Quantcast

Astra plánuje expanzi do Chorvatska i Slovinska

| Tisk

logo Společnost SES Astra, provozovatel satelitů Astra, plánuje expanzi do dalších regionů. Pozice 23,5°E bude určena také pro Maďarsko, Chorvatsko i Slovinsko. Ve svátečním rozhovoru pro server parabola.cz to uvedl Martin Kubacki, Managing director Astra CEE. M.Kubacki dále přiblížil budovanou platformu Entavio, která vzniká pro potřeby německého trhu a obousměrný internet ze satelitu Astra2Connect v ČR a na Slovensku.

Společnost Astra CEE (zastoupení SES Astra pro střední a východní Evropu) se koncem loňského roku přestěhovala z Vídně do Polska. Proč právě tam? Proč ne do Prahy, srdce Evropy?

Řešili jsme různé lokalizace pro Astru CEE: v úvahu jsme brali také Prahu – byly ale signály, že naši zákazníci z jiných zemí např. z Maďarska, Slovenska, nebo Chorvatska) namítali, že jejich trhy jsou taky významné, a proto bychom měli mít své sídlo právě v jejich hlavních městech. Vybrali jsme šalamounské řešení, volba padla na Varšavu, na „neutrální“ půdu. Významná byla také skutečnost, že ve Varšavě již byla zavedená se zkušenými pracovníky jedná kancelář Astry - Astra Polsko, která má na starosti Polsko. A tak jsme zde mohli počítat s velkou synergií. Po několika měsících se ukázalo, že tato volba se osvědčila a náš tým, který tvoří Češi, Maďaři a Slováci si při činnosti z Varšavy skvěle vede (když je de facto každý týden v jiné části regionu a koordinuje marketingové akce na podporu našich zákazníků).

Kolik lidí se stará o chod Astra CEE v Polsku?

V týmu je trvale zaměstnaných 5 osob, ale posilou je i stálá spolupráce s místními marketingovými agenturami (jedna v Praze, která působí zároveň i na Slovensku, jedna v Budapešti a jedna v Záhřebu). Pomáhají nám také kolegové z naší centrály v Lucembursku – celkově jde zhruba o 15 osob, které se starají o práci pro oblast Central Eastern Europe.

Během srpna ukončily vysílání dvě české nekódované televize – Top TV a 24.cz. Obě se vysílaly ze satelitů Astra (19,2°E). Jak hodnotíte tento měsíc a konec dvou českých projektů?

Ukončení vysílání kanálů Top TV a 24.CZ je podle našich informací spojeno s jejich obtížnou finanční situací, na kterou SES ASTRA nemá žádný vliv. Je nám velmi líto, že se programová nabídka zúžila o tyto dva programy. Máme již první signály, že v nejbližší době vzniknou jiné české kanály, které doufám obohatí českou programovou nabídku.

Můžete prozradit podrobnosti?

V této chvíli probíhají úvodní rozhovory v souvislosti s českými (vymazano slovenskymi) kanály, ale protože se jedná o vstupní rozhovory, prozatím bych nechtěl poskytovat bližší informace.

Zaměříte se na posílení nabídky českých rádií?

V této chvíli několik českých rozhlasových stanic vstupuje do balíčku CS Link . Zdá se nám, že rozhlasová nabídka na pozici 23.5E je atraktivní. Nicméně rozšíření této nabídky nevylučuji a velice by nás těšilo, kdyby se do programové nabídky na pozici 23.5E zapojily i další české rozhlasové stanice.

Satelit Astra 1D skončila na pozici 23,5°E a byla nahrazena satelitem Astra 1E. Proč právě tímto satelitem?

ASTRA 1E je, technicky vzato, klonem ASTRY 1D. To je také jeden z důvodů, proč bude 1D nahrazena 1E. Také bych chtěl dodat, že důvodem, proč bereme polohu 23.5E tak vážně a proč má pro nás v kontextu střední a východní Evropy takový význam, je fakt, že jsme objednali stavbu velice nákladného ultramoderního satelitu 3B, jehož činnost bude výlučně spojena s polohou 23.5E.

Expanze Astry do dalších zemí

Nevýhodou pozice 23,5°E je poměrně nízký počet FTA (free to air) TV+R programů (diváci musí rozšíření počtu přijímaných programů řešit duo LNB, motory…). Mohou diváci v dohledné době očekávat start dalších programů a služeb a tím i zatraktivnění této pozice? Na jaké další programy se mohou diváci těšit?

