Míchací komplex Dolby v České televizi
| TiskVeřejnoprávní Česká televize (ČT) dnes novinářům představila Míchací komplex Dolby Digital - plně digitální pracoviště pro kompletní dokončení zvukové složky audiovizuálního díla, vytvoření synchronního výsledného mixu a mezinárodního pásu mono, stereo i multikanál. První část prezentace patřila obecným informacím o samotné technice Míchacího komplexu a způsobu využití v České televizi. ČT doposud podporovala českou kinematografii určitými finančními prostředky. Míchací komplex přinaší novou možnost, jak podporovat české filmy. Tvůrcům filmů nabízí ČT nově finální mix audiovizuálního díla (včetně filmových projektů) ve formátech Dolby Surround, Dolby Digital a Dolby SR. Podle slov techniků ČT celé zařízení Míchacího komplexu včetně nezbytných úprav místnosti a instalace vyšla Českou televizi na zhruba 15 miliónů korun, což je údajně příznivá cena.
Druhá část prezentace patřila praktickým ukázkám z Míchacího komplexu DD. První byla zvuková demo smyčka švédské veřejnoprávní televize SVT, která vysílá tyto testy i přes satelit Sirius (5°E). Nová generace zvuku Dolby Digital 7.1 byla představena na filmové ukázce z českého filmu Bolero.
Režisér filmu Bolero pan F. A. Brabec popsal své pocity z Míchacího komplexu Dolby Digital.
"Jdete po jedné z mnoha nenápadných chodeb v komplexu ČT a vejdete do dveří stejných a podobnýchjiným a jen černá tabulka Dolby Digital předznamenává, kam jste se dostali.Najednou jste v jiném světě, doslova v jiném prostoru. Ticho, tlumené osvětlení a nečekaně obrovský prostor na vás dýchnou již mezi dveřmi. Pohodlně se usadíte v křesle a Váš pracovní den může začít. Místo na sledování obrazu ideální, pro komunikaci s mistry zvuku též. Zvuk Vás obklopí tak dokonale, že máte pocit přímé účasti ve snímaném ději.Tak tenhle úžasný celkový dojem jsem si mohl prožít zřejmě jako úplně první režisér mixu Dolby Digitalcelovečerního filmu Bolero.
A konkrétněji:
Velikost míchací haly je myslím téměř ideální, stejně tak jako umístění a rozměr plátna, zvuk zevšech reproduktorů až nečekaně čistý a velmi přesný, prostorovost zvuku ohromující, komunikaces ostatními spolupracovníky srozumitelná i při velmi tichém hovoru.Vše tedy velká pochvala a co tedy vytknout?
Pro mne samotného není nejšťastnější řešení vyvýšený posed pro režiséra a spolupracovníky (hudebnískladatel, producent apod.), jak z hlediska zvuku, protože od míchacího stolu je poslechzcela jiný a dochází tím k rozdílnému posouzení jednotlivých kanálů – především zadních a středových,tak pohodlí (chybí stůl, či pracovní deska pro scénář, poznámky, nealko nápoje apod. –šikmá výsuvná ploška ze sedaček je opravdu k nepoužití – vše z ní klouže do klína).
Takže zvuková velká pochvala, jen kdyby všechna kina dokázala tuto dokonalost a přesnost zahrát(fyzicky jsme se přesvědčili, že mnohá dovedou), aby výborná práce zvukových mistrů, se kteroujsem se při mixu Dolby Digital v ČT setkal, nebyla marná."
Myšlenka vytvořit v České televizi technické zázemí pro ozvučování filmových projektů byla odborně posuzována řadu let. První studie vznikla v roce 1997. Klíčové důvody, které vedly po řadě jednání k rozhodnutí Technické rady ČT instalaci zahájit, je možné shrnout do následujících bodů:
Nutné je dodržování licenčních ujednání s firmou Dolby Laboratories Inc.
Vždy by měla být respektována zásada, že žádost o souhlas s výrobou filmového projektu v míchací hale České televize u firmy Dolby Laboratories uplatní jeho producent, resp. producentská společnost. V žádosti uvede, že mixážní operace budou provedeny ve studiu ZMK1 České televize, neboť ta je držitelem licenčního oprávnění pro tuto činnost. O splnění předepsaných formalit pro ozvučení filmu ve formátech Dolby* bude ČT informována poskytovatelem licence, což je krok, kterým je k výrobě udělován definitivní souhlas. I přesto, že vypořádání formalit je podmínkou až závěrečné fáze mixu, bude Česká televize požadovat, aby souhlas firmy Dolby byl doručen ještě před začátkem mixážních prací ve studiu ZMK1. Vyřízení souhlasu v dostatečném předstihu je pro výrobu projektu důležité i proto, že konzultant firmy Dolby, jako povinný účastník operace finálního mixu, stanoví svůj volný termín teprve po udělení licence.
Třetí část prezentace Míchacího komplexu patřila dotazům novinářů.
redakce
Druhá část prezentace patřila praktickým ukázkám z Míchacího komplexu DD. První byla zvuková demo smyčka švédské veřejnoprávní televize SVT, která vysílá tyto testy i přes satelit Sirius (5°E). Nová generace zvuku Dolby Digital 7.1 byla představena na filmové ukázce z českého filmu Bolero.
Režisér filmu Bolero pan F. A. Brabec popsal své pocity z Míchacího komplexu Dolby Digital.
