Quantcast

Rai jako továrna na pořady a peníze

| Tisk

logo Dnešní veřejnoprávní televize nemusí být jen pouhým prostředkem pro výrobu a odvysílání pořadů za peníze diváků - koncesionářského poplatku. Na veřejnoprávní televizi lze vydělat i nemalé peníze, které pak může médium zpětně investovat do výroby a vysílání dalších pořadů.

Vedle domácích veřejnoprávních televizí české ČT a slovenské RTVS diváci patrně nejvíce ze zahraničních znají z okolních zemí a dále také britskou korporaci BBC (British Broadcasting Corporation), která je pro mnohé vysílatele vzorem, jak byl měla taková služba pro veřejnost vypadat a to jak po technické i programové stránce. Každý trh je ale jiný co do velikosti a tedy i rozpočtu jednotlivých veřejnoprávních vysílatelů ale i "chuťových" preferencí místních televizních diváků. Pořad, který láme sledovanosti v jedné zemi, v jiné naopak výrazně nezaboduje.

Z velkých evropských veřejnoprávních televizí je stále častěji slyšet o italské veřejnoprávní televizi a rozhlasu Rai (Radiotelevisione italiana) a to především díky masivním investicím do televizního obsahu, který pak slaví úspěchy nejenom v samotné Itálii ale po celém světě.

A právě činnost italské Rai si dnes představíme podrobněji. Článek si klade za cíl představit fungování veřejnoprávní televize v Itálii, která se do značné míry odlišuje od veřejnoprávní televize u nás.

Programy Rai

Veřejnoprávní vysílatel v Itálii vznikl v roce 1924 a zpočátku fungoval pod značkou URI. Šlo o rozhlasové vysílání, televizní v té době ještě neexistovalo. O 20 let později došlo k přejmenování na stávající název RAI (dnes Rai). První televizní program Rai oficiálně odstartoval o dalších deset let později - tedy v roce 1954. Druhý televizní program přidala v roce 1961 a regionální Rai 3 byl založen o 18 let později. K rozvoji televizní rodiny Rai a startu tématických programů pomohl přechod na digitální televizní vysílání.
Rai začala experimentálně vysílat na území Turína již v roce 1949 a 5. února 1950 byla první v Evropě a druhá na světě, která vysílala přímý přenos fotbalového zápasu Juventus-Milan. Což je dodnes považován za začátek Série A v televizi.


obrázek

▲ Obr č. 1 - Budova Rai v Turíně (foto: Rai)

V Turíně se nachází nejstarší televizní studia Rai. Římská se postavila až v polovině 50. let, milánská v 60. letech minulého století.

I proto má Rai své vlastní televizní muzeum v Turíně. Návštěvníci mohou vidět technické skvosty jako první televizní či rozhlasové přijímače, úplně první televizní techniku, kterou Rai používala v 50. letech při televizních přenosech, ale také novější techniku jako první barevné televizní kamery či první HD kameru z roku 1987 se kterou Rai natočila jako první veřejnoprávní televize v Evropě první pořad v HD rozlišení.

Kromě techniky, návštěvníci mohou vidět desítky památek v podobě fotografií či videí, které za posledních 70 let zanechali různé známé osobnosti, které navštívili studia Rai.

Například unikátní fotografie a vzkazy od komiků Stan Laurel a Oliver Hardy, kteří v polovině 50. let navštívili Rai, krátce před smrtí Olivera Hardyho. Nebo unikátní videa a fotografie z roku 1984, kdy televizi Rai navštívila skupina Queen v čele s Freddiem Mercury, ale také osobní předměty, videa, fota, vzkazy od celebrit jako Madonna, Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Frank Sinatra, Celine Dion, Charlie Chaplin a mnoho dalších.

V Turíně se také nachází unikátní laboratoře a experimentální studia Rai, která jsou jedna z nejlepších v Evropě. Studia využívá nejenom Rai, ale i jiné nadnárodní společnosti jako třeba Samsung a dříve i Nokia. Zde se testují nové formy vysílání, ale i technika jako kamery, zobrazovače, zvuk apod.

Dnes Rai provozuje 13 národních, většinou tématicky zaměřených programů plus regionálně šířené stanice. Do zahraničí vysílá aktuálně dvě stanice - Rai Italia a Rai World Premium. Před startem je další program Rai English (dříve pracovně nazvaný Rai World), který se bude snažit oslovit televizní diváky programem v anglickém jazyce a oslovit další skupinu diváků u obrazovek. Rai English bude patřit pod společnost Rai Com a bude vysílat FTA v HD rozlišení na pozici 13°E. Stanice bude nabízena televizním operátorům za poplatek. Na programu se zřejmě objeví i reklama. Termín startu zatím nebyl stanoven.

