Quantcast

Astra: O kapacitu po UPC Direct je velký zájem

| Tisk

logo Lucemburský satelitní operátor SES Astra prošel v minulých týdnech několika výraznými změnami v regionu střední Evropy - nedávno přišel o budoucí šíření platformy UPC Direct, která se na jaře příštího roku odstěhuje z Astry na družice Thor 5 a 6. Na druhou stranu Astra začala v Česku a na Slovensku nabízet vysokorychlostní obousměrný internet ze satelitu Astra2Connect prostřednictvím firmy Towercom. O těchto a jiných novinkách jako je očekávané vynesení satelitu Astra 3B a jeho pokrytí je dnešní rozhovor, který za SES Astra webu parabola.cz poskytl Martin O. Kubacki, generální ředitel Astra Central Eastern Europe.

Parabola.cz: Jak hodnotíte právě probíhající kampaň k přechodu na příjem digitálního vysílání? Myslíte si, že je kampaň technologicky neutrální a není v ní zvýhodňován příjem digitálního terestrického signálu?

foto Martin Kubacki Martin O. Kubacki: Obecně řečeno, máme radost z toho, že oficiální kampaň zahrnuje také informace o satelitním příjmu (DVB-S). Máme nicméně stále pocit, že DVB-T je v kampani protěžována. Chybí nám tam jedna velice důležitá výhoda DVB-S (a zde mluvím zejména o nabídkách satelitních platforem Skylink a CS Link ) a to, že diváci získají přístup ke všem českým i slovenským programům na základě jednorázové investice – žádné měsíční poplatky za příjem TV programů. To znamená, že nejenom DVB-T, jak je v informační kampani prezentováno, je bez měsíčních poplatků, ale také i programová nabídka z pozice Astra 23,5 východní délky. V tomto kontextu, díky extrémně vysoké penetraci z pozice Astra 23,5 východní délky v České republice jsou ceny satelitních kompletů (malá satelitní parabola, satelitní set top box atd.) již dnes nízké a zřejmě půjdou ještě dolů.

Nedávno byla uvedena do provozu družice Astra 2C na nové pozici 31,5°E, která je určena pro střední a východní Evropu. Počítáte s tím, že zde budete vysílat a šířit české a slovenské programy?

Strategie skupiny SES pro střední a východní Evropu se zaměřuje na pozici 23,5 východní délky, která je naším DTH hotspotem pro tento region. S ohledem na rozvoj našich hlavních zákazníků v tomto regionu, platformy Skylink a CS Link, se zdá, že tato strategie je správná. Budeme nadále rozvíjet český a slovenský trh přes pozici 23,5 východní délky – nejlepším důkazem je to, že náš nový moderní satelit Astra 3B s rozšířeným pokrytím bude vypuštěn na oběžnou dráhu koncem letošního roku a bude sloužit výhradně regionu střední a východní Evropy. Vypuštění nového satelitu je velice nákladná záležitost a bez naší důvěry v český a slovenský trh, kromě dalších trhů, by satelit Astra 3B nebyl pro pozici 23,5 východní délky plánován.

Považujeme pozici 31,5 východní délky více za pozici určenou výhradně zemím ve východní a jihovýchodní Evropě, jako je Ukrajina, Bulharsko atd.

Rád bych také poznamenal, že z pozice 31,5 východní délky nelze přijímat programy pomocí konvertoru Duo LNB a proto není tato pozice pro české a slovenské diváky atraktivní.

Satelit Astra 2C využívá jako první SatGate. Kdo další využije kapacitu na nové pozici?

Jak jsem se již zmínil, pozice 31,5 východní délky bude využívána různými vysilateli na Ukrajině, Bulharsku a možná také v Rumunsku pro místní DTH operace, kabelové napájení, atd.

Smlouva s UPC Direct přestane platit na konci roku 2010. Proč jste se rozhodli neobnovit smlouvu na další léta?

