Quantcast

Přechod na digitální televizi na severu Čech prochází různými fázemi

| Tisk

logo Pět okresů zažívá přechod na digitální televizi: Ústí nad Labem, Teplice, Litoměřice, Děčín, Česká Lípa. V každém regionu je situace odlišná.

Přechod na digitální televizi na severu Čech lze vnímat jako velmi podnětnou studii, z které lze vyčíst „chování trhu“.

Pamatuji si, jak ještě v roce 2005 se na Českokrumlovské mediální konferenci hovořilo o tom, že český divák nebude mít peníze na zakoupení set-top-boxu a že je dobré, aby nákup byl státem dotován. Ceny set-top-boxů se přitom pohybovaly lehce nad dva tisíce korun.

Když vypukla digitalizace na Ústecku, v úvodní vlně se lidé nejprve zajímali o cenu set-top-boxu. V prvních dnech proto nejvíce profitovaly hypermarkety a obchodní modely založené na zásilkovém obchodě. Lidé v počáteční mánii kupovali bez ohledu na to, zda přístroje budou moct zprovoznit a zda jim to půjde na jejich stávající antény.

Poté přišlo vystřízlivění. Lidé zjistili, že to tak jednoduché nebude. Navíc v digitálu z Bukové hory přes počáteční proklamace nezačala vysílat TV Nova. Bylo nutné vymyslet nové obchodní modely a jednotliví obchodníci si pojali digitalizaci po svém.

Zhruba po dvou měsících od zahájení digitalizace na severu Čech jako první odpadly hypermarkety. Zákazníci pochopili, že to není zrovna nejlepší místo k nákupu set-top-boxu – neboť si ve většině případů digitální televizi sami nezprovozní. Začali odpadávat i obchodníci, kteří v lokálních prodejnách typu: smíšené zboží, do svého sortimentu zařadily i set-top-box. Tento artikl se stal neprodejným.

Digitální trh se rozparceloval na několik skupin. V té první operují firmy nabízející satelity a set-top-boxy, v té druhé obři typu: placená televize.

Na Teplicku a na velkých severočeských sídlištích pozice, mnohdy agresivní kampaní, upevňuje kabelovka. Do masivní propagace se vrhla Telefónika O2 s produktem své O2TV. Do vesnic začaly jezdit mobilní týmy až o pěti lidech lovit zákazníky pro UPC Direct. Pozadu není ani Digi TV, která s extrémně levnou službou zláká zejména slabší sociální skupiny obyvatelstva.

Velmi pozoruhodné se objevily praktiky specializovaných satelitních montážníků. Ti ve svých oblastech rozhlásili mnohdy klamavé až dokonce lživé informace a davová psychóza udělala své. A tak můžeme zjišťovat, že v ekonomicky nejslabších regionech Česka lidé najednou vydávají v průměru až 10 tisíc korun českých na nákup televizní techniky připravené na digitální vysílání.



Obrátil se trend. Nyní nikdo nemá zájem o jednoduché set-top-boxy v ceně kolem tisícovky. Už to není IN. Hitem je mít satelitní komplet, kvalitní set-top-box (např. 2 tunerový), televizor se zabudovaným DVB-T tunerem… Potvrzuje se, že lidé chtějí mít to, co má soused.

Přestože zpočátku zákazník se rozhoduje podle ceny (nejlevnější vyhrává), ve finále vydá těch peněz přece jen více. Na tomto principu je založen splátkový prodej a spotřebitelské půjčky mají všeobecně na severu Čech mnoho klientů.

Už nyní lze ale sledovat, že chování severočeského trhu se opět brzy změní. Lidé se stávají stále více informovanými a mnozí stále vyčkávají, jakým směrem se digitalizace vyvine. V další fázi můžeme čekat odliv nespokojených zákazníků od kabelových operátorů, odhlašování satelitní služby a ti, co si pořídili satelitní komplety, po zahájení dalších digitálních televizí v DVB-T se opět přikloní k pozemně šířené televizi.

V této fázi přechodu na digitální televizi na severu Čech se už vyplatí nepanikařit, zvažovat možnosti příjmu a získat co nejvíce informací před rozhodnutím, jakou službu zvolit.

Ing. Radek Pešout
MediaShow Digital





Reklama




Vybrané články