Rai má unikátní a dokonalý systém organizace, který se stará o šíření, distribuci, výrobu, finance apod. Například:

Rai Pubblicità: prodej reklamy
Rai Com: distribuce kanálů a pořadů Rai
Rai Way: technická správa DVB-T a satelitu
Rai Cinema: produkce filmů
Rai Fiction: produkce televizních seriálů a filmů
Rai Vaticano: výroba a produkce pořadů a vysílání z Vatikánu

Rai má největší počet novinářů v Evropě, více než 1300 (celkový počet zaměstnanců je přes 13.000). Z toho zhruba dvě stovky v zahraničí.
Jako jediná má čtyři na sobě nezávislé zpravodajské redakce - TG1, TG2, TG3 a Rai News.

Celoplošně šířené televizní programy Rai:

Rai 1 - všeobecný program zaměřený na celou rodinu. Hlavní stanice Rai, která vysílá všechny nákladné projekty. Rai 1 je nejsledovanější stanice v Itálii. 72% prime time vyhrává Rai 1.
Rai 2 - všeobecný program. Cílí na méně náročné diváky.
Rai 3 - všeobecný program s regionálním zpravodajstvím.
Rai 4 - seriálový a filmový kanál
Rai 5 - kulturní, hudební a dokumentární pořady

Rai News 24 - zpravodajský a informační kanál
Rai Gulp - program zaměřený na děti a teenagery
Rai Yoyo - program určený dětem předškolního věku
Rai Movie - filmový kanál

Rai Premium - dramatická tvorba
Rai Scuola - vzdělávací kanál
Rai Sport - sportovní stanice
Rai Storia - dokumentární kanál zaměřený na pořady o historii


obrázek

▲ Obr č. 2 - Televizní kanály Rai (foto: Rai)

Dále Rai provozuje speciální kanály, které nejsou šířeny celoplošně:

Rai 4K - seriály, filmy, sport. To vše ve 4K rozlišení. Speciální kanál je dostupný satelitním divákům platformy TivúSat a regionálně v rámci DVB-T2 v Itálii.
Rai Südtirol - televizní stanice v německém jazyce vysílaná v oblasti Tridentsko-Horní Adiže. Program zatím není šířen přes satelit. Během dubna se objeví na satelitním systému Eutelsat Hot Bird na pozici 13°E spolu s regionálními verzemi Rai 3.

Rai má největší počet hodin vlastní tvorby v Evropě.
Například Rai 1 vysílá každý den počínaje 6 hodinou a konče cca 1 hodinou v noci pouze vlastní premiérovou tvorbu každý den. Což je unikát. Ze 24 hodin je živého vysílání jen na Rai 1 neuvěřitelných 14 až 16 hodin denně a to včetně víkendů.

V zahraničí (mimo Evropu) nabízí Rai dva programy - Rai Italia a Rai World Premium. Jde o dva placené mezinárodní kanály Rai, které vysílají to nejlepší z produkce Rai. Zajímavostí je, že Rai Italia je šířen pouze na území USA a vysílá nejvyšší italskou fotbalovou ligu Serie A. Rai Italia se programově přizpůsobuje dle kontinentu kde vysílá. Každá verze má i své zpravodajství, které se vysílá ze sídel Rai Italia v daném kontinentu - New York pro USA, Peking pro Asii, Johannesburg pro Afriku, Toronto pro Kanadu a Sydney pro Austrálii.
Rai World Premium je určen pouze pro USA a Austrálii. Vysílá seriály a filmy made in Rai, které jsou světově úspěšné v anglickém jazyce.
Rai Italia se šíří přes sto operátorů po celém světě.

Vedle televizních programů provozuje Rai i řadu rozhlasových programů, které ale nejsou předmětem tohoto článku.

Hlavním zdrojem příjmů Rai jsou koncesionářské poplatky. Dále pak příjmy z reklamy, sponzoringu a prodeje práv k vlastním pořadům.

Koncesionářské poplatky

Koncesionářské poplatky se v Itálii platí čtvrtletně nebo ročně (měsíční platba neexistuje). Poplatek se vždy automaticky přičte k záloze za elektřinu.

Aktuálně platí italské domácnosti koncesionářský poplatek ve výši 90 eur ročně (tj. 7,5 eur měsíčně, cca 187 Kč), což je jeden z nejnižších poplatků v Evropě. V loňském roce bylo v zemi necelých 30 milionů poplatníků, což představuje cca 90 procent všech povinných poplatníků.

