Počet domácností závislých výhradně na pozemním televizním vysílání roste
| Tisk
Televizní vysílání dostupné zdarma a šířené terestricky, tedy z pozemních vysílačů, je v Česku stále atraktivnější. Jak ukázal průzkum Digimonitor pro České Radiokomunikace, počet domácností, které přijímají výhradně terestrické vysílání, vzrostl meziročně o 5 %.
Nyní dosahuje téměř poloviny všech domácností u hlavního TV přijímače (48 %). Celkově terestrickou platformu využívá 59 % domácností. Stejně tak z hlediska vybavenosti televizními přijímači jsou na tom české domácnosti velmi dobře. Uvedla dnes společnost České Radiokomunikace.
Průzkum potvrdil, že pozice terestrického televizního vysílání je v Česku stále neotřesitelná.
„
Stejně tak, jako zůstává nejpopulárnějším vysílání dostupné zdarma, svou pozici hájí i sledování televize jako náplně zejména večerních hodin, a také její sociální role. Pouze 3 % dotázaných uvedla, že u nich v domácnosti večer televizi nesleduje nikdo.
Domácnosti mají velmi dobrou vybavenost televizními přijímači. Průměr ukazuje, že polovina (54 %) disponuje dvěma až třemi přijímači v domácnosti, jejichž stáří je ve dvou třetinách (67 %) do pěti let. Pouze 8 % televizorů je starších 10 let. V následujících třech letech si nový televizor plánuje koupit 55 % domácností a do roku 2021 celých 93 %.
„
Lidé jako nejčastější motiv pro koupi nové televize uvádějí především skutečnost, že současný televizor dosluhuje (68 %) a nový model má lepší obraz i zvuk a navíc ho lze připojit k internetu. Necelou pětinu respondentů motivují i slevové akce. Češi do nové televize neinvestují více než 20 000 Kč. Velmi zajímavým paradoxem je, že necelá třetina domácností bude hledat ke koupi model se 4K obrazem, avšak 41 % dotázaných vůbec neví, co tento pojem znamená. Dosluhující model nejčastěji recyklujeme (37 %), a pokud stále ještě funguje, případně ho využíváme jako další televizor například na chalupě (49 %).
O průzkumu Digimonitor
Průzkum Českých Radiokomunikací byl realizován na reprezentativním vzorku společnosti v rámci online panelu Stem/MARK zahrnujícím 1203 respondentů výzkumnou agenturou Mr.Think. Kvantitativní průzkum sledující chování českých domácností v oblasti vybavenosti televizními přijímači a sledování chování diváků se opakuje v pravidelných šetřeních již od roku 2008. V neposlední řadě se zaměřuje také na ochotu adopce nových technologií diváky.
redakce
![obrázek](/img_magazin/2015/prijem-tv-programu-01.gif)
Nyní dosahuje téměř poloviny všech domácností u hlavního TV přijímače (48 %). Celkově terestrickou platformu využívá 59 % domácností. Stejně tak z hlediska vybavenosti televizními přijímači jsou na tom české domácnosti velmi dobře. Uvedla dnes společnost České Radiokomunikace.
Průzkum potvrdil, že pozice terestrického televizního vysílání je v Česku stále neotřesitelná.
![obrázek](/img_magazin/2015/prijem-tv-programu-02.gif)
„
Pozemní televizní vysílání, které je divákům dostupné zdarma, je však limitováno rozsahem frekvenčního spektra. Vzhledem k úvahám nad dalším omezením spektra pro TV vysílání ve prospěch mobilních služeb, usilujeme o co nejrychlejší vypracování strategie rozvoje televizního vysílání a plánu přechodu na nástupnický standard DVB-T2. Ten by měl umožnit vysílání nejenom ve stávajícím rozsahu, ale také ve vyšší kvalitě. Připravovaný plán musí garantovat dlouhodobou stabilitu terestrického digitálního vysílání a divákům zaručit minimálně stejné pokrytí signálem jako dnes a zároveň co nejsnazší přechod na modernější generaci TV vysílání. Na přípravě plánu aktivně spolupracujeme s příslušnými státními orgány a jsme připraveni využít naše rozsáhlé znalosti z digitalizace televizního vysílání,“ říká Martin Gebauer, ředitel Českých Radiokomunikací.
Stejně tak, jako zůstává nejpopulárnějším vysílání dostupné zdarma, svou pozici hájí i sledování televize jako náplně zejména večerních hodin, a také její sociální role. Pouze 3 % dotázaných uvedla, že u nich v domácnosti večer televizi nesleduje nikdo.
![obrázek](/img_magazin/2015/prijem-tv-programu-03.gif)
Domácnosti mají velmi dobrou vybavenost televizními přijímači. Průměr ukazuje, že polovina (54 %) disponuje dvěma až třemi přijímači v domácnosti, jejichž stáří je ve dvou třetinách (67 %) do pěti let. Pouze 8 % televizorů je starších 10 let. V následujících třech letech si nový televizor plánuje koupit 55 % domácností a do roku 2021 celých 93 %.
![obrázek](/img_magazin/2015/prijem-tv-programu-04.gif)
„
Z průzkumu vyplývá, že 93 % lidí uvažuje o nákupu nového přijímače. Pokud diváci zvolí správný model s podporou DVB-T2 a kompresním kodekem HEVC, budou připraveni na novou generaci televizního vysílání, která jim přinese vyšší kvalitu a nové služby. Přechod bude realizován pomocí souběžného vysílání stávajících DVB-T a nových DVB-T2 sítí pro zajištění co nejsnazšího přechodu pro televizní diváky“, uvádí Marcel Procházka, ředitel regulace Českých Radiokomunikací.
![obrázek](/img_magazin/2015/prijem-tv-programu-05.gif)
Lidé jako nejčastější motiv pro koupi nové televize uvádějí především skutečnost, že současný televizor dosluhuje (68 %) a nový model má lepší obraz i zvuk a navíc ho lze připojit k internetu. Necelou pětinu respondentů motivují i slevové akce. Češi do nové televize neinvestují více než 20 000 Kč. Velmi zajímavým paradoxem je, že necelá třetina domácností bude hledat ke koupi model se 4K obrazem, avšak 41 % dotázaných vůbec neví, co tento pojem znamená. Dosluhující model nejčastěji recyklujeme (37 %), a pokud stále ještě funguje, případně ho využíváme jako další televizor například na chalupě (49 %).
O průzkumu Digimonitor
Průzkum Českých Radiokomunikací byl realizován na reprezentativním vzorku společnosti v rámci online panelu Stem/MARK zahrnujícím 1203 respondentů výzkumnou agenturou Mr.Think. Kvantitativní průzkum sledující chování českých domácností v oblasti vybavenosti televizními přijímači a sledování chování diváků se opakuje v pravidelných šetřeních již od roku 2008. V neposlední řadě se zaměřuje také na ochotu adopce nových technologií diváky.
redakce