Martin Mrnka: Nově a Primě se podařilo nastartovat zájem o satelit
| Tisk
Nová televize Z1 je připravena zahájit vysílání už na konci týdne. Martin Mrnka, generální ředitel Z1, hodnotí minulost, současnost a budoucnost digitální zpravodajské stanice.
Jaký máte nyní pocit při spuštění vysílání Z1 po těch dvou letech od udělení licence pro zemské digitální vysílání (DVB-T) v dubnu 2006, kdy se vlastně nevědělo, co bude?
Na projektu televize Z1 pracujeme s kolegy pět let. Tři roky jsme čekali, zda licenci získá právě náš projekt, dva roky na to, až budeme moci skutečně odstartovat. Rozhodující pro jakýkoli pocit ale bude, zda se náš výtvor bude líbit divákům.
Jak s odstupem vnímáte aktivity stávajících analogových televizí, jako Nova a Prima, které neměly moc velký zájem o vstup nových stanic na televizní trh?
Komerční analogové televize se velmi snažily o to, aby oddálily nástup jakékoli konkurence. Místo toho se jim podařilo, že dnes už 15 procent diváků sleduje jiné televize než je klasická analogová česká čtyřka - tedy původní dva kanály České televize ČT1 a ČT2, Nova, Prima. Diváci od nich odešli na kabelové a satelitní stanice. Pro nás je to úžasná příležitost tyto diváky získat.
Jistě jste si všiml, že se spuštěním digitálního vysílání se dost zásadně změnily platformy příjmu u televizních diváků. Vzrostl počet diváků, přijímající televizi prostřednictvím satelitu. Co na to říkáte? Překvapuje vás to?
Nepřekvapuje. Je to logický důsledek brždění pozemního digitálního vysílání. Nový obsah si ale vždy nějakou cestičku najde.
Jak se změnily současné plány Z1 s těmi minulými, před dvěma třemi lety? Museli jste hodně korigovat svoje původní představy?
V zásadě ne. Přicházíme se stále stejným modelem zpravodajsko-publicistické komerční stanice, jen jsme se přizpůsobili nejnovějším televizním trendům.
Ptát se na to, jestli věříte v ekonomický úspěch Z1 by bylo asi zbytečné. Přesto, kolik diváků musíte zhruba denně a týdně mít, abyste nepropadli do skepse, že vlastně se na Z1 lidi nedívají a vy prakticky vysíláte zbytečně?
Pro nás je důležitý nikoli počet, ale kvalita našich diváků. Míříme na nejchytřejší a nejvzdělanější část populace a pokud tuto část populace naším vysíláním uspokojíme, pak budeme úspěšní i ekonomicky.
Určitě jste sledoval pokus TV Prima získat diváky Zpráv TV Prima na úkor Televizních novin na Nově. Pomohlo vám to nějak k programování mezi 19. a 20. hodinou?
Určitě. Právě kvůli pokusu Primy jsme se rozhodli mezi 19. a 20. hodinou vysílat pouze zprávy.
Jste zpravodajská televize. Diváci mají o tento typ programu zájem. Přesto, myslíte si, že v době, kdy se na trhu poměrně dobře etablovala ČT24 a zpravodajství Novy posiluje, může Z1 zaujmout? Pro koho je vlastně určena?
Komerční zpravodajské stanice existují všude na světě. Od roku 2001 je taková stanice na Slovensku, v Maďarsku, od roku 2002 v Albánii. Polsko má takové stanice 3, Belgie 6 a Holandsko 5. Je to tedy obecně funkční model. A rozdíl mezi ČT24 a námi? Nás jako komerční stanici zajímá pouze potřeba diváka, Česká televize je ze zákona povinna uspokojovat veřejný zájem.
Pojďme k programovým otázkám. Český divák počítá s jakousi hlavní denní zpravodajskou relací. I u ČT24, tedy televize, která je k Z1 asi formátově nejbližší, jsou to Události. Bude mít Z1 něco podobného?
Budeme mít dvě dlouhé zpravodajské relace, jednu v 19 hodin a druhou ve 22 hodin.
Za pár dní už bude Z1 vysílat. Prozraďte typické denní programové schéma.
Každou hodinu a v její polovině zprávy. Od 18 hodin až do půlnoci prémiově pět diskusních pořadů, od 20 hodin premiéra špičkových dokumentárních filmů.
