Quantcast

Michel Fleischmann: Chceme se podílet na rozvoji digitálního vysílání

| Tisk

logoMichel Fleischmann, prezident rádií Frekvence 1 a Evropa 2, v rozhovoru pro server parabola.cz vysvětluje a objasňuje důvody, kvůli kterým se uchází o dvě televizní digitální terestrické licence s programy TF1 a TE2.

V prosinci 2004 Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) uzavřela podávání přihlášek do tendru o digitální licence pro terestrické vysílání (DVB-T). V současné době jsou v Česku k dispozici tři, resp. dva multiplexy pro soukromé provozovatele. Jak se jako prezident společnosti Lagardere Active Radio International (LARI) pro Českou republiku díváte na průběh digitalizace u nás?

Nedokážu posoudit, zda průběh digitalizace v Česku je rychlý nebo pomalý. Každá evropská země má své specifické problémy. V některých digitalizace proběhla velmi rychle a málem zkrachovala, někde ani pořádně nezačala. Z pohledu šíření vysílání tkví velký problém České republiky v tom, že je uprostřed Evropy a má mnoho sousedů. Dále je u nás málo domácností, které přijímají televizní programy přes kabel a satelit. Nemůžeme se tedy chovat jako v Německu, kde vypínají analogové vysílání kdy a jak chtějí, aniž by si toho někdo výrazněji všiml. V Česku se například takto chovat nelze. Další velký problém nyní vidím v situaci, která nastala – místo toho, aby celý proces zajišťovali odborníci, stává se z české digitalizace politický problém.

V Česku zatím neproběhla ani kampaň, která by obyvatelstvu vysvětlila, co vůbec digitalizace je, jaké jsou její výhody a co všechno bude nutné k tomu, aby domácnosti mohly přijímat digitální kanály. Nevidíte to jako chybu?

Nedělejme si iluze. Kampaň v tomto duchu v Evropě neproběhla nikde, snad kromě Velké Británie. Ani ve Francii, odkud je naše skupina Lagardere, se vysvětlovací akce na podporu digitalizace nekonala.

Společnost LARI prostřednictvím dvou svých tuzemských firem, které provozují celoplošné rádio Frekvence 1 (F1) a rádiovou síť Evropa 2 (E2) a kterou v Česku reprezentujete, podala dvě přihlášky do licenčního řízení o zařazení programů do multiplexu B a C. Proč vlastně?

Skupina Lagardere už dva roky zdůrazňuje, že jejím cílem je digitální televizní vysílání. A to jak v domovské Francii, tak v zahraničí, kde již působí. Logicky z toho vyplývá, že má zájem se podílet na digitálním vysílání i u nás, neboť se tu otvírá příležitost pro rozvoj našich aktivit. Ano, chceme se podílet na rozvoji digitálního vysílání v České republice.

Jaký je rozdíl mezi českou a francouzskou digitalizací?

Velký. Ve Francii byl zvolen model, že ten, kdo chce provozovat kanály, tedy produkovat program, může být zároveň i stavitelem sítě vysílačů – jinými slovy může být i držitelem nebo spoludržitelem multiplexu. V Česku bylo rozhodnuto jinak. Jsou tady společnosti, které získaly licenci k provozování multiplexu, a ostatní – tedy například my, kteří chceme dělat vlastní programy, jsme postaveni pouze do role dodavatele obsahu na základě programové licence, přičemž v multiplexu se počítá se čtyřmi programy od jednoho nebo více provozovatelů televizního vysílání.

Na českém televizním trhu už nyní působí silní hráči (Česká televize, TV Nova, Prima TV), kteří chtějí produkovat další digitální kanály už ke svým stávajícím. Mají s provozováním televize zkušenost. Ale co vy?

