Quantcast

Pozemní vysílání se rozšíří o další stanice

| Tisk

logo Na klasickou pozemní anténu budou dostupné další televizní stanice. Diváci se dočkají dalších tématických programů a pravděpodobně se bude nabídka dále rozšiřovat.

Společnost České Radiokomunikace (ČRa), jeden z provozovatelů celoplošných DVB-T2 multiplexů v České republice, provozuje tři celoplošné vysílací sítě. Multiplex 21 obsahuje programy České televize a Českého rozhlasu, multiplex 22 šíří především programy televize Prima. Oba tyto multiplexy již nemají volnou kapacitu. Další programy se proto mohou objevit jen v multiplexu 23, který má aktuálně 32 procent volného kapacity.

Informoval o tom dnes na konferenci Innovation Day 2023 šéf společnosti České Radiokomunikace Miloš Mastník. V multiplexu 23 se objeví chystaná nová sportovní stanice A11 Sport společnosti Perinvest. Program by měl odstartovat během podzimu letošního roku.

Další novinkou bude teleshoppingový kanál, který se objeví na pozici Test-4. Smlouva na distribuciprogramu podepsala společnost ČRa v minulých dnech.

Pravděpodobně nepůjde o poslední programové novinky v pozemním vysílání. Podle generálního ředitele ČRa mají o terestrické šíření zájem další společnosti.

Budou se opět měnit televizory či set top boxy?

I v pozemním vysílání se očekávají další inovace, které souvisí se zavedením nových standardů a kodeků. Jedním z nich je vysílání prostřednictvím sítí páté generace (5G Broadcast), která se aktuálně opět testuje na území hlavního města z vysílačů Žižkov (32 kW ERP) a Strahov (2 kW ERP). Testovány jsou různé parametry sítě v kombinaci s vysílači v SFN a při vypínání některého z těchto vysílačů. 5G Broadcast používá pro testy volný 55. kanál (K55) v pásmu 700 MHz a pro distribuci testovaný obsah složený z programů ČT Sport, ČT 24, CNN Prima NEWS a Český rozhlas Radiožurnál.



Dalšími inovacemi jsou standardy DVB-I a DVB-TA. První z nich umožní kombinovat lineární vysílání s obsahem na vyžádání (z internetu). DVB-TA přinese možnost vysílatelům vedle tradiční lineární reklamy dopravovat na přijímací zařízení adresnou reklamu podle preferencí diváka.

Nové možnosti nabídne nový kodek H.266 (VCC), který bude o cca 50% úspornější, než stávající kodek HEVC (H.265), používaný u televizního vysílání v pozemních multiplexech. Postačí tak méně rychlé internetové připojení. Nový kodek VCC by v případě nasazení do vysílaných multiplexů znamenal obměnu přijímačů na straně diváků (televizory i set top boxy). Provozovatel vysílacích sítí, společnost ČRa počítá s novým kodekem do obsahu na vyžádání a archívů (catch-up).

redakce





Reklama




Vybrané články