Když jste představovali hlavní tváře Z1, hodně diváků ta jména znají. Čím jste se řídili při výběru?
Pro nás není důležitá krásná tvářička, ale novinářské schopnosti moderátora.
Z1 má být zpravodajsko-publicistická televize. Jak to má divák chápat? Co bude převažovat?
Zhruba 60% vysílání tvoří zprávy, zbytek publicistika a dokumenty.
Každá televize by si měla určit cílovou skupinu a té přizpůsobit formu vysílání. Jak by mohlo vypadat kontinuální zpravodajství zhruba víme díky ČT24, takže můžeme srovnávat. Navíc známe pojetí zpráv Novy a i Primy. Jak na tom bude Z1?
Soustředíme se hlavně na kvalitu a užitečnost zpráv pro diváka. Chceme také dát našim zprávám víc světový rozměr.
18 minut nějaké výrazné moderátorské osobnosti. To je zatím prozrazen jeden typ publicistiky na Z1. Inspirovali jste se podobným pořadem ze začátku Novy v roce 1994, kdy chvíli něco podobného existovalo, než Vladimír Železný zapomněl na licenční podmínky a začal dělat komerční televizi s komerčními produkty?
Ne. Tím jsme se rozhodně neinspirovali. Tento originální formát jsme kdysi úspěšně vyzkoušeli na ČT2. Moderátory budou Milan Knížák, Halina Pawlovská, Petra Procházková, Igor Chaun a Eugen Korda.
Rozhodl jste se angažovat Barboru Tachecí, bývalou ředitelku Radiožurnálu. Je to součást marketingu, neboť jste vytušili, že jako kontroverzní osobnost bude přitahovat pozornost?
Kolegyně Simona Matásková, která s tímto nápadem přišla, má mimořádný čich na lidi, na moderátorské osobnosti. Tachecí je skvělá, její diskusní pořad určitě nebude nudný. To je právě úkol komerčních televizí našeho typu: dělat nečekané a kontroverzní věci, přicházet s neotřelými nápady,.
Tachecí má dělat tzv. hard talk. Kdy jste na to přišli? Počítali jste s tím třeba už i v únoru 2008?
Ne, takový formát stojí a padá s osobou moderátora. Stejně jako nemůžete udělat slavnou show CNN Larryho Kinga bez něj, nemůžete udělat ani Interview BT bez Barbory Tachecí.
Radim Novák
Jaký máte nyní pocit při spuštění vysílání Z1 po těch dvou letech od udělení licence pro zemské digitální vysílání (DVB-T) v dubnu 2006, kdy se vlastně nevědělo, co bude?
Na projektu televize Z1 pracujeme s kolegy pět let. Tři roky jsme čekali, zda licenci získá právě náš projekt, dva roky na to, až budeme moci skutečně odstartovat. Rozhodující pro jakýkoli pocit ale bude, zda se náš výtvor bude líbit divákům.
Jak s odstupem vnímáte aktivity stávajících analogových televizí, jako Nova a Prima, které neměly moc velký zájem o vstup nových stanic na televizní trh?
Komerční analogové televize se velmi snažily o to, aby oddálily nástup jakékoli konkurence. Místo toho se jim podařilo, že dnes už 15 procent diváků sleduje jiné televize než je klasická analogová česká čtyřka - tedy původní dva kanály České televize ČT1 a ČT2, Nova, Prima. Diváci od nich odešli na kabelové a satelitní stanice. Pro nás je to úžasná příležitost tyto diváky získat.
Jistě jste si všiml, že se spuštěním digitálního vysílání se dost zásadně změnily platformy příjmu u televizních diváků. Vzrostl počet diváků, přijímající televizi prostřednictvím satelitu. Co na to říkáte? Překvapuje vás to?
Nepřekvapuje. Je to logický důsledek brždění pozemního digitálního vysílání. Nový obsah si ale vždy nějakou cestičku najde.
Jak se změnily současné plány Z1 s těmi minulými, před dvěma třemi lety? Museli jste hodně korigovat svoje původní představy?
V zásadě ne. Přicházíme se stále stejným modelem zpravodajsko-publicistické komerční stanice, jen jsme se přizpůsobili nejnovějším televizním trendům.
Ptát se na to, jestli věříte v ekonomický úspěch Z1 by bylo asi zbytečné. Přesto, kolik diváků musíte zhruba denně a týdně mít, abyste nepropadli do skepse, že vlastně se na Z1 lidi nedívají a vy prakticky vysíláte zbytečně?
