Quantcast

Diskuse

Diskusní vlákno , sekce: Zkušenosti

Zajímavost, experiment - vliv aut

Když zde uvedu, že auta ovlivňují satelitní příjem, napadne "normálního" satelitního fandu řada pojmů z oblasti léčení duševních chorob.Podle temperamentu osoby reagují buď útočně a posměšně nebo naopak soucitně a vyjadřují jistou útrpnost. Vida jak efektivně se dá zjistit povaha satelitních fandů!

Pro ty, kdo mají zájem a podmínky přijít věci na kloub, doporučuji provést nenáročný experiment u nich doma. Parabolu má každý seřízenou podle svých potřeb. Parabola "vnímá" přímý signál i signály od aut. Za normálních okolností je poměr přímého a "odraženého" signálu naprosto "zdrcující". Jako ve dne nevidíme hvězdy a ony svítí i ve dne, tak nevnímáme vliv aut.
Stačí přímý signál omezit nemagnetickou překážkou, cca 1m před parabolou s respektováním elevace přímého signálu, ale postupně tak, aby vliv přímého signálu klesal. Při postupném zastínění přímého signálu se vliv aut "zvětšuje". Úplné zakrytí přím. signálu je ale nežádoucí.

Mění se úroveň a zejména kvalita signálu podle aktuální polohy auta. Pro experiment se asi nehodí přijímače, které víceméně trvale ukazují 100%.

Experiment doporučuji provádět výhradně za bezoblačného počasí, kdy je vliv aut největší, kdy jsou nejvíce ozářena satelitním signálem. Nesmí však jít o auta, která nejsou ozářena satelitem kvůli vysokým stromům u cesty, stínem od vysokých domů a podobně. Vhodné jsou družice, jejichž azimutový směr protíná "kontrolovanou" silnici, ne však úplně kolmo.

Výsledky experimentu mohou někoho docela překvapit...
Vliv aut se projevuje až na vzdálenost několika stovek metrů od stanoviště paraboly. Možná, že z některého "psychiatra amatéra" se stane na čas student základních elektrotechnických zákonů...

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Stránka: 1 [ 2 ] 3 4 5
INFO: Nejnovější reakce jsou na poslední stránce. Počet reakcí: 105
Odpověď v diskusním vlákně
 

kaos

kde píše o selfsat??

pierrepetr
Registrace: 5/2006
Příspěvků: 28 397
Odpověď v diskusním vlákně
 

táhlovej

já bych spíš řešil příjem signálu a ne příjem rušení,tedy parabolu mimo viditelnost aut,když už si myslí,že to dělaj auta,ale asi jde o koníček,tak to beru,pak bych nasměroval parabolu do směru střech aut a možná někdy problikne obraz satelitního příjmu,to by byla :bomb: :bomb: :bomb: :bomb: chytat sat odrazem,jsou místa,kde na družici není výhled

pierrepetr
Registrace: 5/2006
Příspěvků: 28 397
Odpověď v diskusním vlákně
 

to pierrepetr

#2536
"V bazaru jsem koupil plochou anténu SELFSAT H30 Single pro účely výzkumu. A ejhle,příjem na tuto malou, odborníky zatracovanou anténu, je bez rušení, krátkodobé výpadky zmíněného typu nejsou. Na tuto komickou anténu mi za jasného počasí naběhly všechny HD stanice 23,5E a z 13E například signálově slabší Supertenis naprosto stabilně s kvalitou od 7 do 8,5 dB. Teď řeším umístění ploché antény tak, aby na ni nepršelo.Stojící vodní kapky na povrchu ploché antény "umí" své."

je tam i tvoje ucast .....

kaos
Registrace: 2/2009
Příspěvků: 949
Odpověď v diskusním vlákně
 

kaos

já ti věřím,jen jsem nevěděl,že tuto používá,i když se na to někdo dotazoval

pierrepetr
Registrace: 5/2006
Příspěvků: 28 397
Odpověď v diskusním vlákně
 

add pierrepetr

https://www.parabola.cz/forum/topic-89272/

(pardon, to #2536 jsem pokladal za cislo diskuse a ono je to asi pocet pristupu, no jo par piv a neco navic u fotbalku)

kaos
Registrace: 2/2009
Příspěvků: 949
Odpověď v diskusním vlákně
 

to tahlovej

je-li to tak, jak se domnivam, t.j. ze zdroj ruseni a nasledny odraz rusiciho signalu od plechu projizdejicich automobilu je frekvencne mimo Ku-band, tak v danem pripade nepomuze ani profi sat MP (mimochodem ten Technisat ukazuje celkem realne hodnoty C/N, ma jen nevyhodu, ze "nevidi" za tech 11dB), pomuze pouze spektralni analyzer (nejlip s funkci max hold, min hold), ale s frekvencnim rozsahem i mimo to Ku-band pasmo

