Atmedia index: Čeští uživatelé by placené VoD služby sledovali i s reklamou
| Tisk
Mezi českými diváky stále stoupá zájem o streamovací platformy. Podle průzkumu atmedia index, který pravidelně realizuje mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia, se ve srovnání s třetím čtvrtletím loňského roku letos zvýšil počet Čechů využívajících VoD služby o 5 %. V budoucnu by situaci mohlo ještě výrazně ovlivnit, pokud by poskytovatelé začali nabízet levnější variantu předplatného s reklamou. Z průzkumu totiž dále vyplývá, že téměř 60 % uživatelů VoD služeb by je sledovalo i s reklamou. Většina z nich by ovšem požadovala slevu za předplatné, například až o 75 % a více.
„
▲ Obr č. 1 - Češi se reklamě v placených VOD nebrání, chtějí slevu (foto: Atmedia)
V České republice konkrétně využívá minimálně několikrát měsíčně aspoň jednu placenou VoD službu 43 % Čechů ve věku 15-69 let. Vyplývá to z výsledků výzkumu atmedia index za 2. a 3. čtvrtletí letošního roku. V porovnání s 3. čtvrtletím loňského roku je to o pět procentních bodů více. „
▲ Obr č. 2 - Placená VOD jedině se slevou (foto: Atmedia)
Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VoD).
z informací Atmedia
redakce
„
Zatímco na řadě zahraničních trhů už světové streamovací služby jako Netflix, HBO Max nebo Disney+ nabízejí vedle plného předplatného také varianty levnějšího předplatného s reklamou, na českém trhu převážná většina hráčů reklamní tarify svým zákazníkům nenabízí,“ upozorňuje Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. Dodává, že zatímco v USA a ve státech západní Evropy jsou trhy placených VoD služeb saturované, český trh svých limitů ještě nedosáhl.
▲ Obr č. 1 - Češi se reklamě v placených VOD nebrání, chtějí slevu (foto: Atmedia)
V České republice konkrétně využívá minimálně několikrát měsíčně aspoň jednu placenou VoD službu 43 % Čechů ve věku 15-69 let. Vyplývá to z výsledků výzkumu atmedia index za 2. a 3. čtvrtletí letošního roku. V porovnání s 3. čtvrtletím loňského roku je to o pět procentních bodů více. „
Zatímco v České republice se postupně blížíme k 50% hranici, na zahraničních trzích jsou čísla mnohem vyšší. Například ve Velké Británii využívalo placené VoD služby v 3. čtvrtletí letošního roku 67 % domácností,“ popisuje Pavel Müller a doplňuje: „
Můžeme předpokládat, že ve chvíli, kdy přestane český trh streamovacích služeb růst rychlostí posledních letech, začnou jednotliví hráči nabízet levnější předplatné s reklamou i na zdejším trhu.“
Když reklama, tak za nižší předplatné
„V kontextu případného zavedení reklamních tarifů je pro jednotlivé hráče důležité znát ochotu diváků využívat streamovací služby, které obsahují reklamu,“ podotýká Pavel Müller a vysvětluje, že se této otázce pravidelně věnuje výzkum atmedia index. Z jeho výsledků za 2. a 3. čtvrtletí letošního roku vyplývá, že většina uživatelů placených VoD služeb je reklamě otevřená. Konkrétně 58 % ze všech uživatelů placených VoD služeb, kteří za ně platí přímo poskytovali, by streamovací služby nepřestali využívat ani v případě, že by nově obsahovaly reklamu. Převážná většina z nich to ovšem podmiňuje zlevněním předplatného. Přes 2/5 z těchto uživatelů by požadovali minimálně 75% slevu za předplatné, další 2/5 by placené VoD služby s reklamou sledovali v případě, že bude předplatné minimálně o 50 % levnější v porovnání s aktuální cenou. Pouze 10 % uživatelů by se spokojilo se zlevněním v minimální výši 25 %.
▲ Obr č. 2 - Placená VOD jedině se slevou (foto: Atmedia)
Reklamu odmítají častěji lidé, kteří zatím streamovací služby nesledují
Zatímco reklamu v placených VoD službách zcela neodmítá 58 % jejich stávajících uživatelů, v případě lidí, kteří zatím streamovací služby nevyužívají, je postoj k reklamě přísnější. „Téměř ½ potenciálních uživatelů placených videoték tvrdí, že by nebyli za služby obsahující reklamu ochotni platit,“ odkrývá výsledky výzkumu atmedia index Pavel Müller a zdůrazňuje, že postoj k této otázce se poměrně výrazně liší v závislosti na věku dotazovaných lidí. „
S přibývajícím věkem roste neochota platit za streamovací služby obsahující reklamu. U lidí ve věku 55-69 let je to 55 % z nich, zatímco u lidí ve věku 15-34 let to je 41 % z nich.“
O výzkumu
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4 175 respondentů (internetová populace ve věku 15-69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za druhé a třetí čtvrtletí roku 2023 (3.-31. 7. 2023, 2.-16. 10. 2023).Společnost Atmedia představila atmedia index v polovině roku 2021. Televizním stanicím, mediálním agenturám a dalším zájemcům nabízí komplexní data, informace a vhled do tří zkoumaných oblastí: (1) hodnocení kvality televizních stanic očima jejich diváků, (2) využívání placené a neplacené televize, (3) využívání placených videí na vyžádání (VoD).
z informací Atmedia
redakce