Jak jistě víte, satelitní pozice Astra 19,2 východní délky je hlavní orbitální pozice využívaná převážně západoevropskými vysilateli a velkými platformami, jako jsou Sky/Premiere, CanalSat, TNT SAT, ORF atd. UPC Direct, který se zaměřuje na český, slovenský a maďarský trh, je zde výjimkou a to že je UPC Direct na pozici Astra 19,2E má své historické důvody. Platformy a kanály, které byly spuštěny během posledních 2 až 3 let v rychle rostoucí oblasti střední a východní Evropy využívají převážně pozici Astra 23,5 východní délky. S UPC Direct máme uzavřenou do konce roku 2010 stávající smlouvu, ale máme pocit, že UPC, které také vlastní platformu Focus Sat v Rumunsku, chtělo konsolidovat svoji činnost na jednu orbitální pozici. To je jeden z důvodů, proč asi považovali pozici 19,2 pro ně za příliš nákladnou a proto přešli na Thor. Chtěl bych zde poznamenat, že nejprestižnější mezinárodní kanály vysílající na pozici Astra 19.2E, jako jsou CNN, BBC, Eurosport, MTV, VIVA jsou zákazníky Astry a proto všichni uživatele platform CS Link a Skylink, kteří používají konvertor Duo LNB (přístup ke dvěma orbitálním pozicím – 23,5 a 19,2 východní délky) budou mít i nadále přístup k více než 400 volným TV a rozhlasovým programům z pozice 19.2E, což určitě představuje významnou přidanou hodnotu k lokálním programům na 23.5E. Uvolnění kapacity na pozici Astra 19.2 východní délky nepředstavuje pro Astru sebemenší problém, protože západoevropští vysilatelé se o tuto hodnotnou kapacitu velice zajímají. A hlavně pozice Astra 23.5 východní délky se vyvíjí velmi úspešne, zejména na českém a slovenském trhu, kde již zmíněné satelitní platformy Skylink a CS Link, které konkurují platformě UPC Direct, získali ve velmi krátkém čase téměř jeden milion aktivních zákazníků.

Na pozici 23,5°E se v závěru letošního roku ceká významná posila – satelit Astra 3B, který významně rozšíří kapacitu a také pokrytí z této relativně nové pozice. Co to bude znamenat pro diváky? Budou muset přelaďovat set top boxy na nové frekvence? Dojde kvůli tomu ke změnám kmitočtů multiplexů CS Link a Skylink?

Rád bych ujistil všechny naše zákazníky a diváky na pozici 23,5 východní délky, že díky vypuštění satelitu ASTRA 3B nebudou muset nic měnit, protože frekvence Astry 3B bude stejná, jako frekvence stávajících satelitů na pozici 23,5 východní délky. Pokrytí satelitem Astra 3B bude rozšířené, tedy bude podstatně větší než stávající pokrytí satelity umístěných na pozici 23,5 východní délky.

Jaké bude pokrytí ze satelitu Astra 3B?

Pokrytí satelitu Astra 3B je znázorněno níže.

obrázek
Poznámka parabola.cz: Portál parabola.cz je vůbec prvním médiem, který má k dispozici a publikuje očekávané pokrytí signálem ze satelitu Astra 3B na pozici 23,5°E.

Na českém a slovenském trhu se po dlouhém čekání začala nabízet služba Astra2Connect (A2C) – obousměrný internet ze satelitu, která je nabízena prostřednictvím provozovatele platformy Skylink. Jak hodnotíte první ohlasy českých a slovenských zákazníku na novou službu A2C?

Jsme velice potěšeni, že se Skylink rozhodl představit naší satelitní širokopásmovou službu ASTRA2Connect na českém a slovenském trhu, jako doplňkový produkt v rámci jejich TV portfolia. V současné době se ASTRA2Connect nabízí na 14 evropských trzích a je dobře uzpůsobená zejména pro uživatele žijící v regionech mimo dosah širokopásmové infrastruktury, na tak zvaných „bílých místech“. V Evropě je zřejmý lineární růst a i přes velice krátkou dobu od zavedení tohoto nového produktu firmy Skylink je jasně, že existuje zájem o satelitní širokopásmové služby. Důvodem je to, že existují regiony bez pozemského širokopásmového pokrytí. Také jsme se přes Skylink dozvěděli, že někteří uživatelé internetu přes mobilní operátory (založené na GPRS) se rozhodli přejít na ASTRA2Connect a nyní využívají spolehlivé a vždy dostupné širokopásmové služby. Například: Firma PK Doprastav, a.s., která je aktivní na slovenském trhu již od roku 2006 a vyrábí drcený kámen. Zařízení lomů, které tato firma využívá, nejsou v dosahu standardní pozemské internetové infrastruktury. ASTRA2Connect byla tak tím jediným řešením, jak docílit propojení jednotlivých oddělení této společnosti přes internet. Věříme, že konkurenční prostředí pozitivně stimuluje poptávku na trhu po širokopásmových službách.

