Public TV: Každý divák si v našem programu může najít svoji premiéru
| Tisk
Dnes 1.6.2007 ve 20:00 hodin zahajuje zkušební vysílání televize Public TV, které naváže na testovací vysílání z předchozích dnů. Vysílání bude zahájeno blokem publicistiky. A ve 22:00 hodin bude odvysílán český film Až přijde kocour. V sobotu (2.6.) ve stejný čas televize promítne film Těžký život dobrodruha a v neděli (3.6.) snímek Černý Petr. Premiéry filmů jsou vždy ve 22:00 hodin, reprízy v 18:00 hodin následujícího dne.
Kdo stojí za Public TV a na jaké další pořady se mohou diváci těšit? Jan Vít, programový ředitel nové české stanice Public TV, v rozhovoru pro server parabola.cz popisuje plány Public TV, kódování a expanzi do dalších distribučních sítí.
Kdo je provozovatelem Public TV?
Společnost TOTALPRESS, s.r.o., člen mediální divize Strojexport.
Kdo technicky zajišťuje vysílání Public TV?
Vysílání zabezpečujeme s osvědčenými a na našem trhu renomovanými dodavateli: satelitní distribuci v rámci paketu CS LINK ( T-Systems), televizní techniku s firmami ProZeta a Tera Broadcasting System, nasazování do sítí ve spolupráci s Media Vision.
Kolik lidí se nyní podílí na rozjezdu Public TV?
Jsme nízkorozpočtová televize v okamžiku startu, a tomu odpovídá i personální zajištění: šest stálých pracovníků, dvě desítky externích spolupracovníků a kolem dvaceti dodavatelských firem.
Kolik hodin denně bude stanice vysílat?
Od počátku předpokládáme 24 hodinové vysílání, se dvěma třetinami repríz během dne - tak, aby si každý divák mohl najít svoji premiéru.
Vaše televize se chce zaměřit na tři bloky - vysílání zpravodajství -informačních pořadů, publicistiku a filmy. Můžete čtenářům jednotlivé programové bloky více přiblížit?
Zpravodajsko-informační blok se zabývá na regionálním, resp. metropolitním principu všestranně životem v regionech, městech a obcích, jejich specifickou ekonomikou a podnikáním, kulturou, životním prostředím, komunitním životem občanské společnosti. Zvláštní místo tu mají informace o denních režimech, od počasí po dopravu.
Jestliže chceme ve zpravodajství diváka informovat, má jej naše publicistika orientovat. Promýšlet zpravodajskou každodennost, strukturovat ji do „věcí veřejných“ - vždy z konkrétního místa, tady a teď. Postupně by tomu tak mělo být všemi publicistickými žánry, reportáží, interview. Dřív, než nastanou technické možnosti interaktivity, chceme být vstřícní k divákovi-občanovi v anketních publicistických formách jako způsobu stálého plebiscitu.
Specifický důraz na národní kulturu – a tou kulturou je prosím také politika, i ta v místním měřítku – nachází v našem vysílání výraz v zařazovaných filmech. Jsou to především filmy české, jako znak domácí audiovizuální kultury, jejího stylu, výtvarného i komunikačního kódu.
Bude vysílání i do budoucna stavěno na těchto blocích? Plánujete další rozšíření (obohacení) programu?
Bezpochyby. Spíše než mechanické bloky jsou to však pro nás ohniska vyzařování - do dalších forem a formátů. Věnovat se národní kultuře v regionálním pohledu znamená například pozornost k regionálním univerzitám a vůbec regionálnímu odbornému školství. A to nejen ve zpravodajství o něm, ale v jejich přímém programovém zapojení. Podobně se chceme v komoditním zpravodajství více věnovat specifickým nabídkám regionů v místní, krajově podmíněné turistice atd.
…třeba pořady pro děti či ženy?
Zabývat se strukturami občanské společnosti, znamená bezpochyby věnovat se i jejím minoritám. Ženy a děti se nezaviněně a samozřejmě zásadním omylem, dosavadním mechanickým mediálním uvažováním, takovými sociálními minoritami staly. Potud nás budou zajímat. S příštími možnostmi interaktivity však nechceme dělat pořady o dětech či pro děti, ale především s dětmi.
Stěžejním prvkem držitelů-nedržitelů licence pro digitální vysílání (RTA, Z1) má být zpravodajství a informační pořady. Myslíte, že se na tak malém trhu uživí tolik stanic s obdobným zaměřením?