Pokud se ptáte, jestli i my umíme dělat televizi, tak odpovídám, že umíme. Nezapomínejte, že skupina Lagardere už televizní kanály má. Ne sice v Česku, ale například ve Francii ano. Tam si požádala celkem o šest digitálních pozic. Pokud se ptáte, jestli přitáhneme ke svým televizím diváky, odpovídám rovněž, že ano. Opět nesmíte zapomenout, že produkujeme dvě úspěšná rádia, která týdně poslouchá zhruba 2,3 milionu lidí. Navíc máme vybudovanou silnou image. Domníváme se, že máme legitimitu žádat o digitální televizní licence.

Vnímáte digitalizaci jako mediální revoluci?

Samozřejmě. Za současných podmínek jsme omezeni, terestrickým způsobem nelze vysílat více televizních kanálů než ty současné. Digitalizace umožní nabídnout divákovi pestřejší skladbu programů. V první fázi se počítá se třemi multiplexy, výhledově s dalšími třemi. Celkem by v budoucnu mělo být 24 pozic. Je tu konečně možnost, aby vedle tří čtyř plnoformátových kanálů existovala skupina tematických televizí. Také proto se ucházíme o dva kanály, které jsou tematické, projektovány pro přesně definovanou cílovou skupinu televizních diváků.

Mají v Česku provozovat televize silné mediální skupiny nebo osamocení broadcasteři, jako je to v drtivě většině u regionálních rozhlasových stanic?

Jsem přesvědčen, že v první fázi zavádění digitalizace, tedy v současné době a v rámci nadcházejícího licenčního řízení, by RRTV měla dávat přednost silným mediálním skupinám. Teprve v druhé fázi by na řadu měli přijít další zájemci, kteří nemají štěstí jako my – za námi stoji silná mediální skupina, která už nyní provozuje sedm kabelových a satelitních televizí. Zároveň vlastní i servisní společnost, která má bohatou knihovnu s televizními filmy a pořady. Navíc nesmíme zapomínat, že digitalizace bude drahá. Měli by ji podle nás odstartovat jen silní hráči, kteří na to mají finance, mají co vysílat, mají diváckou základnu, mají vybudovanou značku, neboli image. A jsou velkorysí, neboť dva tři roky budou na celý projekt jen doplácet – divácká základna se bude totiž vytvářet postupně, podle toho, jak poroste vybavení domácností set top boxy…

Na jaké televizní kanály se mohou potenciální diváci těšit?

Do licenčního řízení jsme přihlásili dva kanály – TF1 a TE2. Jsou tematické a vycházejí z již stávajících rádiových stanic Frekvence 1 a Evropa 2. První kanál je zaměřen na rodinu a ženu. Druhá televize ponese prvky lifestylového hudebního kanálu.

Pokud v tendru neuspějete, uvažujete o rozjezdu TF1 a TE2 případně prostřednictvím kabelu či satelitu?

Máme zájem nabídnout našim budoucím divákům televizní programy především pozemní digitální cestou, prioritou je pro nás tedy úspěch v současném licenčním řízení na DVB-T.

Změňme mírně téma a od televize pojďme k rozhlasu. Plánujete žádat o rozhlasovou licenci na DVB-T pro rádia F1 a E2?

Situaci v oblasti digitálních rádií pečlivě sledujeme, ale přesné stanovisko budeme mít okamžiku, až bude rozhodnuto o podobě digitálního rozhlasového vysílání v Česku. Navíc předpokládám, že máme jako provozovatel celoplošného rádia dle současného zákona právo na automatické převedení naší licence do "digitální podoby".



Bude někdy vysílat F1 či E2, nebo obě rádia přes satelit?

V současné době o tom neuvažujeme.


O skupině LARI
Michel Fleischmann je prezidentem aktivit francouzské mediální skupiny LARI v České republice, a tedy hlavním představitelem rádií Frekvence 1 a Evropa 2 a obchodní společnosti Regie Radio Music (RRM), která má podíl na českém rozhlasovém trhu 30,2 %. Mediální skupina LARI ve Francii mj. vlastní rádia Europe 1, Europe 2 a hudební televizní kanál MCM.

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články