Přestože poloha 23.5E zatím nedisponuje velkým množstvím kanálů FTA (free-to-air), jak jste si, pane redaktore, všiml, díky jednoduchému a levnému řešení Duo-LNB mají odběratelé polohy 23.5E přístup k velkému množství kanálů FTA z polohy 19.2 E. Signály, které získáváme od místních prodejců, jsou v této souvislosti velice pozitivní. Průměrný uživatel satelitní soupravy se příliš nezajímá o technické podrobnosti, např. jakého druhu je jeho LNB. Obrací se zkrátka na místního prodejce satelitní techniky s žádostí o jednoduché a nepříliš drahé technické řešení, které mu dovolí přijímat české programy a zároveň velký počet kanálů FTA. Ve věci dalších lokálních kanálů FTA máme signály o nových iniciativách, ale jak jsem se už dříve zmíňoval je však příliš brzy na to, abychom hovořili o detailech.

logo Canal Digitaal provedl v Nizozemí reklamní kampaň na podporu duo LNB (možnost příjmu dvou satelitů z jedné antény). Jak byla tato akce úspěšná? Myslíte, že by měla podobná akce smysl i na českém trhu?

Placená satelitní služba Canal Digital má v tuto chvíli přes 800 000 uživatelů. Na pozici ASTRA 23.5E plánuje Canal Digital spustit nové tématické programy. Proto byla realizována kampaň na podporu Duo LNB. Podle posledních informací od naší pobočky ASTRA Benelux již bylo prodáno 100 0000 kusů Duo LNB. Pokud jde o český trh, informace, které máme od místních prodejců ukazují, že většina lidí, kteří se rozhodují pro nabídku z pozice ASTRA 23.5E (CS Link a SkyLink) má zájem o bohatou programovou FTA nabídku z pozice ASTRA 19.2E. Systém Duo LNB je ideálním řešením. V informačních materilálech, které zasíláme prodejcům satelitní techniky v České republice, vždy uvádíme informace o systému Duo LNB. Věříme, že se tyto informace dále dostávají ke koncovým uživatelům.

Pozice 23,5°E v současnosti je pro DTH příjem úspěšná v Česku (CS Link), na Slovensku (SkyLink), v Nizozemí (Canal Digitaal) a Německu (Premiere International), pro DTC vysílání i v Německu (Kabel Deutschland). Pro které další trhy je tato pozice otevřená a z jakých dalších zemí na pozici 23,5°E můžeme očekávat programy?

Jak jste ve své otázce správně konstatoval, poloha 23.5E je věnovaná především zemím střední Evropy (se silným akcentem na české, slovenské taky polské národní kanály) a Benelux. Naše strategie v souvislosti s touto polohou zahrnuje také země, které se nacházejí více na jihu, tzn. Maďarsko, Chorvatsko a Slovinsko. V současné době pokračují práce nad dalšími strategickými plány týkajíci se dalších zemí, v níchž vidíme veliký potenciál.

Česká digitalizace

Před dvěma lety bylo v Česku po mnoha letech zkušebního provozu zahájeno řádné digitální pozemní vysílání (DVB-T) a v současné době je víceméně na „bodu mrazu“. Řada zemí, která zahájila DVB-T vysílání ve stejné době ČR předběhla co do rozsahu pokrytí a přechodu na digitální pozemní vysílání. Jak hodnotíte českou digitalizaci a její průběh?

Nemohu zcela souhlasit s názorem, že pozemní digitální vysílání se v České republice nachází na „bodu mrazu“. Jak ukazují zkušenosti z Domažlicka, někteří televizní diváci mají o nabídku DVB-T zájem. Kromě toho, věřte mi, pečlivě monitorujeme proces digitalizace v celém regionu i v západní Evropě, a jsou země, kde se vývoj DVB-T skutečně nachází v nulovém stadiu. Jak se zdá, alespoň z naší perspektivy, vývoj situace na trhu dokazuje, že digitální televizní i rádiový signál dodávaný televizním divákům přes satelit je optimálním řešením. Nenese s sebou velké náklady (není třeba budovat nové pozemní vysílací stožáry), nabízí široký výběr televizních a rádiových kanálů (lokálních i mezinárodních), má neomezené pokrytí na území celého státu i Evropy, zaručuje přístup k obousměrnému širokopásmovému internetu přes satelit a velkému počtu kanálů HD. DVB-T ještě dlouhá léta nebude schopna tyto služby zajistit. Zdá se, že tzv. smíšený model digitalizace (také s ohledem na členitost terénu ČR), tedy digitalizace přes DVB-T a DVB-S - vybudování tzv. národní satelitní platformy, která by zaručila všem domácnostem levný a jednoduchý přístup k satelitní a zemské programové nabídce, má opravdu smysl. Iniciativy tohoto druhu se objevují ve stále větším počtu v evropských zemí.