Pro nás je důležitý nikoli počet, ale kvalita našich diváků. Míříme na nejchytřejší a nejvzdělanější část populace a pokud tuto část populace naším vysíláním uspokojíme, pak budeme úspěšní i ekonomicky.
Určitě jste sledoval pokus TV Prima získat diváky Zpráv TV Prima na úkor Televizních novin na Nově. Pomohlo vám to nějak k programování mezi 19. a 20. hodinou?
Určitě. Právě kvůli pokusu Primy jsme se rozhodli mezi 19. a 20. hodinou vysílat pouze zprávy.
Jste zpravodajská televize. Diváci mají o tento typ programu zájem. Přesto, myslíte si, že v době, kdy se na trhu poměrně dobře etablovala ČT24 a zpravodajství Novy posiluje, může Z1 zaujmout? Pro koho je vlastně určena?
Komerční zpravodajské stanice existují všude na světě. Od roku 2001 je taková stanice na Slovensku, v Maďarsku, od roku 2002 v Albánii. Polsko má takové stanice 3, Belgie 6 a Holandsko 5. Je to tedy obecně funkční model. A rozdíl mezi ČT24 a námi? Nás jako komerční stanici zajímá pouze potřeba diváka, Česká televize je ze zákona povinna uspokojovat veřejný zájem.
Pojďme k programovým otázkám. Český divák počítá s jakousi hlavní denní zpravodajskou relací. I u ČT24, tedy televize, která je k Z1 asi formátově nejbližší, jsou to Události. Bude mít Z1 něco podobného?
Budeme mít dvě dlouhé zpravodajské relace, jednu v 19 hodin a druhou ve 22 hodin.
Za pár dní už bude Z1 vysílat. Prozraďte typické denní programové schéma.
Každou hodinu a v její polovině zprávy. Od 18 hodin až do půlnoci prémiově pět diskusních pořadů, od 20 hodin premiéra špičkových dokumentárních filmů.
Když jste představovali hlavní tváře Z1, hodně diváků ta jména znají. Čím jste se řídili při výběru?
Pro nás není důležitá krásná tvářička, ale novinářské schopnosti moderátora.
Z1 má být zpravodajsko-publicistická televize. Jak to má divák chápat? Co bude převažovat?
Zhruba 60% vysílání tvoří zprávy, zbytek publicistika a dokumenty.
Každá televize by si měla určit cílovou skupinu a té přizpůsobit formu vysílání. Jak by mohlo vypadat kontinuální zpravodajství zhruba víme díky ČT24, takže můžeme srovnávat. Navíc známe pojetí zpráv Novy a i Primy. Jak na tom bude Z1?
Soustředíme se hlavně na kvalitu a užitečnost zpráv pro diváka. Chceme také dát našim zprávám víc světový rozměr.
18 minut nějaké výrazné moderátorské osobnosti. To je zatím prozrazen jeden typ publicistiky na Z1. Inspirovali jste se podobným pořadem ze začátku Novy v roce 1994, kdy chvíli něco podobného existovalo, než Vladimír Železný zapomněl na licenční podmínky a začal dělat komerční televizi s komerčními produkty?
Ne. Tím jsme se rozhodně neinspirovali. Tento originální formát jsme kdysi úspěšně vyzkoušeli na ČT2. Moderátory budou Milan Knížák, Halina Pawlovská, Petra Procházková, Igor Chaun a Eugen Korda.
Rozhodl jste se angažovat Barboru Tachecí, bývalou ředitelku Radiožurnálu. Je to součást marketingu, neboť jste vytušili, že jako kontroverzní osobnost bude přitahovat pozornost?
Kolegyně Simona Matásková, která s tímto nápadem přišla, má mimořádný čich na lidi, na moderátorské osobnosti. Tachecí je skvělá, její diskusní pořad určitě nebude nudný. To je právě úkol komerčních televizí našeho typu: dělat nečekané a kontroverzní věci, přicházet s neotřelými nápady,.
Tachecí má dělat tzv. hard talk. Kdy jste na to přišli? Počítali jste s tím třeba už i v únoru 2008?
Ne, takový formát stojí a padá s osobou moderátora. Stejně jako nemůžete udělat slavnou show CNN Larryho Kinga bez něj, nemůžete udělat ani Interview BT bez Barbory Tachecí.
Radim Novák