Quantcast

Formáty obrazu

| Tisk

Formáty obrazu

Zdravím čtenáře Parabola.cz.

A. Na úvod trochu teorie:

Pro běžného uživatele televizních přístrojů jsou v současné době známy dvě základní podoby obrazu, který přístroj prezentuje:

a) obraz je přes celé stínítko obrazovky
b) obraz je v horní a dolní části stínítka „ohraničen“ černými pruhy a stínítko obrazovky tudíž není plně zaplněno obrazem

Protože stále ještě převažuje počet těch uživatelů, kteří mají standardní obrazovku formátu 4:3, i zde jsou mezi těmito uživateli dva základní tábory:

a) uživateli zásadně vadí, když stínítko obrazovky má černé vodorovné pruhy a chce mít monitor plně zaplněn obrazem
b) uživatel naopak podporuje vidět film tak, jak byl původně natočen

Nakonec stojí za zmínku uvést nejčastější formáty, kterými dnes filmaři disponují:
a) obrazový formát 4:3 (1,333)
b) obrazový formát 16:9 = 5,33:3 (1,778)
c) obrazový formát 21:9 = 7:3 (2,333)

Jak tedy vypadá obraz na stínítku klasického televizoru úhlopříčky 50 cm (š x v = 40x30 cm) a poměru stran 4:3?

a) film je vysílán bez zásahu distributora signálu, tedy ve formátu, v jakém byl skutečně natočen:
* 4:3 – zde je zaplněno celé stínítko obrazovky, bez „rušivých“ pruhů – vše je O.K.
* 16:9 – zde se již objevují vodorovné pruhy s výškou 3,8 cm, černé plochy je tedy 25 % obrazové plochy
* 21:9 – zde jsou vodorovné pruhy již značně široké, výška 6,5 cm, černá plocha = 43 % obraz.plochy
b) film je vysílán se zásahem distributora signálu, tedy ve formátu, aby bylo zcela zaplněno stínítko obrazovky:
* 4:3 – zde je zaplněno celé stínítko obrazovky, bez ztráty děje v krajních plochách – vše je O.K.
* 16:9 – zde jsme již ochuzeni o scény probíhající v krajních polohách, vlevo a vpravo nám chybí děj o šířce 2 x 6,6 cm, nevidíme scény v objemu 25 % !
* 21:9 – zde jsme již značně ochuzeni o scény probíhající v krajních polohách, vlevo a vpravo nám chybí děj o šířce 2 x 15 cm, nevidíme scény v objemu 43 % !!!

B. Co nám teorie přinesla

* pokud film, který byl natočen širokoúhle (16:9, 21:9) skutečně prezentujeme na klasickém monitoru bez zkreslení (přiblížení) je obraz plnohodnotný (tedy takový, jak byl skutečně natočen, a jak autor chtěl, aby ho divák shlédl), ovšem za cenu černých vodorovných pruhů v horní a spodní části obrazovky
* pokud film upravíme, a to přiblížením se do širokoúhlého obrazu, máme vykrytu celou obrazovku ovšem s tím, že nám chybí děj v pravé a levé části, a to v objemu, jak je výše uvedeno, případně klesá rozlišení obrazu a zvýší se rozostření (především u starších snímků)

C. Jaké jsou na tento problém názory

* Česká televize – zde technický odbor drží již několik let názor, že signál je vhodné distribuovat skutečně tak, jak byl natočen, tedy plnohodnotně širokoúhle nebo pseudo s černými pruhy v horizontální rovině (aby na klasických obrazovkách 4:3 nebyl obraz stranově stlačen, a tudíž deformován). Technicky je vše připraveno, ovšem stávající pozemní technika neumožňuje šířit signál v plnohodnotném širokoúhlém formátu (a ani vzhledem k vybavení domácnostmi stále ještě klasickými obrazovkami 4:3 by to nebylo vhodné). Vysílat program v pseudoširokoúhlém formátu lze zajistit obratem. ČT toto již realizuje např. u TV inscenací a některých filmů, které jsou dodány v původních formátech. Na ČT se tedy na černé pruhy můžeme těšit, současně si vychutnáme scény kompletně.

