Quantcast

Deskriptory se na Slovensku používají již rok

| Tisk | komentáře

Od ledna 2024 se na Slovensku u jednotlivých pořadů používá jednotný systém označování (JSO). Vznikl s cílem zjednodušit orientaci diváků v televizních pořadech a upoutávkách prostřednictvím zavedení jednotných obsahových deskriptorů. Informovala o tom ATVS.

Deskriptory slouží na označení obsahu z hlediska jeho nevhodnosti pro nezletilé, přičemž přinášejí vyšší míru transparentnosti pro rodiče a diváky. Systém zahrnuje kategorie jako násilí, diskriminace, strach, závislosti, sex, vulgarismy či nahota, které mohou být označené slovy, symboly či piktogramy v různých barevných variantách.

Podle předsedkyně Komise na ochranu nezletilých Slavomíry Salajové po roce fungování JSO oceňuje jeho jednoznačný pozitivní vliv. Vysílatelé podle něj dokážou jednoduše označit, jakou míru vhodnosti mají jimi vysílané pořady.

Tím, že vznikla povinnost označování obsahovým deskriptorem z hlediska nevhodného obsahu, povinné osoby k této povinnosti přistupují důsledněji. V prvním momentě jsme také měli z trhu ohlasy, že přidání deskriptorů k původnímu věkovému označení působilo do jisté míry nepřehledně, avšak dnes se už s takovými reakcemi nesetkáváme. Myslím si, že diváci stejně jako vysílatelé si na deskriptory zvykli a naučili se je používat. Přesně to bylo smyslem sjednocení označování,“ uvedla Slavomíra Salajová.

Dále uvedla, že jednou z největších výzev systému označování považuje po roce používání chybějící jednotnou databázi informací o již označeném obsahu.

Na JSO se před jeho nasazeném společně dohodli nejen soukromé televize Markíza, JOJ a TA3 sdružené v ATVS, ale i veřejnoprávní STVR (Slovenská televize a rozhlas), Unie filmových distributorů, Sdružení provozovatelů kin a Komise na ochranu nezletilých.



Jednotný systém označování přinesl přesně to, co jsme od něj očekávali - pořádek do systému označování obsahu, což významně usnadňuje rodičům orientaci v televizním vysílání. Rychle a jednoduše rozpoznají, který obsah je vhodný pro jejich děti, a mohou tak lépe rozhodovat, co jim pustit a co ne. Tímto způsobem se nejen zvyšuje bezpečnost, ale také důvěra v televizní vysílání jako celek. Velice oceňuji, že se celý mediální trh v tomto tématu sjednotil. Ukázalo se, že to mělo svůj význam,“ uvedl generální ředitel skupiny Markíza Peter Gažík.

V současné době se nezvažuje úprava zavedených deskriptorů.

redakce

komentáře čtenářů




Reklama




Vybrané články