Už jsem naznačil, že chápeme naše zpravodajství jako specifické. Jestliže RTA (a vidíme v této agentuře mimochodem svého velkého outsourcingového partnera) je regionální zejména možností distribuce, svou regionálně-místní extenzí, chce se naše zpravodajství věnovat regionům Čech, Moravy a Slezska jak satelitu přísluší. Z nadhledu, jako ideji emancipujících se identit, periferie vymezující se vůči centru. Projekt Z1 je nám naproti tomu klasickou komplexní zpravodajskou agenturou, na způsob CNN. Náš záběr je užší, ale o to chce být intenzívnější.
Budete se ucházet o DVB-T licenci?
Projevili jsme zájem o experimentální vysílání v rámci multiplexu „B“, a to i tehdy, bude-li rozšířen do dalších regionů. Chceme poté tento způsob šíření vyhodnotit a případně - pokud bude vyhlášeno licenční řízení Rady na další pozice v nových digitálních sítí - nevylučujeme, že bychom se o tuto licenci ucházeli.
Public TV bude vysílat denně 2 filmy. Na jaké tituly se mohou v dohledné době diváci těšit?
Z filmů domácích výběr ze všech, od r. 1898 do dneška. Zajímají nás především filmy ikonické, které vypovídají o naší národní kultuře, včetně kultury stylu, mentality, ale i o našich úhybech a omylech (filmy protektorátní, normalizační...).
Ze zahraničních filmů jednoznačně „cult corner“: chceme se podílet na audiovizuální výchově. To, že se o ní píše i v nesmiřitelném Cinepuru, je pro nás velkou posilou. Z těch zahraničních filmů to ovšem bude klasika. Fellini, Bergman, Truffaut, až třeba Peter Greenaway. Ano, můžete se těšit.
Většina pořadů Vaší televize se bude vysílat nekódovaně právě s výjimkou filmů, které budete kódovat systémem CryptoWorks společnosti Irdeto Access. Už jste se dohodli s distributory karet Gital a Trade and Technology ohledně připojení kódovacího systému?
V těchto jednáních nás zastupuje společnost Media Vision, která má v této oblasti dobré zkušenosti. Podle posledních informací probíhají jednání s oběma distributory karet. Věříme, že k datu zahájení kódování (předpokládáme, že v průběhu 23. týdne) dojde k dohodě.
Budou všechny filmy kódované?
Podle dosavadních jednání s distributory, kteří nám dodávají své filmy, je zakódování jejich podmínkou.
Střídavý režim – volné a kódované vysílání – dříve používala v tehdejší platformě CzechLink Česká televize. Toto řešení bylo některými uživateli kritizováno kvůli problémům s výpadky dekódování v okamžiku přechodu z volného na kódovaný režim. Neobáváte se stejných potíží? Budete uvažovat o celém kódování programu, příp. vyřazení titulů, na které nelze zajistit práva pro nekódované celoevropské vysílání?
Podle nám dostupných informací byla větším problémem změna režimu v druzích kódování, než samotný režim „vypnutí/zapnutí“. Samozřejmě nechceme, aby náš program po celých 24 hodin vysílal ze satelitu kódovaně. Ale pokud bude vysoké procento stížností, nevylučujeme ani tuto variantu.
Uvažujete o tom, že byste svůj kódovaný signál Public TV (filmy) nabídli i majitelům přístupových karet Skylink (dříve Slovak Link) na Slovensku?
V tomto okamžiku jsme orientováni – s ohledem na licenční práva k filmům a témata v publicistice – pouze na území ČR. Volné vysílání však budou moci přijímat i diváci na Slovensku.
Public TV se bude od počátku vysílat v satelitní síti CS LINK. V jaké se bude vysílat kvalitě (bit rate)? Co další satelitní platformy? Jednáte i s provozovateli UPC Direct a Digi TV? Jak vypadá situace?
Naše kapacita na satelitu odpovídá zaměření našeho programu: něco kolem 2,5 Mb/s, s možností navýšení, které bude spíše souviset s rozšiřováním služeb, ruku v ruce s narůstajícím zájmem našich klientů a diváků. Jednání s oběma dalšími satelitními platformami se rozběhnou zřejmě až náš program ukáže, co v něm skutečně je, jak „dlouhý dech“ bude mít.
Kanál Public TV nebude jen „satelitní“ kanál, ale chce vysílat i v dalších distribucích. Bude program i v kabelových sítích a IPTV platformách? Kde všude Váš program diváci naladí?