Osvobození od poplatku jsou děti do 18 let, studenti do 26 let, důchodci nad 80 let, zdravotně postižení bez ohledu na věk včetně nevidomých a neslyšících, lidé pod životním minimem a cizinci s kratším než ročním pobytem.

Rai je jedinou veřejnoprávní televizí v Evropě, která platí daně a to hned dvakrát - za zisk z reklam a z koncesionářských poplatků.

Reklama na Rai

Rai může vysílat televizní reklamu. Její rozsah je ale značně limitován proti komerčním vysílatelům. Navíc může vkládat reklamu do vysílaných pořadů - tedy jde o klasické přerušení pořadu reklamou jako u komerčních vysílatelů.

Rai může za jeden den odvysílat maximálně 58 minut reklam na téměř každém programu (viz. vysvětlení v dalším odstavci). Během jedné hodiny ale může reklamě vyhradit maximálně 7 minut. Pro srovnání komerční televizní skupina Mediaset a všechny ostatní italské privátní kanály mohou za jeden den odvysílat maximálně 216 minut reklam na každém programu. Během hodiny maximálně 11 minut reklamy.

Rai má zákonem nejenom omezený čas na reklamu ale má stanoveno kdy a na jakých programech smí reklamu vysílat. Kdykoliv se může reklama vysílat na programech Rai 1, 2, 4, Rai News24, Rai Movie, Rai Premium a Rai Sport. Programy Rai 3 a Gulp smí reklamu vysílat pouze od 16. hodiny. Naopak Rai 5, Rai Storia a Rai Yoyo nesmí reklamu vysílat vůbec a to ani sponzoring.

Rai má velmi přesně stanoveno, co se může financovat z reklamy a co naopak jen z koncesionářských poplatků. Nedochází tak ke střetu, kdy se z poplatků od diváků financují komerční projekty jako jsou fotbal, seriály či filmy a naopak u typicky veřejnoprávních projektů nedochází ke komercializaci (zprávy, publicistika, dokumenty).

Rai si v prime time účtuje až 1,2 milionu eur za minutu reklamy. U odpoledního přenosu z Gira reklama vyjde na 700 tisíc eur. Ceník reklamy je veřejně dostupný na webu Rai Pubblicita.it.

Investice do pořadů a vysílacích práv

Televizní diváci si možná vzpomenou na komisaře Corrada Cattaniho ze známého seriálu Chobotnice (La piovra). Jde o legendární italský seriál z 80. let minulého století z produkce Rai, který se vysílal v mnoha zemích, včetně Československa. Podobné úspěchy slavil i seriál Marco Polo.

Levná pódiová zábava či televizní inscenace dnešního náročného diváka nezískají. Ten vyžaduje propracovaný seriál a to jak po dějové linii, tak i po stránce kostýmů, interiérů, exteriérů a výběhu herců. Vznikají takové nákladné projekty jako je Jméno růže či Geniální přítelkyně, která nyní slaví úspěchy i se druhou řadou (nyní na HBO GO).

Seriál Geniální přítelkyně se nyní vysílá ve 162 zemích světa. Za obrovský úspěch se považuje, když seriál je prodán do 140 až 150 zemí. Jen pro představu nejprodávanějším seriálem všech dob je Game of Thrones, ten se prodal do 173 zemí. V Evropě se žádné jiné televizi a to ani komerční ani veřejnoprávní nepodařilo prodat svoji tvorbu do 162 zemí. Rekord dosud držela pouze BBC se seriály Dr. Who a Mr. Bean, které se prodaly do 155 zemí světa.
Rai se se svojí tvorbou nikdy nedostala přes číslo 132. Do tolika zemí se prodal seriál Jméno růže, následují Medici, Masters of Florence (130) a Lovec (120).

V 80. letech se seriály Chobotnice, Marco Polo, Kryštof Kolumbus, Poslední dny Pompejí nebo Tajemství Sahary prodaly do zhruba 120 zemí. Nicméně tehdy byla mnohem menší konkurence, takže na tu dobu to byla také rekordní čísla.
Rai byla první evropská televize, která začala obsazovat do svých seriálů mezinárodní herce, především hollywoodské hvězdy a to už v 80. letech minulého století.
Výpravný seriál Marco Polo z roku 1982 byl nejdražší v televizní tvorbě 80. let. Částka činila tehdy závratných 40 miliard lir, dnešních 20 milionů eur. Jen pro představu, jeden celovečerní film tehdy stál zhruba 4 až 5 miliard lir.
Seriál si i drží dodnes prvenství, jako jediný evropský seriál vyhrál 3 ceny Emmy - nejlepší seriál, hudba a výprava.

