem téměř 100m převýšení směr Kojál. Příjem analogové Novy byl hraniční. Kvalita obrazu 3/5 a duchy. Pokud v Brně přistávalo letadlo ze západní Evropy, nastávaly výrazné pulzující změny v obraze od krátkodobého špičkového příjmu až po úplný výpadek. Tento jev trval cca 10 sekund.

Dolinak
Registrace: 8/2007
Příspěvků: 170
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

pánové, situace se má následovně
1/ je opravdu zbytečné si stěžovat,nikdo nezakáže přelety letadel nad postiženou oblastí, navíc nikdo nezaručuje 100% pokrytí území nerušeným signálem, to prostě nejde
2/ není důležité zkoumat, zda se jedná o odraz od letadla, či přerušení signálu letadlem, ona už tak situace v této oblasti, kde pracuje v SFN Cukrák a Žižkov je problematická
3/ řešení musí být v těchto případech na straně příjmu tj. použití směrové antény a přechod na jiný vysílač , v této oblasti konkrétně na Bukovou horu, není-li zde dostatečný signál, nezbývá opravdu nic jiného než přechod na satelit.

vafe07
Registrace: 3/2011
Příspěvků: 112
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

NAmontuj tam hned jednu dvinu a ta to poriesi.

Tento prispevok bol cely napisany bez financnej pomoci EU, alebo nejakej mimovladky.

liquere
Registrace: 7/2008
Příspěvků: 14 231
Odpověď v diskusním vlákně
 

Liquere,

Dvina a volchov byly již odprodány,zbyly jen nějaké Něvy,ale jsou učinější a přesnější!/pro nezasvěcené- rakety protivzdušné obrany/

Ne všichni lidé, s vysokým IQ, si ho zaslouží!

spyko
Registrace: 6/2006
Příspěvků: 3 916
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Tak tak na U2 to stacilo.... :)))

Tento prispevok bol cely napisany bez financnej pomoci EU, alebo nejakej mimovladky.

liquere
Registrace: 7/2008
Příspěvků: 14 231
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Brněnský okruh 75-77 Ketkovice ! :8)

Ne všichni lidé, s vysokým IQ, si ho zaslouží!

spyko
Registrace: 6/2006
Příspěvků: 3 916
Odpověď v diskusním vlákně
 

z fyzikalniho hlediska to dava smysl

Je jasne, ze stezovat si nema vyznam.
Ale na podstate ruseni neni nic nesmyslneho. Na antenu proste dopada jak primy signal z jednoho ci vice SFN vysilacu, tak odrazeny signal od letadla z jednoho ci vice vysilacu SFN. Situace je samozrejme horsi, pokud je v ceste primemu signalu blizky kopec atd. Kdyby to letadlo dokazalo stat ve vzduchu tak to jeste nemusi byt problem. Problem je, ze se pohybuje rychlosti min. 200-300 kmh a vytvari tak odrazy kmitoctove posunute, ktere prijimac nedokaze zpracovat. Ze stejneho duvodu je omezen prijem DVB-T v aute pro vyssi rychlosti.
Jedina rada muze byt zvolit vhodny vysilac, od jehoz smeru je pristavaci koridor co nejvic vzdaleny a pak zejmena pouzit co nejziskovejsi antenu, pripadne soustavu anten. Takova antena/soustava ma minimalni uhel prijmu a muze ruseni omezit na minimum. Za zvazeni by mozna stalo i pouziti diverzitniho prijimace (napr. urceneho pro auta) se dvema antenami.

ivovi0
Registrace: 11/2008
Příspěvků: 693
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

Poslední věc, kterou dodávám je, že podle mě ruší maják a radar jak říká Enik, ale ne letištní, ale ten v letadle. Přeruší signál natolik, že to receiver zaznamená výpadkem.

Dm920 triple+fbc, 105gib+85fuba multifeed

tukan
Registrace: 10/2005
Příspěvků: 4 167
Odpověď v diskusním vlákně
 

to Enik

"Malá energie odražená od letadla, aby v dané oblasti způsobila výpadek příjmu".
S tím absolutně souhlasím.
Jaký je však princip "odražené energie"? Nejsou to žádné maličké míčky, které se podle principu úhel odrazu rovná se úhlu dopadu odrazí a letí novým směrem...
Kovový povrch letadla se octne v magnetickém poli místního vysílače.Ve vodivém povrchu se nakmitá napětí na "kovových vodičích". Ty jsou ale ve zkratu a vytvoří se zkratové proudy. Zkratovými proudy se vytvoří nové, sekundární magnetické pole. Jednotlivé elementární magnetické zdroje jsou rozloženy na povrchu letadla na straně k vysílači. Začnou vyzařovat všemi směry. V jistém směru však nastane vektorový součet všech elementárních malých magnetických polí.
Ne tedy v "dané oblasti", nýbrž ve značně omezeném prostoru je vyzářená energie sekundárního magnetického pole z letadla již docela zajímavá. Pokud tento směr narazí na anténu, může dojít k jinému vektorovému součtu signálu z letadla s nepřímým signálem (v situaci, kdy anéna nevidí přímo na vysílač). Nastane rytmický děj, kdy vektorový součet se mění od součtu k rozdílu v závisloti na změně vzdálenosti letadla.
Trvá to krátkou dobu, dokud "omezený vyzařovací prostor" letadla neopustí anténu. Zde jde o gometrickou úlohu směru letu, úhlu na vysílač atd. Prostě a dobře, letadlo je pěkná potvora a nemá to vůbec nic společného s pokrytím "celé dané oblasti"...