Maximální rychlost A2C je 2 Mbit/s / 128 kbit/s. Bude Astra rychlost satelitního internetu v budoucnu navyšovat? Jaké jsou technické limity maxima (nejvyšší možná rychlost dosažitelná v této technologii)?

Zatím jsou navržené balíčky služeb na evropském trhu dobře přijímány, protože představují průměrnou šířku pásma na jednoho uživatele. Neustále pracujeme na zlepšování vlastností a rychlostí tohoto produktu, který bude brzo uveden na trh. Po technické stránce zajišťuje uživatelský modem rychlost internetu až do 10 Mbit/s, ale my se vždy snažíme nalézt dobrou rovnováhu mezi výkonností a cenou za služby.

Kolik má Astra2Connect celkově zákazníku?

Služba Astra2Connect (obousměrný internet ze satelitu) je komerčně dostupná od poloviny roku 2007. Doposud se v Evropě prodalo více než 40 tisíc kompletů Astra2Connect, které umožňují připojení na internet přes satelit. V současnosti se nárust nových uživatelů odhaduje kolem 10 000 za čtvrtletí a mezi firmami nabízejícími službu ASTRA2Connect jsou takové společnosti jako Deutsche Telekom nebo dceřiná společnost skupiny France Telecom.

Služba Astra2Connect v současnosti využívá transpondérů v Ku pásmu na satelitech Astra 1E a Astra 1G a víceméně tím snižují počet využitelných transpondéru pro přenos televizních a rozhlasových programů. Uvažujete o tom, že pro internet využijete Ka pásmo?

V současné době se soustřeďujeme na služby v Ku pásmu. Využíváme například DVB-S2, který efektivněji využívá kapacitu transpondéru pro internetové služby a našimi současnými zdroji jsme schopni poskytovat služby velkým skupinám internetových uživatelů v Evropě. V rámci našeho plánovaného rozvoje platformy také analyzujeme poskytování služeb v Ka pásmu, ale tyto informace ještě nemůžeme v současné fázi sdělit.

Službu Astra2Connect nabízíte prostřednictvím autorizovaných prodejců, kteří službu nabízejí koncovým zákazníkům. Jednáte s dalšími operátory, kteří chtějí A2C nabízet v Česku a na Slovensku? V řadě zemí (Rakousko, Španělsko, Francie...) máte více autorizovaných firem/prodejců.

ASTRA2Connect je dostupná ve 14 evropských zemích, mimo jiné v Německu, Francii, Velké Británii, zemích Beneluxu, Španělsku, Itálii, ale také ve střední a východní Evropě. Služba satelitního širokopásmového internetu ASTRA je na českém a slovenském trhu nabízena platformou Skylink. V této oblasti samozřejmě nemůžeme prozrazovat naše obchodní plány. Věříme, že silná pozice Skylinku na českém a slovenském televizním digitálním trhu, umožní také rozšíření rychlého přístupu k internetu, zvláště v oblastech mimo dosah terestriální infrastruktury širokopásmového internetu.

Službu Astra2Connect byste mohli nabízet i přes jiné orbitální pozice - například 31,5°E pro zákazníky ve východní a jihovýchodní části Evropě. Uvažujete o tom? Jaká je ve skutečnosti strategie SES Astra - nabízet internet A2C jen z jedné orbitální pozice?

Provádíme práce směřující k rozvoji produktu a samozřejmě vyhodnocujeme možnosti dalšího rozvoje, nicméně v této fázi bohužel nemůžeme sdělit podrobnější informace.

Do kdy bude na satelitech Astra, na pozici 19,2 st. východně se vysílat analogově? Máte k této formě distribuce nové informace?

Není to ASTRA, kdo končí analogové vysílání. To je čistě rozhodnutí každého vysilatele. Očekáváme, že k přechodu od satelitního analogového k digitálnímu vysílání, zejména v Německu, dojde hlavně mezi roky 2010 a 2012. Nicméně neexistuje žádné politické rozhodnutí nebo konečný termín, takže tento proces musí být řízen výhradně daným odvětvím.

