Quantcast

Dýchání parabol

| Tisk

Nedávno jsme na stránkách Parabola.cz popisovali problémy s distribucí signálu ČT. K uvedenému článku jsme dostali několik ohlasů od čtenářů. Jeden z nich se svolením autora majlu zveřejňujeme:



Jsem satelitní amatér, počet hodin strávených u paraboly mám již velmi slušný. Měl jsem jeden z prvních digitálních přijímačů v Havířově při zahájení jejich prodeje v České republice.

Mám vážné důvody se domnívat, že zmíněné krátkodobé výpadky signálu souvisí s jevem, který bych nazval "dýchání parabol" .

    Zdůvodnění:
  1. V minulosti byl pojem "dýchání" použit u příjmu VKV na velké vzdálenosti. Jestliže se objevilo mezi vysílačem a přijímačem letadlo, došlo k nepříjemnému jevu, kdy se sčítal a vzápětí odčítal "pozemní signál" se "signálem odraženým z letadla", buď se vektorově sečetly nebo odečetly v závislosti na poloze letadla. a fázi signálu odrazu. Frekvence změn souvisela se směrem letu letadla. O celém problému vyšel v Amatérském radiu obsáhlý článek, který uváděl rovněž registrační zápis změn intenzity signálu na přijímací anténě a teoretický výklad.
  2. "Dýchání" bylo mnohem nepříjemnější za špatného počasí, kdy "pozemní signál" byl slabší a tedy vliv letadla relativně větší.
  3. V mém případě jsem instaloval 4 satelitní parabolické antény na zahradě na sloupku zabetonovaném na zemi. Používal jsem více parabol a ještě více konvertorů z důvodu, že jsem nechtěl ztrácet čas natáčením. Výběr družice byl proveden elektronickým přepínačem Disecq.
  4. Při průjezdu auta po severojižní ulici (a opačně) ve vzdálenosti cca 50m od stanoviště parabol dochází k časté změně síly signálu. Není to však u každého auta, dosud jsem neprováděl výzkum, zda se jedná o mikrobusy, skříňové Avie nebo naopak auta menší. V každém případě mne to často zlobí.
  5. Digitální příjímače mají možnost měřit intenzitu signálu pomocí proužkového ukazatele. Vystřídal jsem přijímače Nokia, Humax, nyní mám Manhattan a jev byl na všech podobný. Jistý problém je v tom, že přijímače vyhodnotí signál až po jisté době (jednotky sekund). V jistých momentech klesl u některých stanic signál až na nulu! V jiných naopak se signál zvětšil! O tom, že změna úrovně signálu byla vyvolána pohybem auta nemám sebemenších pochyb, protože jsou vidět a slyšet z okna. Při příjmu se vliv projeví "zmrazením obrazu", čtverečkováním nebo i zčernáním obrazovky. Jev trvá krátkou dobu desetin až jednotek sekundy.
  6. V případě mých parabol na zahradě byl jev patrný téměř na všech družicích (i na východních), moje původní teorie o prostém odrazu od rovné plochy podle zákona "úhel odrazu se rovná úhlu dopadu" proto padla.
  7. Při dopadu signálu z družice na střechu nebo boční stěnu auta dojde ke vzniku střídavých proudů, tyto proudy vybudí elektromagnetické změny a vyzáří je. Jestliže je splněna matematická podmínka, že vyzářené vlny z ("každého" místa povrchu) auta mají stejnou nebo blízkou fázi vůči stanovišti paraboly uplatní se jejich vliv! Dojde k vektorovému součtu "přímého signálu" se signálem "auta". Výsledek je kladný nebo záporný podle polohy auta. Pokud se auto dostane do míst, kde matematická podmínka "soufázovosti" vyzářeného signálu není splněna, stává se auto z tohoto pohledu nezajímavým.
    Závěr:
  • "Dýchání parabol" je objektivní jev a lze jej prokázat pokusem.
  • "Dýchání parabol" se projevuje více za špatného počasí a u stanic se slabým přímým signálem.
  • Druh přijímačů tento jev nemůže ovlivnit.
  • Z výše uvedeného vyplývá, že na parabole je zapotřebí buď zvětšit "přímý signál" (například velikostí paraboly) nebo potlačit možnost příjmu dočasně vyzářených signálů.
  • Jiným řešením je použití více parabol pro žádaný signál, neboť odražený signál mění fázi se vzdáleností.
  • Česká televize nebo její partnerské organizace jistě disponují technickými prostředky, kterými by mohli "dýchání parabol" zjistit a potlačit. Tím by problém krátkodobých výpadků programů ČT zmizel ze světa.
Ing. Jan Bajger
22.2.2003





Reklama




Vybrané články