Domažlicko je první region v České republice, kde bylo ukončeno analogové pozemní vysílání. Společnost SES Astra se zde účastnila reklamních kampaní na podporu příjmu českých programů ze satelitu. Jaké máte zkušenosti z tohoto regionu a s jakými (zkušenostmi) půjdete do Ústeckého regionu?

V souvislosti s vypnutím analogu na Domažlicku jsme zaznamenali velký zájem o programové nabídky našich dvou největších českých klientů – UPC Direct a CS Link. Myslíme si, že důvodem jsou jednak již výše uvedené argumenty, které hovoří ve prospěch satelitu, ale také skutečnost, že v pozemní nabídce některé kanály chybí (např. Prima). Zároveň jsme pociťovali jistý nedostatek v oficiální informační kampani – zdá se nám, že tato kampaň prosazovala spíš pozemní řešení a trochu zanedbávala další řešení, mezi jinými i satelitní.

V čem spatřujete svoje konkurenční výhody oproti jiným distribučním platformám (IPTV, kabel, DVB-T)? Proč by měli vysílatelé a lidé ladit právě satelity Astra?

Důvody proč satelitní řešení, mám tady na mysli hlavně řešení, které zabezpečují satelity ASTRA, jsou přesvědčivé a naše nabídka je díky tomu nesrovnatelná s jinými zdroji distribuce.
ASTRA nabízí stabilní a ověřené technické řešení, které zaručuje neomezený přístup k většině českých kanálů a pomocí systému Duo-LNB také pestrou paletu mezinárodních kanálů FTA na celém území České republiky. Díky atraktivním nabídkám českých klientů, jako jsou CS Link a UPC Direct, má každý divák přístup k televizním a rádiovým kanálům v digitální kvalitě. Nabídky, které jsou v této chvíli na českém trhu, se kromě toho budou úspěšně a dynamicky rozvíjet. Budou dodávány nové lokální kanály, obousměrný internet, VoD (video on demand) atd. V tomto smyslu se přístup k programům v digitální kvalitě (přes satelit) stal v České republice skutečností. Rozdíl, jaký mezi družicemi ASTRA a družícemi jiných satelitních operátorů, je v technické konfiguraci. Satelity ASTRA byly navrženy pro službu Direct to home (DTH). Satelitní signál z ASTRY je taky příjmán pozemnými vysílači a kabelovými "headendy". Naší dominantou je rovněž technická dostupnost kanálů na úrovni 99.99%, což je absolutní rekord mezi satelitními operátory. V poslední době byl na satelitu ASTRA na pozici 23.5E spuštěn kanál NOVA ve formátu HD (full HD).

Nové televize čekají na spuštění DVB-T multiplexů a opomíjejí možnost umístit program na satelit, kde mohou vysílat prakticky hned. Je vysílání přes satelit tak nákladné?

Ač by se to snad mohlo zdát, vysílání přes satelit není drahé ani komplikované. Dobrým příkladem je český kanál TV Óčko, který není vůbec velkou stanicí, a přitom si vede skvěle. Mám dojem, a dostávají se ke mně i takové náznaky, že nové televize, které čekají na zahájení pozemního vysílání, v okamžiku, kdy bude tato otázka vyřešena, provedou následný krok, aby získaly dosah na celém území České republiky – a tím bude zahájení satelitního vysílání na satelitech ASTRA na pozici 23.5E.

Freesat v Polsku a Entavio

Na jedné z konferencí jste se zmínil, že v Polsku odstartuje polská „freesat“ platforma. Kdy odstartuje? Měla by si vzít příklad z české služby CS LINK?

Ve věci polské platformy se objevila jistá nepřesnost a polská národní digitální platforma, o jejímž startu uvažuje TVP, má být platformou kódovanou. Zdá se, že nejblíže tomuto modelu je německý model Entavio. V kontextu set-top-boxů by toto řešení přispělo ke standardizaci jednotlivých programových nabídek. Jde o to, že teď, abyste mohli příjmat různé programové nabídky, potřebujete několik set top boxů. Díky standarizaci a spuštění národní satelitní platformy by nastala sjednocení na českém mediálním trhu. Taková to neutrální technická platforma nediskriminuje žádný subjekt, který v tom participuje.

Mediální skupiny RTL a MTV jako první oznámily, že plánují vstup do nové satelitní pay-tv platformy Entavio a kódování satelitního signálu. Co to bude znamenat pro české a slovenské diváky? Přijdou o tyto německé programy? V jaké fázi jsou v současné době plány se zakódováním a kdy k němu dojde? Jste již na zakódování technicky připraveni?