"Jdete po jedné z mnoha nenápadných chodeb v komplexu ČT a vejdete do dveří stejných a podobnýchjiným a jen černá tabulka Dolby Digital předznamenává, kam jste se dostali.Najednou jste v jiném světě, doslova v jiném prostoru. Ticho, tlumené osvětlení a nečekaně obrovský prostor na vás dýchnou již mezi dveřmi. Pohodlně se usadíte v křesle a Váš pracovní den může začít. Místo na sledování obrazu ideální, pro komunikaci s mistry zvuku též. Zvuk Vás obklopí tak dokonale, že máte pocit přímé účasti ve snímaném ději.Tak tenhle úžasný celkový dojem jsem si mohl prožít zřejmě jako úplně první režisér mixu Dolby Digitalcelovečerního filmu Bolero.
A konkrétněji:
Velikost míchací haly je myslím téměř ideální, stejně tak jako umístění a rozměr plátna, zvuk zevšech reproduktorů až nečekaně čistý a velmi přesný, prostorovost zvuku ohromující, komunikaces ostatními spolupracovníky srozumitelná i při velmi tichém hovoru.Vše tedy velká pochvala a co tedy vytknout?
Pro mne samotného není nejšťastnější řešení vyvýšený posed pro režiséra a spolupracovníky (hudebnískladatel, producent apod.), jak z hlediska zvuku, protože od míchacího stolu je poslechzcela jiný a dochází tím k rozdílnému posouzení jednotlivých kanálů – především zadních a středových,tak pohodlí (chybí stůl, či pracovní deska pro scénář, poznámky, nealko nápoje apod. –šikmá výsuvná ploška ze sedaček je opravdu k nepoužití – vše z ní klouže do klína).
Takže zvuková velká pochvala, jen kdyby všechna kina dokázala tuto dokonalost a přesnost zahrát(fyzicky jsme se přesvědčili, že mnohá dovedou), aby výborná práce zvukových mistrů, se kteroujsem se při mixu Dolby Digital v ČT setkal, nebyla marná."
Myšlenka vytvořit v České televizi technické zázemí pro ozvučování filmových projektů byla odborně posuzována řadu let. První studie vznikla v roce 1997. Klíčové důvody, které vedly po řadě jednání k rozhodnutí Technické rady ČT instalaci zahájit, je možné shrnout do následujících bodů:
- ČT disponovala vhodným studiem s výbornou akustikou a projekční kabinou, které bylo možné využít jako míchací halu. Veškeré nutné stavební náklady se omezily pouze na předsazení projekčního plátna, za nímž musely být umístěny reprodukční boxy.
- Při spolupráci ČT na výrobě filmů je snahou upřednostňovat vklad odborných činností před přímými finančními dotacemi. Ozvučování má v tomto ohledu dlouholetou tradici jako forma takového příspěvku. Při absenci míchací haly bylo nutné nasazené zvukové materiály převážet k finálnímu mixu mimo ČT.
- K realizaci bylo přikročeno až ve chvíli, kdy vznikla akutní potřeba zahájit vícekanálovou zvukovou výrobu pro účely televizní. Projekt byl připraven tak, aby veškeré zařízení sloužící v televizní části mohlo být sdíleno i při ozvučování filmů. Platí to i pro nejdražší část technického vybavení, digitální mixážní pult, který byl vybaven pojezdem a podařilo se tak radikálně snížit náklady na vybudování filmové haly.
- Provádění filmových mixážních prací na půdě ČT umožní současnou výrobu televizní verze zvukového doprovodu, která se liší zásadně svým dynamickým rozsahem a je pro uvedení filmu na obrazovce podstatně vhodnější.
Nutné je dodržování licenčních ujednání s firmou Dolby Laboratories Inc.
Vždy by měla být respektována zásada, že žádost o souhlas s výrobou filmového projektu v míchací hale České televize u firmy Dolby Laboratories uplatní jeho producent, resp. producentská společnost. V žádosti uvede, že mixážní operace budou provedeny ve studiu ZMK1 České televize, neboť ta je držitelem licenčního oprávnění pro tuto činnost. O splnění předepsaných formalit pro ozvučení filmu ve formátech Dolby* bude ČT informována poskytovatelem licence, což je krok, kterým je k výrobě udělován definitivní souhlas. I přesto, že vypořádání formalit je podmínkou až závěrečné fáze mixu, bude Česká televize požadovat, aby souhlas firmy Dolby byl doručen ještě před začátkem mixážních prací ve studiu ZMK1. Vyřízení souhlasu v dostatečném předstihu je pro výrobu projektu důležité i proto, že konzultant firmy Dolby, jako povinný účastník operace finálního mixu, stanoví svůj volný termín teprve po udělení licence.
- Technické vybavení Míchacího komplexu:
- Digitální mixážní pult STUDER D 950 S
- Audiostanice ProTools HD2
- Terminál audioserveru STUDER DIGIMEDIA
- DAT rekordér SONY PCM 7040w
- MD rekordér Sony MDS-12E
- 1/4" mgf STUDER A 810 2/2 TC
- 2 ks efektová jednotka YAMAHA SPX 1000
- Multikanálový efektový systém LEXICON 960 L
- Monitoring 7.1 JBL 3632T, 4642A, 8330A ve filmové hale
- Monitoring 5.0 Genelec 1037B, 1030A pro TV výrobu
- Filmový projektor Perfectone Unitor 16/35 mm
- Videoprojektor SHARP XG-P10XE
- DTRS Tascam DA-98HR + RC-808¨
- CD přehrávač Denon DN-C680
Třetí část prezentace Míchacího komplexu patřila dotazům novinářů.
redakce