kaos
Registrace: 2/2009
Příspěvků: 949
Odpověď v diskusním vlákně
 

kaos

selfsat??????????
mě mate

Mám normální LNB od firmy MEGASAT, Skyworks, Golden Interstar a dalších.
V literatuře se mnou popsaná "duchařina" nevyskytuje. Mám mnoho zkušeností, že existuje. Odstínit T 90 na balóně je celkem technický i estetický problém.
Mou snahou je dokázat, že jev objektivně existuje a doložit to měřením nezainteresované a kvalifikované osoby. Až bude naprosto korektně popsán princip jevu, pak bude také zřejmá "obrana" proti němu.

pierrepetr
Registrace: 5/2006
Příspěvků: 28 397
Odpověď v diskusním vlákně
 

@pierrepetr

Já myslím, že pro případný cílený příjem sat signálu odrazem od kovové plochy není potřeba žádný samorostův "výzkum kvantové mechaniky". S jednou odraznou rovnou tabulí plechu by to muselo v pohodě fungovat(dejme tomu 2x2m pro snazší zacílení + nějakou toleranci nepřesnosti nastavení a pohybu odr.plochy...). Nějvětší problém bych viděl v umění to prakticky "trefit" - tj. zároveň nastavení odrazného plechu a přijímací paraboly. Vhodnější by byla pro první zacílení asi parabola prime focus, napadá mě také použít z místa odrazného plechu směrem na parabolu laserové ukazovátko (a nasměrovat odraz paprsku do do LNB) a pak si pohrát s tabulí... :)))

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: Zajímavost, experiment - vliv aut

Další nezanedbatelný problém bych viděl ve vhodném umístění odrazné tabule mimo dosah jakýchkoli vandalů, nepřejících sousedů a pod. páč by nebylo nic snazšího než kopnout do tabule nebo na ni pobouchat kladivem a soused má po ptákách... :)))

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Odpověď v diskusním vlákně
 

RE: Zajímavost, experiment - vliv aut

Asi největší problém ale bude tu odraznou plochu vůbec vyrobit tak, aby byla dostatečně rovná a tvarově stálá, odolná povětrnostním vlivům, zejména změnám teploty. Ideální by byla asi napařená kovová vrstva na vyleštěnou žulovou plotnu, přestříkaná maskovací matnou barvou... Tak teorii bychom už měli, teď do prakticky toho... :))) :laughing:

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Odpověď v diskusním vlákně
 

příjem cíleným odrazem

Výrazným handicapem příjmu cíleným odrazem od kovové plochy bude ale omezení, že jednou odraznou tabulí lze přijímat jen jednu družici. Ovšem naopak zajímavé možnosti se otevírají, jestliže v místě umístění odrazných ploch mám vlastní pozemek a můžu si tam vybudovat les odrazných ploch pro libovolné družice (viditelné z daného místa samozřejmě) :))) . Prostorovým umístěním jednotlivých odrazných ploch na zahradě si můžu pak de-facto "poskládat" na jedné obyčejné přijímací parabole prakticky libovolný multifokus, např. na nějaké obyčejné 100ce si nabrnkám multifokus třeba 30W, 1W, 23e, 42e 85.... a to dokonce v libovolném vzájemném uspořádání podle toho jak si rozestavím jednotlivé odrazné plochy na zahradě - což by byla naprostá :bomb: pro "zmatení všech nepřátel :))) :)))

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Odpověď v diskusním vlákně
 

@kaos

Dovolím si s Tebou nesouhlasit - Technisat "vidí" za 11db(např. na 4,9°E,11727H zobrazí kvalitu signálu 11,5dB,zatímco jiné poloamatérské "měřáky" zde zobrazí C/N 19,1dB !!!) a za druhé - kdyby ty změny úrovní byly skutečně vlivem odrazu signálu od pohybující se odrazné plochy,tak by tu mikrosekundovou skokovou změnu "bramborometr" Technisatu vzhledem ke svým vlastnostem nestačil zaznamenat.Ta změna je způsobena nejspíš nějakým zatím nezdokumentovaným elektromagnetickým jevem,kterým a teď citují -NĚKTERÁ AUTA - signál v Technisatu ovlivní.Proto se přimlouvám za relevantnější metodu měření.