Kabelové a další platformy by měly být naším distribučním základem do budoucna. Jsme si vědomi toho, že dosavadní analogové systémy už neumožňují zařazování dalších programů, a proto se chceme podílet na rozvoji digitalizace kabelového vysílání „jistým“ zvýhodněním těchto systémů.
Martin Vyleťal
Kdo stojí za Public TV a na jaké další pořady se mohou diváci těšit? Jan Vít, programový ředitel nové české stanice Public TV, v rozhovoru pro server parabola.cz popisuje plány Public TV, kódování a expanzi do dalších distribučních sítí.
Kdo je provozovatelem Public TV?
Společnost TOTALPRESS, s.r.o., člen mediální divize Strojexport.
Kdo technicky zajišťuje vysílání Public TV?
Vysílání zabezpečujeme s osvědčenými a na našem trhu renomovanými dodavateli: satelitní distribuci v rámci paketu CS LINK ( T-Systems), televizní techniku s firmami ProZeta a Tera Broadcasting System, nasazování do sítí ve spolupráci s Media Vision.
Kolik lidí se nyní podílí na rozjezdu Public TV?
Jsme nízkorozpočtová televize v okamžiku startu, a tomu odpovídá i personální zajištění: šest stálých pracovníků, dvě desítky externích spolupracovníků a kolem dvaceti dodavatelských firem.
Kolik hodin denně bude stanice vysílat?
Od počátku předpokládáme 24 hodinové vysílání, se dvěma třetinami repríz během dne - tak, aby si každý divák mohl najít svoji premiéru.
Vaše televize se chce zaměřit na tři bloky - vysílání zpravodajství -informačních pořadů, publicistiku a filmy. Můžete čtenářům jednotlivé programové bloky více přiblížit?
Zpravodajsko-informační blok se zabývá na regionálním, resp. metropolitním principu všestranně životem v regionech, městech a obcích, jejich specifickou ekonomikou a podnikáním, kulturou, životním prostředím, komunitním životem občanské společnosti. Zvláštní místo tu mají informace o denních režimech, od počasí po dopravu.
Jestliže chceme ve zpravodajství diváka informovat, má jej naše publicistika orientovat. Promýšlet zpravodajskou každodennost, strukturovat ji do „věcí veřejných“ - vždy z konkrétního místa, tady a teď. Postupně by tomu tak mělo být všemi publicistickými žánry, reportáží, interview. Dřív, než nastanou technické možnosti interaktivity, chceme být vstřícní k divákovi-občanovi v anketních publicistických formách jako způsobu stálého plebiscitu.
Specifický důraz na národní kulturu – a tou kulturou je prosím také politika, i ta v místním měřítku – nachází v našem vysílání výraz v zařazovaných filmech. Jsou to především filmy české, jako znak domácí audiovizuální kultury, jejího stylu, výtvarného i komunikačního kódu.
Bude vysílání i do budoucna stavěno na těchto blocích? Plánujete další rozšíření (obohacení) programu?
Bezpochyby. Spíše než mechanické bloky jsou to však pro nás ohniska vyzařování - do dalších forem a formátů. Věnovat se národní kultuře v regionálním pohledu znamená například pozornost k regionálním univerzitám a vůbec regionálnímu odbornému školství. A to nejen ve zpravodajství o něm, ale v jejich přímém programovém zapojení. Podobně se chceme v komoditním zpravodajství více věnovat specifickým nabídkám regionů v místní, krajově podmíněné turistice atd.
…třeba pořady pro děti či ženy?
Zabývat se strukturami občanské společnosti, znamená bezpochyby věnovat se i jejím minoritám. Ženy a děti se nezaviněně a samozřejmě zásadním omylem, dosavadním mechanickým mediálním uvažováním, takovými sociálními minoritami staly. Potud nás budou zajímat. S příštími možnostmi interaktivity však nechceme dělat pořady o dětech či pro děti, ale především s dětmi.
Stěžejním prvkem držitelů-nedržitelů licence pro digitální vysílání (RTA, Z1) má být zpravodajství a informační pořady. Myslíte, že se na tak malém trhu uživí tolik stanic s obdobným zaměřením?
Už jsem naznačil, že chápeme naše zpravodajství jako specifické. Jestliže RTA (a vidíme v této agentuře mimochodem svého velkého outsourcingového partnera) je regionální zejména možností distribuce, svou regionálně-místní extenzí, chce se naše zpravodajství věnovat regionům Čech, Moravy a Slezska jak satelitu přísluší. Z nadhledu, jako ideji emancipujících se identit, periferie vymezující se vůči centru. Projekt Z1 je nám naproti tomu klasickou komplexní zpravodajskou agenturou, na způsob CNN. Náš záběr je užší, ale o to chce být intenzívnější.