* TV Nova – stanoviska technických odborů neznáme. Je nám znám pouze názor ředitele uvedené televize, kdy sledovanost by výrazně klesla, kdyby filmy byly vysílány širokoúhle. Lidem se údajně černé pruhy nelíbí, s čímž lze polemizovat. Na Nově, tedy až na výjimky (např. v poslední době vysílané indiánky již byly prezentovány s černými pruhy, a to především z důvodu obrazové kvality a stáří kopií uvedených filmů) se můžeme těšit pouze na „ořezaný“ formát obrazu, kdy u nových filmů (původního formátu 21:9) uvidíme torzo v objemu 57 % původního obrazu. Jen na okraj: TV Nova disponuje údajně highendovým zařízením, které z širokoúhlých filmů vybere pouze pasáže, kde se skutečně něco děje, takže se pohybuje v horizontální rovině a vlastně dubluje pohyb kameramana, který film původně točil. Zde, být režisérem filmu, bych zásadně protestoval.

* HBO – zde se podařilo zjistit stanovisko distributora signálu společnosti UPC Direct: „Souhlasím s vámi v této věci (pozn.autora: myšleno podpora vysílání plnohodnotně širokoúhle) asi tak napůl. I když mám totiž sám doma domácí kino, myslím si, že spoustě lidí by na televizoru, který má obrazovku 4:3, formát 16:9 vadil, protože by na horní a dolní části plochy obrazovky viděli černé pruhy. Máte pravdu, že v tu chvíli by lidé viděli opravdu celý obraz, ovšem na menší ploše. U televizorů s úhlopříčkou 55 cm by to mohl být problém. Zde opět vyjádření technického manažera: Tato otázka se u nás již objevila. Odpověděl bych asi toto: HBO Czech vysílá standardním způsobem v obrazovém formátu 4:3. Tento formát je ze strany HBO standardní i pro celý evropský trh. Stav je dán tím, že dostupnost titulů v původním širokoúhlém formátu (většinou16:9) je pro Evropu prakticky nedostupná, a to i vzhledem k počtu nakupovaných titulů za rok. Proto není srovnání s DVD přiměřené. Ani nejbližší budoucnost zřejmě nepřinese nějakou změnu." Takže toto je stanovisko zástupce HBO z ledna 2001. Filmový kanál HBO nám tedy i nadále bude nabízet filmy „ošizené“ o mnoho, zajisté zajímavých scén. Je HBO prémiovým filmových kanálem – domácím kinem – jak je nám v upoutávkách prezentováno?



* Filmové společnosti vysílající volně ze satelitního éteru volně – pohledem na Astru je zřejmé, že spousta především německých stanic podporuje vysílání v širokoúhlém standardu (ať už plnohodnotně, nebo pseudo s černými pruhy). Zde lze hovořit o slušném výběru, ovšem za cenu nečeského komentáře.

* Placené satelitní balíky (CSN Francie, CSD Španělsko atd.) – zde je nabídka vysílání plnohodnotně širokoúhle, resp. V pseudo formátu také poměrně široká. U všech filmových kanálů (Taquilla, Kiosk, Palco, Canal +,…) nenajdete případ (výjimkou je Hallmark a HBO, a to nejen česká mutace), kdy by byl film prezentován v „ošizené“ podobě, tedy bez pruhů, ale i bez části obrazu. Tady je zřejmý profesionální přístup k divákovi a tvůrci filmového díla, kterým je předneseno kompletní umělecké dílo, bez zásahu korektora.
* Skromný názor autora článku: Jelikož vlastním širokoúhlý televizor, je moje preference zřejmá – jednoznačně podporuji širokoúhlé vysílání, alespoň přes distribuci satelitní cestou, když ta pozemní není technicky připravena.

S pozdravem ing.Luděk Dubanský, Černá Hora



Parabola.cz





Reklama




Vybrané články