Nejjednodušší řešení i toho nejsložitějšího problému bývá zpravidla to nejlepší.

táhlovej
Registrace: 3/2005
Příspěvků: 1 264
Odpověď v diskusním vlákně
 

add tahlovej

nechci polemizovat zda bagraf na Technisatu jiz nevidi za hodnotu 10,5 nebo 11 nebo 11,5 (tech tvych namerenych C/N 19,1dB na T90 je nesmysl), to prece neni podstatne a v predchozim prispevku uvadim, ze je potreba nejdrive zjistit zdroj ruseni, a to spektralnim analyzerem s sirsim frekvencnim pouzitim (nez pouze pro Ku-pasmo) a nejlip s funkci max/min hold

kaos
Registrace: 2/2009
Příspěvků: 949
Odpověď v diskusním vlákně
 

zapaľovanie auta

Ešte počas doby analógového vysielania sa mi podobne prejavovalo štartovanie susedovho auta na ulici - na pol sekundy nabehli výrazné rybičky. Prechod niektorých áut sa tiež prejavil chvíľkovým slabým rušením. Ofsetová anténa je na 1. poschodí, cca 10m od ulice. Podrobnejšie som to neskúmal, pripisoval som to širokospektrálnemu rušeniu od zapaľovania. V digitáli je to samozrejme nebadateľné.

garabik
Registrace: 7/2009
Příspěvků: 93
Odpověď v diskusním vlákně
 

pana guntera jsem zatím odložil,

jsem schopen odoborníkovi s kvalitním měřákem předvést normální stav a zastínit přímý signál pro zvětšení vlivu aut. Zatím neumím najít místo "totální degradace kvality", která je pro praxi významná a důležitá. Občas se někdo na takové místo svým autem postaví a totálně vymaže některou stanici. Vždy však pouze jednu frekvenci z celé družice. Teď je období dešťů a víceméně trvalé oblačnosti, kdy ozáření aut je menší.
Všem, kdo nikdy nezpozorovali krátkodobé výpadky ve zlomku sekundy nebo jednotek sekund, blahopřeji.
Asi moje pozice u takto orientované silnice není častá.Jiná možnost je, že jiný uživatel má tolik výpadků, že krátkodobý ani neregistruje.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

@kaos

V otázce použití adekvátní měřící techniky jsme zajedno.S tím signálem 19,1dB se to má takto - https://www.parabola.cz/album/foto-710/
(ale netvrdil jsem,že je to z T90).
sekce Album: ASTRA 4A - 11727 H - DVB-S/MPEG-2 FEC 27500 5/6	Viasat BSS NORDIC
Popis fotografií:
[1] ASTRA 4A - 11727 H - DVB-S/MPEG-2 FEC 27500 5/6 Viasat BSS NORDIC


Nejjednodušší řešení i toho nejsložitějšího problému bývá zpravidla to nejlepší.

táhlovej
Registrace: 3/2005
Příspěvků: 1 264
Odpověď v diskusním vlákně
 

Čerstvý zážitek

Stanice City ze 45E na 11,632 mi hraje mizerně z důvodu, že ji mám z LNB, ze kterého přijímám jak družici 46E, tak i 45E. LNB je na nastavovací lyžině paraboly T90 spíše na straně 46E. Zde mám oblíbené stanice Alternativ a AMC.
Dnes je zatažená obloha a na City mám signál 6%, kvalita 0 dB. Když projede auto, vyletí kvalita až na rekordních 5,3 dB, naskočí obraz a zvuk, aby vzápětí opět spadla na nulu. Každý průjezd dopadne jinak, někdy bez odezvy, jindy 4,4dB, rekord tedy 5,3. Teď mi povězte, jaká rušička, mikrovlnná trouba, LTE a já nevím co ještě, tohle dokáže???

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

@samorost

myslím že jsem ti to popisoval už v minulém vlákně - zřejmě prim. signál a jeho krátkodobý odraz od auta se sejdou ve fázi...

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Odpověď v diskusním vlákně
 

to lance

Asi ano, jenom, ať dělám, co dělám, úhel odrazu rovná se úhlu dopadu, jaksi nemohu najít.
Družice 45E nahoře s elevací okolo 30 stupňů, auto na silnici desítky až stovky metrů vpravo od azimutové čáry na družici.
Od vodorovné plochy odraz možný není, od svislé by odraz také měl jít spíše do země, když dopad signálu je shora. Z toho logicky vyplývá, že "odraz" je spíše elektromagnetické pole vybuzené družicí někde na povrchu auta.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

@samorost

Ešte by sa mohlo stať, že je to nonstop rušené nejakým LTE, mikrovlnkou, rušičkou atď.... a to auto zatieni signál rušičky... ale to by sa neprejavovalo na symetrickej pozícii.

Odraz môže smerovať do nejakého spodného laloku paraboly, iné ma nenapadá.

