Quantcast

Zpravodajství TV Prima ve virtuálním studiu od 21.11.

| Tisk

Televize Prima připravila pro své diváky další novinku, která výrazně oživí a promění zpravodajské relace. Už 21. listopadu večer budou mít ti, kteří sledují hlavní zpravodajskou relaci Prima TV Zpravodajský deník, možnost vidět první vysílání tohoto pořadu z virtuálního studia. Přípravy, které probíhaly několik měsíců, tak vyvrcholí na obrazovce televize Prima v 19 hodin.

Virtuální studio bude televize Prima jako jediná televize v České republice využívat denně pro Zpravodajský deník, dále pak pro pořady K věci a Minuty regionu. Do budoucna televize Prima
počítá s využitím virtuální technologie i pro další pořady redakce zpravodajství.


Jsem velmi rád, že Prima nabídne divákům tuto novinku. Kvalita a sledovanost zpravodajských pořadů naší televize neustále stoupá. Proto si tyto pořady i jejich diváci jednoznačně zaslouží novou moderní dynamickou podobu, kterou virtuální technologie umožňuje. Očekáváme od této proměny mnohé, a zejména to, že kvalitní informace získají ještě lepší vizuální zpracování, než měly doposud, “ říká generální ředitel televize Prima Martin Dvořák.

Jaké konkrétní proměny budou moci diváci zaznamenat, přiblížil šéfredaktor zpravodajství Prima TV Jiří Závozda: Virtuální studio nám umožní vytvořit mnohem modernější vizuál zpravodajských pořadů. Zpravodajský deník bude mnohem přehlednější, budeme moci v mnohem větší míře využívat nejrůznější informační prvky – grafy, mapy a podobně. Divák jistě ocení větší přehlednost a názornost zpracovaných informací. Nová grafika nabídne divákům větší komfort, zároveň budou zachovány naše přednosti – stručnost, přehlednost a pravdivost.

Za u nás unikátní a radikální změnu designu zpravodajství považuje virtuální studio Prima TV Jarka Sedláčková, kreativní ředitelka Prima TV: „Využíváme nejmodernějších technologií. Máme zbrusu nové studio, znělky, lišty, headlines i hudbu a troufám si říci, že jsme v oblasti designu nasadili laťku velmi vysoko. Základem vizuálu je vymodelovaná moderní budova, v níž se odehrávají zpravodajské pořady. Během nich divák uvidí nový a mnohem větší prostor, než byl zvyklý do té doby vídat. Realizace virtuálu byla pro všechny zúčastněné nesmírně náročná a také nesmírně poučná – přece jen, podílet se na něčem úplně novém je nezapomenutelný zážitek. Pevně doufám, že divákům ukážeme, o jak velký krok dopředu jsme postoupili.

Na zpravodajské pořady vysílané z virtuálního studia se mohou těšit i diváci TV Praha. První Pražský deník v novém bude odvysílán také v neděli 21.11. v 18 hodin.


VIRTUÁLNÍ STUDIO


Rozhovor s šéfredaktorem zpravodajství Jiřím Závozdou



Má už někdo v ČR podobnou zkušenost, nebo bude Prima první televize, jež divákům nabídne zpravodajství z virtuálního studia?
Zkušenosti s virtuálním studiem mají v České televizi, využívají ho například při volebním zpravodajství. Žádná TV ho ale nevyužívá k hlavní zpravodajské relaci. Takže budeme první.

Máte představu, jak se změní práce moderátorů zpravodajství i dalších pracovníků?
Virtuální studio nám především umožní vysílat Zpravodajský deník ze studia, které bude vypadat mnohem moderněji. Přednosti virtuálního studia se dají využívat také při mimořádných a volebních zpravodajstvích. Přehlednější bude grafika, budeme moci v daleko větší míře využívat nejrůznější sloupcové grafy, mapy apod. Práce moderátorů se příliš nezmění, budou si jen muset zvyknout na nové prostředí.
Příprava na zprávy bude detailnější, protože budeme mít více možností, jak zprávy udělat ještě srozumitelnější a názornější – zejména díky novým grafickým možnostem.
Zpravodajský deník získává každým rokem na sledovanosti, a tak si myslím, že si diváci tuhle výraznou finanční injekci do zpravodajství zaslouží.

