Xtrend 1000

Polovina Čechů sleduje televizi více než tři hodiny denně

| Tisk

logo Růst počtu připojených domácností k internetu a mobilních uživatelů významně ovlivňuje způsob, jakým dnes sledujeme video obsah. Na základě průzkumu, který zrealizovala agentura NMS Market Research pro společnost SES v polovině tohoto roku, ovlivňují moderní technologie naše televizní chování. Jací jsou Češi diváci?

Klasická televize už nestačí

V dnešní době vlastní přes dvě třetiny diváků více než jedno zařízení pro sledování video obsahu. Čeští diváci sledují nejčastěji televizi. Do popředí se ale dostávají i jiná zařízení například notebooky. Alternativní zařízení jako stolní počítač nebo tablet jsou více používány muži, kteří také častěji vlastní více než dvě zařízení pro sledování video obsahu. Podobně je na tom mladší generace. Ta častěji používá více zařízení a před televizí dává přednost například chytrým telefonům.


obrázek

Graf č. 1 - Typy zařízení pro sledování video obsahu používané v českých domácnostech.

Zajištění internetového připojení a šíření televizního signálu prostřednictvím satelitu

Více než polovina diváků sleduje televizi minimálně tři hodiny denně. Během sledování televize se tato skupina diváků častěji připojuje k internetu a sociálním sítím. Satelitní řešení umožňuje sledovat i několik programů paralelně na několika zařízeních, a to kdekoliv doma, zcela bezdrátově a bez ohledu na typ obrazovky či zařízení.

Z průzkumu vyplynulo, že nejznámějším satelitním operátorem v České republice je Astra, kterou zná 78 % uživatelů satelitní televize. Vysoké povědomí o značce Astra jde ruku v ruce s největší DTH platformou v Česku, kterou je Skylink. Platformu v současnosti používá 71 % českých uživatelů satelitní televize. Skylink šíří televizní kanály nejen v klasickém SD rozlišení, ale také v HD a Ultra HD prostřednictvím satelitů Astra ze dvou orbitálních pozic: 19,2°E a 23,5°E.

Slováci mají náskok před Čechy

Satelity podporují digitalizaci vysílání a hrají zásadní roli v pokrytí špatně dostupných oblastí. Z toho důvodu je satelitní připojení více rozšířené ve venkovských a horských oblastech, kde je infrastruktura pro příjem pozemního vysílání nedostatečně rozvinutá. Plánovaný přechod na nový standard DVB-T2 se dotkne téměř poloviny (49 %) dotazovaných respondentů, kteří přijímají pozemní vysílání. V porovnání se Slovenskem pouze 10 % slovenských respondentů přijímá televizní signál prostřednictvím antény. Satelit je pak dominantní platformou televizního vysílání na Slovensku, kterou využívá 43 % televizních diváků. Satelitní uživatelé nepocítí dopady druhé digitalizace. Naopak, již teď si mohou užívat bezproblémový příjem televizního vysílání, širokou nabídku televizních programů v HD rozlišení a vysokou kvalitu obrazu a zvuku.

Programy v SD rozlišení upřednostňují jen 4 % diváků

Co se týká preferencí, pouze 4 % televizních diváků upřednostňuje programy v SD rozlišení. Většina Čechů (61 %) pak preferuje HD rozlišení. Pokud by měli respondenti na výběr, dvě třetiny by rozhodně volily televizní programy v HD kvalitě. Nejvíce atraktivní žánry pro sledování televize v HD jsou dokumenty o přírodě (36 %) a filmy (30 %). Muži by také ocenili sportovní program vysílaný v HD, zatímco ženy spíše seriály. Detailní obraz v té nejlepší možné kvalitě přináší skvělý zážitek ze sledování video obsahu. Většina respondentů (53 %) uvedlo, že již slyšeli o Ultra HD rozlišení.


obrázek

Graf č. 2 - Preference programů v HD rozlišení.

Průzkum byl zrealizován na území České republiky v květnu 2017 formou online dotazníků. Vzorek tvořilo 503 respondentů (50 % žen). Věková struktura respondentů a úroveň vzdělání reflektovala stav populace v České republice. Průzkum byl zrealizován agenturou NMS Market Research pro společnost SES.