Budete se ucházet o DVB-T licenci?
Projevili jsme zájem o experimentální vysílání v rámci multiplexu „B“, a to i tehdy, bude-li rozšířen do dalších regionů. Chceme poté tento způsob šíření vyhodnotit a případně - pokud bude vyhlášeno licenční řízení Rady na další pozice v nových digitálních sítí - nevylučujeme, že bychom se o tuto licenci ucházeli.
Public TV bude vysílat denně 2 filmy. Na jaké tituly se mohou v dohledné době diváci těšit?
Z filmů domácích výběr ze všech, od r. 1898 do dneška. Zajímají nás především filmy ikonické, které vypovídají o naší národní kultuře, včetně kultury stylu, mentality, ale i o našich úhybech a omylech (filmy protektorátní, normalizační...).
Ze zahraničních filmů jednoznačně „cult corner“: chceme se podílet na audiovizuální výchově. To, že se o ní píše i v nesmiřitelném Cinepuru, je pro nás velkou posilou. Z těch zahraničních filmů to ovšem bude klasika. Fellini, Bergman, Truffaut, až třeba Peter Greenaway. Ano, můžete se těšit.
Většina pořadů Vaší televize se bude vysílat nekódovaně právě s výjimkou filmů, které budete kódovat systémem CryptoWorks společnosti Irdeto Access. Už jste se dohodli s distributory karet Gital a Trade and Technology ohledně připojení kódovacího systému?
V těchto jednáních nás zastupuje společnost Media Vision, která má v této oblasti dobré zkušenosti. Podle posledních informací probíhají jednání s oběma distributory karet. Věříme, že k datu zahájení kódování (předpokládáme, že v průběhu 23. týdne) dojde k dohodě.
Budou všechny filmy kódované?
Podle dosavadních jednání s distributory, kteří nám dodávají své filmy, je zakódování jejich podmínkou.
Střídavý režim – volné a kódované vysílání – dříve používala v tehdejší platformě CzechLink Česká televize. Toto řešení bylo některými uživateli kritizováno kvůli problémům s výpadky dekódování v okamžiku přechodu z volného na kódovaný režim. Neobáváte se stejných potíží? Budete uvažovat o celém kódování programu, příp. vyřazení titulů, na které nelze zajistit práva pro nekódované celoevropské vysílání?
Podle nám dostupných informací byla větším problémem změna režimu v druzích kódování, než samotný režim „vypnutí/zapnutí“. Samozřejmě nechceme, aby náš program po celých 24 hodin vysílal ze satelitu kódovaně. Ale pokud bude vysoké procento stížností, nevylučujeme ani tuto variantu.
Uvažujete o tom, že byste svůj kódovaný signál Public TV (filmy) nabídli i majitelům přístupových karet Skylink (dříve Slovak Link) na Slovensku?
V tomto okamžiku jsme orientováni – s ohledem na licenční práva k filmům a témata v publicistice – pouze na území ČR. Volné vysílání však budou moci přijímat i diváci na Slovensku.
Public TV se bude od počátku vysílat v satelitní síti CS LINK. V jaké se bude vysílat kvalitě (bit rate)? Co další satelitní platformy? Jednáte i s provozovateli UPC Direct a Digi TV? Jak vypadá situace?
Naše kapacita na satelitu odpovídá zaměření našeho programu: něco kolem 2,5 Mb/s, s možností navýšení, které bude spíše souviset s rozšiřováním služeb, ruku v ruce s narůstajícím zájmem našich klientů a diváků. Jednání s oběma dalšími satelitními platformami se rozběhnou zřejmě až náš program ukáže, co v něm skutečně je, jak „dlouhý dech“ bude mít.
Kanál Public TV nebude jen „satelitní“ kanál, ale chce vysílat i v dalších distribucích. Bude program i v kabelových sítích a IPTV platformách? Kde všude Váš program diváci naladí?
Kabelové a další platformy by měly být naším distribučním základem do budoucna. Jsme si vědomi toho, že dosavadní analogové systémy už neumožňují zařazování dalších programů, a proto se chceme podílet na rozvoji digitalizace kabelového vysílání „jistým“ zvýhodněním těchto systémů.
Martin Vyleťal