Quantcast

Atmedia index: Češi platí za televizi průměrně 354 Kč měsíčně

| Tisk

Z výsledků projektu atmedia index vyplývá, že počet lidí, kteří platí za příjem televizního vysílání, v České republice neustále roste. Poskytovatelům této služby platí v průměru 354 Kč měsíčně, přičemž oceňují především možnost sledovat více televizních stanic.

Naopak téměř polovina diváků u nás nechce za příjem televizního vysílání utrácet a jako hlavní důvod uvádí dostatečnou nabídku stanic dostupných v rámci digitálního pozemního vysílání.

Již 54 % českých diváků si za sledování televize platí. Průměrná částka, kterou za služby některého z operátorů satelitní či kabelové televize nebo IPTV platí, je 354 Kč za měsíc. Vyplývá to z výsledků atmedia index. „Částka za placenou televizi se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 300 do 399 Kč měsíčně. V tomto rozmezí platí za sledování televize 23 % diváků, kteří přijímají televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené televize,” uvádí Michaela Vasilová a doplňuje, že 35 % diváků s placenou televizí platí od 80 do 300 Kč měsíčně, zatímco u 42 % diváků s placenou televizí je to od 400 do 700 Kč měsíčně.


obrázek

▲ Obr č. 1 - Analýza Atmedia: Kolik Čechů (ne)platí za sledování televize a proč? (foto: Atmedia)

Diváci placené televize oceňují možnost sledovat více stanic

Hlavním důvodem, proč za sledování televize platí více než polovina českých televizních diváků, je možnost sledovat i ty stanice, které nejsou k dispozici v rámci digitálního pozemního vysílání. Tento důvod uvádí konkrétně 43 % respondentů (zákazníků některého z operátorů placené televize). Oceňují také možnost zpětného zhlédnutí televizních pořadů. K tomuto důvodu se hlásí 37 % z nich. Za další benefity označují rovněž vysílání v HD kvalitě (32 %) nebo možnost sledování televizních pořadů na více zařízeních současně (26 %).

Řada dnešních televizních diváků chce mít možnost vybírat si mezi více televizními stanicemi, často volí různé placené tematické kanály zaměřené na konkrétní žánr. Zároveň chtějí sledovat své oblíbené pořady v co nejvyšší kvalitě a bez ohledu na čas původního vysílání. Tyto změny v chování televizních diváků můžeme pozorovat již delší dobu a covid-19 je ještě urychlil,” shrnuje výsledky výzkumu Michaela Vasilová.



Diváci neplacené TV hodnotí nabídku televizních stanic jako dostačující

Přestože počet diváků s placenou televizí neustále roste, v porovnání s ostatními evropskými státy je jejich podíl stále poměrně nízký. Ve většině států Evropy totiž za sledování televize platí více než 60 % televizních domácností, přičemž nejčastěji se tento podíl pohybuje až okolo 80 % a více.

Hlavním důvodem, proč téměř polovina Čechů nechce za příjem televizního vysílání platit, je dostatečná nabídka televizních stanic vysílajících v digitálním pozemním vysílání,” přiblížuje Michalela Vasilová s tím, že tento důvod uvádí 71 % respondentů, kteří nejsou zákazníky některého z operátorů placené televize a televizi tedy sledují zdarma. 63 % z nich zmiňuje, že za sledování televize nechtějí platit, a 40 % se domnívá, že placená televize je příliš drahá. K méně uváděným důvodům patří neochota řešit změnu příjmu televizního vysílání nebo obava z náročnosti takového procesu.

O výzkumu

Projekt atmedia index představila společnost Atmedia v první polovině letošního roku, když přinesla výsledky kvalitativního hodnocení jednotlivých televizních stanic na českém trhu. To je jedna ze tří oblastí, kterým se ve výzkumu pro atmedia index věnuje. Druhou z nich je kvalitativní hodnocení jednotlivých operátorů placené televize na českém trhu a třetí oblast se zabývá sledováním televize obecně - důvodům, proč čeští diváci chtějí či naopak nechtějí platit za televizi, kolik měsíčně za příjem televizních stanic utrácejí a v neposlední řadě kolik diváků sleduje tzv. VOD aplikace (video on demand - video na vyžádání) a jaké.

Výzkum realizovala společnost Atmedia na základě dotazníkového šetření, kterého se účastnilo celkem 6 134 respondentů (internetová populace ve věku 15-69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku. Sběr dat realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere.

redakce





Reklama




Vybrané články