Čo tak na testovacie účely otočiť anténu o 180°, "chobotom hore"?

garabik
Registrace: 7/2009
Příspěvků: 93
Odpověď v diskusním vlákně
 

to samorost

"ať dělám, co dělám, úhel odrazu rovná se úhlu dopadu, jaksi nemohu najít" ... pokud se zamerujes na odrazy satelitniho signalu, tak jeste dlouho dlouho budes hledat a stejne na nic neprijdes

uz to konecne pochop a hledej zdroj ruseni a jeho odrazy mimo satelitni (Ku-band) pasmo !

kaos
Registrace: 2/2009
Příspěvků: 949
Odpověď v diskusním vlákně
 

Odrazové plochy

Lance mi nabízí osadit zahradu kovovými odrazovými plochami, multifokus, jedna odrazová plocha=jedná družice, viditelná z místa paraboly. Takové řešení je z technického hlediska možné, z praktického hlediska však patří do oblasti léčení duševních chorob.
Nicméně, mým snem je najít řešení odrazových ploch, aniž by z místa paraboly byla přímá viditelnost. Přenos signálu z odrazové plochy na parabolu by byl výhradně elektromagnetickým polem vysílaným (svisle) nahoru. Takové elmag pole by snad mohlo také překonávat překážky, protože siločára jdoucí nahoru se někde musí vrátit také dolů. Tím by byl umožněn příjem satelitů na severních stranách paneláků. Dnes je to scifi, co zítra?

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

to kaos

Zdroj rušení a jeho odrazy mimo satelitní Ku band pásmo, mi opakovaně nahodily stanici City, 11,632 Ghz na 45E. Jak to jenom dokázaly??? Viz 13:53:45.

Každá složitá věc se skládá ze série jednoduchých věcí.

samorost
Registrace: 1/2006
Příspěvků: 2 412
Odpověď v diskusním vlákně
 

odraz je nerealny

1) Skladani signalu. Nejde o jednu konstantni nosnou, sirka pasma je cca 30 MHz. V te sirce odraz se zpozdenim 150 m udela asi 15 maxim a 15 nul - degradovany signal. Jedine, ze by byl odrazeny signal podstatne silnejsi nez primy, coz je nerealne.
2) I kdyby se jednalo o odrazeny signal stejne silny jak primy (bocni lalok stejne velky jak hlavni), muselo by mit idealni zrcadlo nekde ve 150m polomer radove 2 metry, pokud se nepletu. Co teprve presne smerovani toho zrcadla...
3) Aby vubec naskocil obraz, musel by byt odraz "kvalitni" po nejakou dobu, rekneme sekundu, dve. Je to pri rychlosti aut realne? A to udajne na to 150m vzdalene misto neni ani prima viditelnost.

Takze jak pise kaos (nebo ja v minule diskuzi), hledat za tim odraz signalu ze satelitu je nesmysl.

ivovi0
Registrace: 11/2008
Příspěvků: 693
Odpověď v diskusním vlákně
 

@samorost

To co píšeš naposled určitě pozoruješ na T90, že. Od toho auta to může jít odraz ještě vícenásobným odrazem od nějaké další nejspíš pevné překážky a na T90 se Ti to může dostat x možnostmi které jsem ti popsal taky v min. vlákně. Zapomeň prosímTě už na ty tvoje teorie o "vybuzeném poli" - tj. jak si furt představuješ, že povrch auta přijme prim. energii ze satu a pak sekundárně vybudí všesměrově nějaký sekundární signál (u kterého neplatí jednoduše úhel odrazu=úhel dopadu). TO JE BLBOST Z JEDNODUCHÉHO DŮVODU - protože naprostá většina ELMG. energie sat signálu se od jakékoli kovové plochy prostě ODRAZÍ. Jestli se vůbec nějaká část prim. signálu nějak transformuje do nějakého sekund. vyzařování, tak je to tak malá část z pův. energie, že to je absolutně zanedbatelné. A zvlášť v případě, že by to mělo vyzařovat jak se domníváš všesměrově!!! (tzn. že jedním konkrétním směrem na tvou parabolu to bude už naprosté prd). Protože pasivní plech auta není žádný zesilovač, nemůže být celkově "vyzářená" energige od auta (odraz + to tvoje vyzařování) v součtu větší než energie dopadajícího prim. signálu na auto (a ta je úměrná jen velikosti plochy plechu auta) Kapito?

lance
Registrace: 10/2008
Příspěvků: 5 391
Stránka: 1 [ 2 ] 3 4 5
INFO: Nejnovější reakce jsou na poslední stránce. Počet reakcí: 105
 
Zpět Zpět na předchozí stránku
Zpět Zpět na hlavní stránku diskusního fóra