Kterých pořadů – kromě Zpravodajského deníku – se tato novinka dotkne?
Virtuální podobu dostanou ještě Minuty regionu a K věci!, do budoucna plánujeme využití virtuálního studia i pro některé další pořady redakce zpravodajství.

Čeho si diváci nebudou moci nevšimnout, co pro ně bude u zpravodajství v novém „kabátě“ největším přínosem?
Pro diváky bude zásadní výhodou větší přehlednost, názornost. Na zprávy se člověk často dívá například při večeři nebo když dětem kontroluje žákovskou knížku. Naše současná grafika už trochu pokulhává za současnými trendy, je například náročné některé grafy rychle a dobře přečíst. Teď tu divákům nabídneme větší komfort, zároveň ale zachováme jejich přednosti: stručnost, přehlednost, pravdivost.
To ovšem nebude jediná změna. Nová bude i znělka, jinak budou vypadat headlines a vnitřní grafika, např. průhledné lišty, které nebudou „rušit“ obraz. Ostatně na přípravě podoby virtuálního studia, znělky, grafiky i hudby se podílejí skutečně špičkoví odborníci, takže se diváci mají na co těšit.


Rozhovor s technickým ředitelem Michalem Kratochvílem



Co to je virtuální studio z pohledu technika?
Je to taková sestava výkonné výpočetní techniky, jež za moderátorem či jinými účinkujícími tvoří nebo – chcete-li – generuje grafický obraz, který vytváří scénu. Dnes je technologie tak daleko, že dokáže generovat scénu jak v pozadí, tak i v popředí. Jinými slovy moderátor je obklopen virtuálním prostředím, které se tváří (ač přiznává, že je elektronicky tvořené) jako reálný prostor. Vzhledem k tomu, že považuji televizi za továrnu na iluze, tato technologie sem spolehlivě zapadá.

To je sice hezké, ale přesto možná pro leckoho ne zcela dobře představitelné. Nešlo by virtuální studio nám – laikům přiblížit úplně jednoduše?
Každý už asi hrál nějakou počítačovou hru, v níž běhal chodbami, bojoval s nepřítelem, plnil nejrůznější úkoly… Aniž si to uvědomil, pohyboval se ve virtuálním prostředí. A virtuální studio není ve své podstatě nic jiného.
Nemáme-li virtuální studio a chceme vytvořit iluzi grafického prostředí, řešíme to tzv. klíčováním. Jinými slovy člověka, který má být na obrazovce, postavíme před modré pozadí, vyklíčujeme vše modré za ním a nahradíme to žádoucí grafikou. To je naprosto běžný způsob, který používají všechny televize, například při předpovědi počasí.


Ve skutečném virtuálním studiu lze moderátora a jeho okolí vizuálně oddalovat nebo přibližovat tak, že to působí skutečným dojmem. Virtuální realita vytváří pocit – byť divák ví, že jde o grafickou záležitost generovanou počítačem – že všechno na obrazovce je v perspektivě a že se moderátor opravdu pohybuje v reálu.

To vše ale jistě vyžaduje kvalitní technické vybavení…
Každá kamera zapojená v systému virtuálního studia dává o sobě (o svém statutu, pohybu, o jednoznačné pozici v rámci virtuálního studia) permanentně informace počítači, tzv. rendereru. Ten má za úkol v reálném čase vypočítat posunutí scény a okamžitě ji správně posunout tak, aby byla zachována perspektiva pohledu diváka vůči pozici kamery a moderátora na scéně. U nás bude mít každá kamera dva výpočetní stroje, čímž se posiluje výkon. Dá se to přirovnat k autu, do něhož by byly namontovány dva motory. Troufám si tvrdit, že budeme mít virtuální studio ve značně výkonné verzi. A že naše zpravodajství udělá velký krok, či spíše skok dopředu.

Co představuje implementace takového studia z roviny ideové do realizace?
Virtuální studio, to nejsou jen „bedny“ s výpočetní technikou, byť právě ony jsou srdcem a mozkem systému. Pro dobrý výsledek je nutné vybudovat „blue box“, tedy jakousi modrou kobku, a to především kvalitně nasvícenou, což obnáší úpravy světelného pojezdového systému, výběr světel, nastavení klíčovacích systémů, úpravy nastavení kamer... a dalo by se pokračovat i dál. Prostě práce je hodně a pro techniky je taková implementace výzva. Já doufám, že start bude úspěšný.

Tisková zpráva
TV Prima





Reklama




Vybrané články