Iniciativa kódování vyšla od německých televizních kanálů. Je to způsobeno obrovskými náklady na autorská práva v celé Evropě (tyto kanály jsou FTA) a nedostatečnými příjmy z reklam. Nicméně tyto kanály se nebudou rychle zakódovávat. Bude to delší, postupný proces. Proto bych zde rád uklidnil televizní diváky: kódovat se bude pouze část německých televizních soukromých kanálů, což je trend panující v celé Evropě, který je způsoben mezi jinými vysokými náklady na autorská práva. Naše nabídka FTA zůstává i nadále velice atraktivní. Chtěl bych zde zdůraznit, že díky technickým možnostem naší vysílací centrály v Mnichově - ASTRA Platform Services (APS) jsme připraveni na kódování.

V médiích proběhla zpráva o možné expanzi Entavia do regionu střední a východní Evropy. Je to pravda?

Nenazval bych to expanzí, poněvadž jde o proces iniciující trh sám o sobě – jde o to, že v rámci digitalizace, která je v oblasti střední Evropy komplikovaným procesem – je stále více zřejmé, že satelit je nutný k pokrytí celé země digitálním signálem, tak aby každá domácnost měla možnost přijímat digitální TV, tak jak je tomu v jiných zemích západní Evropy. Národní satelitní platforma, která by zahrnovala stejnou programovou nabídku jako zemské digitální vysilání, se jeví jako nejlogičtější řešení. Tato neutrální a nediskriminující platforma by také mohla sjednotit a normalizovat trh se satelitním příjmem v dané zemi (a to je právě stavební kámen německé platformy Entavio). Pokud jde o jakoukoliv činnost v kontextu národních platforem, jak jistě víte, čím dál častěji se objevují kladné ohlasy a návrhy ze strany poskytovatelů vysílání a odborníků mezi jinými z Česka, Slovenska, balkánských států – na konkrétní informace je ale ještě příliš brzy.

Astra2Connect - internet ze satelitu

Řadu čtenářů parabola.cz zaujala nová služba internet ze satelitu „Astra2Connect“. Kdy ji bude Astra nabízet českým a slovenským zákazníkům? Budete hledat firmy (zprostředkovatele) nebo ji bude nabízet přímo?

Jsme si vědomi, že je o tuto službu velký zájem. Je totiž ideálním řešením v těch lokalitách, kde není možný jiný přístup k internetu (a satelit pokrývá celé území Česka a Slovenska). Tuto službu ale Astra neposkytuje a nebude poskytovat přímo koncovým uživatelům. Zde počítáme s lokálními operátory telekomunikačních a internetových služeb (ISP), kteří budou mít o službu Astra2Connect zájem a s naší podporou tuto službu budou nabízet koncovým uživatelům v obou zemích.

V jakých cenových relacích se bude Astra2Connect v Česku a na Slovensku nabízet?

Ceny se vždy stanovují individuálně. Cenovou nabídku netvoří Astra, ale firma, která je v dané zemi našim partnerem a tuto službu poskytuje.
Poskytovatel služby si sám stanovuje finální cenu (my zde můžeme pouze navrhnout jistá cenová řešení). My "prodáváme" službu za velkoobchodní cenu místní firmě a ta již zavádí svou marži a navrhuje stanovené balíčky. Ceny se také liší v závislosti od různých místních operátorů. Třeba v Německu, jak známo velmi bohaté zemi s vysoce rozvinutou infrastrukturou, operátoři např. nabízejí balíček 256 kb/s v ceně kolem 19EUR. Zdůrazňuji ale, že ceny se liší podle země, místního operátora a zvolené nabídky.



Kde již všude (jaké země) se tato služba Astra2Connect nabízí? Jaké máte na ni ohlasy?

V současné době je již služba – prostřednictvím místních firem – nabízena v Německu, Irsku, Rakousku (o službu je opravdu veliký zájem). Netajím se tím, že velmi spoléháme také na zájem českých a slovenských firem o tento produkt – obousměrný přístup k širokopásmovému internetu (broadband internet) je přece ideální službou mj. v horských oblastech obou zemí a ohlasy od potenciálních příjemců jsou velmi pozitivní.

Rok 2008: 20 let Astry

SES Astra oslaví koncem příštího roku 20 let od vynesení vůbec prvního telekomunikačního satelitu Astra 1A (rok 1988). Jakým způsobem hodlá tuto událost Astra oslavit?

Touto otázkou jste mně zaskočil! Vím, že naše obchodní oddělení v Lucembursku připravuje oslavy, nemám ale k tomu zatím žádné detaily! Určitě Vás budu informovat, jakmile budu znát nějaké bližší informace. Doufám, že za úspěch satelitů ASTRA budeme moci s redakcí a s českými a slovenskými čtenáři parabola.cz, jejichž názory si opravdu ceníme, vznést aspoň symbolický přípitek.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články