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

dodatek

Připomíná to trochu situaci, kdy jste v letním slunečném dnu na vrcholu hory s výborným výhledem. Někde v dáli dole je vesnice a po silnicí jede auto. Za jistých podmínek vrhne "prasátko", světelný záblesk, které je zřetelný a trvá krátkou dobu. Toto auto nikdy neosvětlí celou horu. Podobné je to s úrovni odraženého signálu od letadla.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

radsi nizsi kanal

Jeste se da poradit, ze lepsi na tom muze byt napr. k33 z Usti nez k53 z Prahy, protoze s rostoucim nosnym kmitoctem se Doppleruv posuv a tedy i moznost ruseni zvetsuje. Ale zakladem je, zuzit co nejvic uhel prijmu a zlepsit tak co nejvic pomer primeho a odrazeneho signalu.

ivovi0
Registrace: 11/2008
Příspěvků: 693
Odpověď v diskusním vlákně
 

samorost

Ale frekvencia odrazeneho signalu sa nezmeni. Z lietadla sa nestane ziadny se(nevhodné slovo)rny vysielac siriaci signal na inej dlzke vlny. Problem by nastal jedine vtedy, pokial by odrazeny signal bol velmi velky a zahltil by vstup sirokopasmoveho zosilnovaca, co v tomto pripade nehrozi. Plati to, co povedal Enik.

JanoHels
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 886
Odpověď v diskusním vlákně
 

JanoHels

Nevim jestli to nebylo spis na me. Frekvence odrazeneho signalu se zmeni dle Dopplerova jevu. Plati tedy, ze takovy odraz muze rusit.

ivovi0
Registrace: 11/2008
Příspěvků: 693
Odpověď v diskusním vlákně
 

Mám zkušenosti s dálkovým příjmem televize

V 80-tých letech jsem chytal Vídeň v Havířově na K 24 v době, kdy v Polsku byl mimořádný vojenský stav a polské vysílače 2. programu nevysílaly. Co dělaly letadla se signálem bych každému přál vidět. Příjem to byl na vzdálenost více než 200 km a téměř za Beskydami. Signál lítal rytmicky od maxima do nuly po dobu několika desítek vteřin. Se zahlcením zesilovače to může souviset, ale také nemusí. Na anténě se rytmicky mění úroveň signálu. Z letadla se podle mého přesvědčení vysílač stane. Není to v rozporu se současnou fyzikou. V úzkém směru a na téže frekvenci. Docházelo k vektorovému součtu pozemní a od letadla odražené vlny. Kdo někdy v minulosti chytal FM modulaci na VKV na větší vzdálenosti, mi rovněž potvrdí, co umí letadla. Jak to v praxi měřit, je jiná věc. Nezměřil jsem, jev neexistuje, je prostě a dobře vadný závěr. Mnoho lidí, opakuji, mnoho lidí má s letadly zkušenosti. Nelze to ignorovat...

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

Změna a nezměna frekvence

Při jisté dráze letadla se Dopplerův jev uplatní, při jiné, po krátkou dobu nikoliv.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: vliv přistávajících letadel na signál DVB-...

nebudu raději jmenovat abych někoho neurazil ale toliko bludů opravdu nesnesu !!!
Doplerův jev zde nehraje žádnou roli a ten co o něm píše o něm nic neví!Rovnež tak zkratové proudy se uplatní v kotvě elektomotoru ale nikoliv na plášti letadla ozářeného TV vysílačem a následném rušení !
Rovněž radary jsou mimo, pokud ovšem místo příjmu není v jejich blízkosti !

Daný jev je způsobený odrazem od povrchu letadel k čemuž jak všichni víme postačuje plocha cca 10x větší než vlnová délka . Jelikož jde potom o přímou viditelnost vysílač -letadlo a po odrazu letadlo-přijímač (antenní systém)může být odražený signál silnější než pozemní (někdy i ten ohnutý např na terenní vlně)a hlavně v protifázi čímž dojde k rušení či krátkodobému znemožnění příjmu.
pana Doplera nechte spát ! :8)

tonek
Registrace: 1/2009
Příspěvků: 6 117
Odpověď v diskusním vlákně
 

ale tonku

O zkratové proudy jde bez ohledu na jejich velikost. Jaký má odpor kovový povrch letadla? Na vzdálenost v řádu mm a méně? To není zkrat? Indukované napětí je v mikroVoltech a zkratové proudy jsou v mikroAmpérech. No a co? Základní zákony v elektrotechnice se definoval nějaký Faraday. Na kovovém povrchu letadla se odehrávají jevy podle zákonů tohoto pána.Odraz elmg vln by jinak nebyl možný. To by se mohly odrážet i od nekovových povrchů.
Kdo se zabýval instalací televizních antén v době zavádění DVB-T, kdy byly malé výkony vysílačů, tak zcela určitě narazil na případy, kdy v místech s nepřímým výhledem na vysílač způsobovaly dobře ozářená auta krátkodobé výpadky signálu také. Proto pochybnosti o letadlech od Enika, kterého si vážím, mne překvapují.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

ano áno

pravdu díš! ovšem v našem případě zaměň "mm" za "dm"
:8)

tonek
Registrace: 1/2009
Příspěvků: 6 117
Odpověď v diskusním vlákně
 

Taky ano

Dopplerův jev by znamenal při rychlosti letadla 300 km/hod u frekvence 700 MHz posun o méně než 200 Hz, přibližně 194 Hz.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Stránka: [ 1 ] 2
INFO: Nejnovější reakce jsou na poslední stránce. Počet reakcí: 38
 
Zpět Zpět na předchozí stránku
Zpět Zpět na hlavní stránku diskusního fóra