MOTOR versus MULTIFOCUS
| TiskSatelitní fanoušci, kteří přijímají větší množství družic, se dělí na dva tábory - na zastánce motorů a příznivce multifocusů ( více konvertorů na jedné parabole ). Jaké jsou výhody a nevýhody těchto dvou systémů?
MOTOR: Díky motoru, který otáčí vaší parabolou, můžete přijímat maximální počet družic, kterého s multifocusem ( i při několika parabolách s několika multifocusy) nedosáhnete. A protože pro nás zajímavé programy jsou tak "krásně" rozhozeny po celém satelitním nebi ( od Eurobirdu1 28.5°E-Czechlink a Slovaklink- přes Eutelsat W1R 10°E-Galaxie Sport- až k Intelsatu 707 1°W-TA3- ), může být motor jedním z nejjednodušších způsobů, jak tyto ( a v budoucnu případné další zajímavé ) družice přijímat. "Motorové" řešení má ale několik drobných nedostatků.
Zřejmě nejpalčivějším problémem je montáž motoru, která opravdu není pro mnoho lidí tím nejpříjemnějším trávením volného času. ( Pro méně zručné jedince a finančně zdatnějším divákům vřele doporučuji raději montáž odbornou firmou.) Pokud tuto překážku úspěšně překonáte, čeká na vás ještě několik dalších drobných vad na kráse.
Pro mě nejhůře strávitelným nedostatkem je doba čekání při přepínání programů ( těch, které jsou z různých družic ). Jeden malý příklad za všechny: Pokud čekám, až skončí reklama na PRIMĚ, rád si přepnu např. na zprávy z TA3. A protože nevím, kdy přesně reklama skončí, přepínám neustále tyto dva programy. Přepnu a čekám cca. 20sec. Zjistím, že reklama pořád běží, takže přepnu a zase čekám cca. 20sec. Tohle je samozřejmě extrémní případ ( družice jsou od sebe vzdáleny téměř 30° ), ale i při přepínání mezi Astrou1 (19.2°E) a Hotbirdem (13°E) je prodleva významně delší nežli při použití multifocusu. A v době, kdy se výrobci předhánějí v krátkosti prodlevy při přepínání mezi programy a snaží se "uhrát" každou desetinu vteřiny, je neustálé čekání pro některé jedince ( jako jsem např. já ) jen obtížně přijatelné. Pokud se vyrovnáte s těmito nedostatky, čekají vás už jen relativně drobnosti. Jako např. že vám motor může po dvou letech "odejít", pokud byl po celou tuto dobu vystavován prudkým nárazům větru ( není to pravidlo, ale na "větrných hůrkách" možný jev ). Nebo, že vám při silné námraze zamrzne ( dá se do jisté míry předejít namazáním např. vazelíny kolem kloubu či táhel ). Ale zde se jedná spíše o výjimky.
MUTLIFOCUS: Pro omezený počet družic je tento systém výhodný a spolehlivý. Jestliže však chceme přijímat tímto způsobem Eurobird1 s Czechlinkem a Intelsat 707 s TA3, je problém na světě. Řešení spočívá ve speciální parabole, která má vyzařovací úhel 30°, ale její pořizovací cena ( v maloobchodě asi kolem 5.500,- Kč ) není zrovna nejmenší a nevyřeší se problém příjmu družic vzdálených od sebe více než 30° ( př. Eurobird1 28.5°E a Nilesat 7°W ). Další možné řešení je v kombinaci dvou parabol. Na jedné můžeme mít Eurobird1, Astru1 a Hotbird a na druhé zbývající pro nás zajímavou družici, případně s druhou parabolou můžeme manuálně točit podle potřeby ( pokud je přijatelně dostupně umístěná ). Toto řešení ovšem vyžaduje dobrý výhled a dostatečně dobrý přístup k druhé parabole, což může v některých případech znamenat také problém.
Často slýchám, že multifokus je dražší řešení nežli motor. To však není tak zcela pravda. Pokud si pořizujeme motor na příjem hlavně Eurobirdu1, Astry1 a Hotbirdu ( což jsou v našich podmínkách zcela jistě nejsledovanější družice ) vychází nám multifocusové řešení přibližně jen o 500,- Kč více nežli ten nejlevnější motor.
Existuje ale ještě několik "univerzálních" řešení. Můžeme mít např. jednu pevnou parabolu na jednu pro nás hlavní družici a jednu parabolu s motorem otáčenou pomocí DiSEqC na ostatní družice. Přepínat mezi těmito dvěma družicemi lze potom napětím 0/12V ( pokud to ovšem náš receiver umožňuje ). A nakonec ještě jedno docela elegantní řešení. Jedna parabola pro příjem naší trojky (28.5°+19.2°+13°) přepínáná diseqcem a druhá parabola s motorem zapojeným do samostatného pozicionéru. Musíme sice vyvést z pozicionéru napájení až k parabole, ale jeden drát navíc se už ztratí. Ovšem všechny tyto univerzální řešení mají jedno společené:vyšší pořizovací cenu a potřebu místa pro dvě paraboly ( jedna o průměru 80-90cm a druhá raději kolem 100cm ).