Co dělá SES Astra pro to, aby své „analogové“ zákazníky přesvědčila o vhodnosti ukončit analogové šíření a vysílat už jen digitálně?

Naši analogoví zákazníci jsou televizní kanály a ne koneční uživatelé. Ty nemusíme přesvědčovat o výhodách digitálního vysílání. To je mnohem více otázka technického dosahu, který si daný kanál nemůže dovolit během procesu přechodu ztratit. Protože je satelit na daném trhu, tedy v Německu, již ze 70% digitalizován, není to záležitost satelitního vysílání, ale spíš záležitost pro kabelové TV, které jsou digitalizovány pouze ze 30 procent.

Uvažujete o informační kampani? Například o možnosti vysílat informační spoty v analogové distribuci?

Vedeme několik informačních kampaní cílených na konečné uživatele za účelem podpory a rozšíření digitalizace, například obecnou kampaň v Německu nebo kampaň pro vysokorychlostní broadband v rámci celé Evropy.

Potýká se SES Astra s nedostatkem volné kapacity pro digitální vysílání z důvodu „blokování“ transpondéru s analogovým provozem?

Převážná většina analogových transpondérů na satelitech Astra obsluhuje německý trh. Uzavřeli jsme smlouvy s našimi německými zákazníky, které jim zajišťují flexibilitu pro hladký přechod z analogu na digitál. Naše plánování a tato flexibilita vedou k tomu, že uvolněná analogová kapacita pomůže postupně uspokojit neustále rostoucí digitální poptávku, jinak řečeno nedojde k žádné blokaci. Jde pouze o ten přechod, který musí být dokončen.

Společnost SES Astra a APS dříve plánovali projekt „Entavio“ – zakódování satelitního TV signálu německých neplacených programů. Příjem komerčních stanic mel být možný za pravidelný měsíční poplatek. K zakódování stanic melo dojít u programů, které mají problémy s vysílacími právy mimo německé území. Jak to v současnosti s projektem Entavio vypadá?

Z několika tržních důvodů se nerozvinul projekt Entavio tak, jak se původně předpokládalo a proto bude projekt zastaven.

Nedávno SES Astra oznámila nový projekt HD+, který odstartuje na podzim letošního roku. Projektu se účastní RTL a Vox, které přinesou HD vysílání na satelitu. Bude satelitní signál těchto (a dalších) stanic zapojených do projektu HD+ kódované? Pokud ano, jakým systémem? Je již jasný způsob aktivace programu / předplatné a ceny?

HD programy vysílané přes HD+ přináší divákům výraznou přidanou hodnotu, ale vyžadují vysoké investice na straně vysilatelů. Je proto nezbytné, aby byly tyto signály chráněny, tedy zakódovány. To chceme udělat pomocí systému Nagra, celá řada HD+ set top boxů bude pak schopna tyto signály přijímat a dekódovat. Obecně lze říci, že vysilatelé po celé Evropě potřebují kódování za účelem ochrany svých signálů proti pirátství a z důvodů geografické kontroly. To také docílíme pomocí HD+ platformy. Další obchodní podrobnosti o HD+ nabídce sdělíme později.



Letos v srpnu zahájí zkušební HD vysílání německé veřejnoprávní televize ARD a ZDF. Jakou reakci trhu na ARD HD a ZDF HD očekáváte?

Očekáváme, že HD bude hlavní hybnou silou digitální televize díky tomu, že přidaná hodnota pro televizní diváky je zřejmá. Veřejnoprávní televize bude samozřejmě hlavní hybnou silou rozvoje HD, stejně jako komerční televize posunou HD k HD+ a provozovatelé placené televize budou i nadále rozšiřovat své nabídky přes svoje platformy. Podrobnosti svých programových plánů však budou muset oznámit oni. Každopádně budou veškeré nabídky veřejných volných HD programů dostupné přes HD+ přijímače.

Zkuste odhadnout kolik bude Astra přenášet programu ve vysokém rozlišení za několik let?

Celkem v současné době vysíláme po Evropě téměř 80 HD kanálů a očekáváme, že se toto číslo příští rok zvýší na 100.

Martin Vyleťal





Reklama




Vybrané články