Široká nabídka DVB-T antén

Reklama přes HbbTV může oslovit až 2 miliony diváků

| redakce | tisk

Reklamní sdělení přicházejí k divákům již nejenom prostřednictvím klasických televizních spotů. Stále častěji se reklama objevuje i prostřednictvím hybridního vysílání, známé pod označením HbbTV, které propojuje klasické lineární vysílání s internetovým obsahem.

Díky internetové vrstvě se otevřel prostor pro pragmatický nákup. Ten v prvním kvartále loňského roku nabízel v Česku 13 milionů dostupných impresí (měsíčně) pro video reklamu v HbbTV. O rok později to už byl více než šesti násobek, tedy něco přes 85 milionů dostupných impresí za měsíc. Za růstem stojí rostoucí počet domácností s "červeným tlačítkem" a také zvyšující se počet stanic, které nabízejí HbbTV aplikace.

Na začátku roku 2017 bylo "HbbTV ready" přes 1 milion českých domácností, o rok později již 1,9 milionu domovů. Uvedla společnost R2B2.

Druhy reklamních kampaní v HbbTV
▲ Druhy reklamních kampaní v HbbTV

Variant na video reklamu v HbbTV je několik. Tou hlavní je reklamní formát Switchroll, přímá konkurence reklamního bloku. Narozdíl od klasické reklamy se zobrazuje hned po interakci diváka, například přepnutí televizního kanálu. Tuto variantu lze v současnosti najít na hudebních kanálech Óčko, Šlágr a Retro TV společně se všemi aktuálně dostupnými slovenskými kanály TV Markíza, TV Doma a TV Dajto. V aplikacích HbbTV, zpravidla video archivech televizí, se pak nachází formáty Instream, totožné s těmi internetovými. Preroll, Midroll a Postroll jsou umístěny přímo u přehrávačů a automaticky zobrazovány podle časové fáze běhu pořadu - před, v průběhu nebo po jeho skončení. Podle sdružení pro internetovou reklamu IAB Europe byly v roce 2017 mnohem více využívány formáty Postroll a Midroll na úkor Prerollu. Tento typ reklamy je k dispozici ve videotékách všech kanálů FTV Prima včetně nedávno uvedeného kanálu Prima KRIMI. Dále je nabízí opět hudební stanice Óčko v rámci své videotéky Playtvák a také televize Šlágr.

To, čím se HbbTV odlišuje od standardní reklamy v televizi, je hlavně možnost cílení, zvlášť u programatického nákupu. Ačkoliv televize znají u svých pořadů sociodemografii diváků, reklama je vždy zobrazována napříč všemi. Zde je HbbTV napřed a poskytuje možnost zobrazení reklamy regionálně a to až na úroveň PSČ. Největší počet impresí programatickou cestou v prvním čtvrtletí tohoto roku nabídly regiony Praha, Moravskoslezský a Jihomoravský kraj, které dohromady tvořily více než třetinu dostupného reklamního prostoru. Na Slovensku to byly Bratislavský, Žilinský a Prešovský kraj, které tvořily dokonce více než polovinu všech dostupných impresí.

Tento reklamní prostor se bude i v dalším období navyšovat. S ním se zvýší i dosah s rostoucím počtem diváků vlastnících televizory s technologií HbbTV. Zároveň se očekává i vyšší využívání inzerenty a to třeba i z důvodu, že klasické reklamní bloky v televizích budou díky svému dostupnému množství vyprodány.