Jaké řešení je tedy nejvhodnější? Na tuhle otázku si bohužel musíme každý odpovědět sám a to podle vlastních nároků a požadavků na satelitní příjem.
GESPA
MOTOR: Díky motoru, který otáčí vaší parabolou, můžete přijímat maximální počet družic, kterého s multifocusem ( i při několika parabolách s několika multifocusy) nedosáhnete. A protože pro nás zajímavé programy jsou tak "krásně" rozhozeny po celém satelitním nebi ( od Eurobirdu1 28.5°E-Czechlink a Slovaklink- přes Eutelsat W1R 10°E-Galaxie Sport- až k Intelsatu 707 1°W-TA3- ), může být motor jedním z nejjednodušších způsobů, jak tyto ( a v budoucnu případné další zajímavé ) družice přijímat. "Motorové" řešení má ale několik drobných nedostatků.
Zřejmě nejpalčivějším problémem je montáž motoru, která opravdu není pro mnoho lidí tím nejpříjemnějším trávením volného času. ( Pro méně zručné jedince a finančně zdatnějším divákům vřele doporučuji raději montáž odbornou firmou.) Pokud tuto překážku úspěšně překonáte, čeká na vás ještě několik dalších drobných vad na kráse.
Pro mě nejhůře strávitelným nedostatkem je doba čekání při přepínání programů ( těch, které jsou z různých družic ). Jeden malý příklad za všechny: Pokud čekám, až skončí reklama na PRIMĚ, rád si přepnu např. na zprávy z TA3. A protože nevím, kdy přesně reklama skončí, přepínám neustále tyto dva programy. Přepnu a čekám cca. 20sec. Zjistím, že reklama pořád běží, takže přepnu a zase čekám cca. 20sec. Tohle je samozřejmě extrémní případ ( družice jsou od sebe vzdáleny téměř 30° ), ale i při přepínání mezi Astrou1 (19.2°E) a Hotbirdem (13°E) je prodleva významně delší nežli při použití multifocusu. A v době, kdy se výrobci předhánějí v krátkosti prodlevy při přepínání mezi programy a snaží se "uhrát" každou desetinu vteřiny, je neustálé čekání pro některé jedince ( jako jsem např. já ) jen obtížně přijatelné. Pokud se vyrovnáte s těmito nedostatky, čekají vás už jen relativně drobnosti. Jako např. že vám motor může po dvou letech "odejít", pokud byl po celou tuto dobu vystavován prudkým nárazům větru ( není to pravidlo, ale na "větrných hůrkách" možný jev ). Nebo, že vám při silné námraze zamrzne ( dá se do jisté míry předejít namazáním např. vazelíny kolem kloubu či táhel ). Ale zde se jedná spíše o výjimky.
MUTLIFOCUS: Pro omezený počet družic je tento systém výhodný a spolehlivý. Jestliže však chceme přijímat tímto způsobem Eurobird1 s Czechlinkem a Intelsat 707 s TA3, je problém na světě. Řešení spočívá ve speciální parabole, která má vyzařovací úhel 30°, ale její pořizovací cena ( v maloobchodě asi kolem 5.500,- Kč ) není zrovna nejmenší a nevyřeší se problém příjmu družic vzdálených od sebe více než 30° ( př. Eurobird1 28.5°E a Nilesat 7°W ). Další možné řešení je v kombinaci dvou parabol. Na jedné můžeme mít Eurobird1, Astru1 a Hotbird a na druhé zbývající pro nás zajímavou družici, případně s druhou parabolou můžeme manuálně točit podle potřeby ( pokud je přijatelně dostupně umístěná ). Toto řešení ovšem vyžaduje dobrý výhled a dostatečně dobrý přístup k druhé parabole, což může v některých případech znamenat také problém.
Často slýchám, že multifokus je dražší řešení nežli motor. To však není tak zcela pravda. Pokud si pořizujeme motor na příjem hlavně Eurobirdu1, Astry1 a Hotbirdu ( což jsou v našich podmínkách zcela jistě nejsledovanější družice ) vychází nám multifocusové řešení přibližně jen o 500,- Kč více nežli ten nejlevnější motor.
Existuje ale ještě několik "univerzálních" řešení. Můžeme mít např. jednu pevnou parabolu na jednu pro nás hlavní družici a jednu parabolu s motorem otáčenou pomocí DiSEqC na ostatní družice. Přepínat mezi těmito dvěma družicemi lze potom napětím 0/12V ( pokud to ovšem náš receiver umožňuje ). A nakonec ještě jedno docela elegantní řešení. Jedna parabola pro příjem naší trojky (28.5°+19.2°+13°) přepínáná diseqcem a druhá parabola s motorem zapojeným do samostatného pozicionéru. Musíme sice vyvést z pozicionéru napájení až k parabole, ale jeden drát navíc se už ztratí. Ovšem všechny tyto univerzální řešení mají jedno společené:vyšší pořizovací cenu a potřebu místa pro dvě paraboly ( jedna o průměru 80-90cm a druhá raději kolem 100cm ).
Jaké řešení je tedy nejvhodnější? Na tuhle otázku si bohužel musíme každý odpovědět sám a to podle vlastních nároků a požadavků na satelitní příjem.
GESPA