Nejdražším seriálem Rai současnosti je Jméno Růže (32 milionů eur), následuje Medici, Masters of Florence (30), Geniální přítelkyně (25), Lovec (18) a další.

Od 4. do 8. února se uskutečnil již 70. ročník legendárního hudebního festivalu Sanremo 2020. Do tohoto projektu Rai "nalila" 18,9 milionů eur (tj. cca 472,5 milionů korun). A ne zbytečně. Vysoká investice pomohla i k vysoké sledovanosti. Letošní ročník Sanrema byl nejsledovanější za posledních 20 let. Navíc na celém projektu Rai vydělala prostřednictvím reklamy zhruba dvojnásobnou částku - 37,7 milionů eur (tj. cca 942,5 milionů korun).

Sanremo 2020 sledovali diváci na Rai1 ale i v zahraničí díky prodeji vysílacích práv (Rumunsko, Albánie, Švýcarsko, Malta) ale i v jiných zemích prostřednictvím video platformy Rai Play, která byla mimořádně pro tento festival otevřena divákům po celém světě. Výsledkem byla sledovanost 35 milionů a 500 tisíc diváků.
Sanremo se vysílal i na Rai Italia, kde tento kanál zaznamenal rekordní sledovanost. V součtu všech kontinentů se sledovanost pohybovala okolo 20 milionů diváků.

Za sportovní vysílací práva je Rai ochotna zaplatit nemalé částky. Nejenom získá diváky, kteří sportovní obsah vyhledávají, ale díky drahé reklamě na přenosech dokonce je schopna i vydělat. Rai operátorovi Sky zaplatila za sublicenci na středeční zápasy Ligy mistrů UEFA (16 utkání + finále) celkem 120 milionů eur, z toho 8 zápasů ve 4K.
Rai při podobných nákladných akcích (LM, Sanremo, Giro d'Italia, MS ve fotbale...) změní účtování reklam a to z 30 sekund na jednu sekundu. Nejvyšší částku, kterou si Rai účtuje je 20.000 eur za jednu sekundu.

Ostatní zajímavosti

Filmový a seriálový kanál Rai 4 je nejúspěšnějším tématickým kanálem v Itálii a své prvenství si drží i v rámci Evropy. Zatímco u naprosté většiny televizí v celé Evropě dochází spíše k odlivu mladých diváků, Rai 4 naopak dokázal mladé diváky vrátit k televizním obrazovkám. Rai 4 je jediný veřejnoprávní televizní kanál tohoto druhu v Evropě.

Rai byla první televize v Evropě, která začala vysílat v HD a to už v roce 1983 kdy vysílala experimentálně zábavný pořad "Arlecchino". Dalším pořadem v HD byl film Giulia a Giulia v hlavní roli se Stingem a první přímé přenosy v HD byly v roce 1990 s MS ve fotbale, které produkčně zajišťovala Rai do celého světa.

Rai jako jediná veřejnoprávní televize v Evropě má vlastní satelitní platformu TivúSat a to velmi úspěšnou, i když jí kofinancuje s komerční televizní skupinou Mediaset. Nicméně technicky jí zajišťuje ona. TivúSat je bezplatná DTH služba, která je šířena přes satelitní systém Eutelsat Hot Bird na pozici 13°E a divákům nabízí programy v SD, HD i 4K rozlišení. Koncem května bude k dispozici i první 8K kanál Rai 8K.

Rai byla první veřejnoprávní televize v Evropě a jedna z mála na světě, která začala vysílat ve 4K a to od roku 2016.



Rai má nejdražší talk show v Evropě, Che tempo che fa na Rai 2 stojí v průměru 500.000 eur za každý díl. Je to dáno především exkluzívními hosty a počtem hostů za večer.

Rai získala v závěru roku 2019 ocenění v rámci EBU a ministerstvem financí Itálie za mimořádnou hospodárnost. Celkem 18 pořadů je financováno minimálně z 50% reklamou a dokonce 4 z nich jsou financované ze 100 a více %. To znamená, že u těchto pořadů se "neplýtvají" peníze daňových poplatníků a ještě navíc vydělají.

Tento systém je unikátní i ve světovém měřítku, protože většina veřejnoprávních televizních skupin jsou financované pouze poplatky od diváků a reklama slouží pouze jako doplňkový příjem.

Článek vznikl ve spolupráci se čtenářem franck.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články