Quantcast

Přechod na digitální televizi v Česku je neřízeným procesem

| Tisk

logo Přechod na digitál zásadně změní český televizní trh. Bude roky trvat, než se vše usadí a dostane se do normálních „kolejí“.

Bohužel jsme svědky při přechodu na digitální televizi mnoha chyb a zmatků. Příčinou je zejména neinformovanost diváků - ale co je horší, i obchodníků a specialistů.

Média a zejména Česká televize neumějí občanovi srozumitelně sdělit, co je to digitální televize. Přestože si management ČT myslí, že dělá vše pro rozvoj digitální televize, občan si to nemyslí. Což potvrdil i průzkum z Domažlicka.

Přestože pánové z veřejnoprávní televize poměrně často dělali výjezdní zasedání do chodského regionu, nakonec to tamní divák neocenil. Pracovníci ČT se totiž chovají tak, aby jakoby nějaké osvětové kampaně se konaly, ale už se nezajímají o to, zda mají nějaký dopad a zda splnily účel.

V Ústeckém kraji už ČT digitálně z Bukové hory vysílá čtvrtým měsícem, dosud ale zdejší početné veřejnosti nesdělila vůbec nic. Nedokázala jasně komunikovat, proč DVB-T se koná, co to přinese a jak by se tedy všichni měli zařídit.

Do hradby mlčení se zahalily i České radiokomunikace. Veřejnost neinformují vůbec, nespolupracují s tiskem, nesnaží se podpořit specialisty a obchodníky v regionu. Vypadá to, jakoby společnost neměla zájem o diváka. Co je zarážející, že vůbec nespěchá s budováním převaděčů v oblastech, kde je to nutné.

Tohoto faktu si všiml i generální ředitel TV Nova Petr Dvořák, když v rozhovoru pro Lidové noviny doslova řekl: „Investujete proto, abyste si zajistil budoucí příjmy, to je standardní ekonomická poučka. Dnes mají tedy operátoři postavit pozemní sítě co možná nejrychleji, aby lidé neutíkali na satelit, a v takové kvalitě, aby se provozovatelům vysílání, jako jsme my, vyplatilo uzavřít s nimi dlouhodobé smlouvy.“

Vzhledem k tomu, že České radiokomunikace zatím nejsou schopny zajistit kvalitní pokrytí digitálním signálem, nelze se divit, že TV Nova nemá zájem platit někomu za službu, která je naprosto nevyhovující.

Je naopak zarážející, že managementu České televize to nevadí a Českým radiokomunikacím platí za digitální signál i přesto, že region je tímto signálem pokryt nedostatečně a v ubohé kvalitě.

Je smutné, že peníze Českým radiokomunikacím jdou z koncesionářských poplatků, které platí divák ČT. Ta ovšem neumí a možná ani nechce zatlačit na České radiokomunikace, aby služba šíření digitálního signálu z Bukové hory byla dostupná všem divákům v Ústeckém kraji tak, jak má.



Možná je to právě proto, že nakonec 58 kanál z Bukové hory ČT opustí a přesune se někdy v roce 2009 do svého veřejnoprávního multiplexu. A nyní tedy spíše investovala do sítě, která bude určena komerčním vysílatelům a zejména TV Nova. Pak je ale pochopitelné, že TV Nova nemá zájem platit za digitální signál z Bukové hory, který se k poměrně velké části obyvatel ani nedostane v požadované – koukatelné – kvalitě.

A tak prim hraje satelit. Jenže pro český televizní trh to není dobrá zpráva. Je jasné, že nejvyšší představitel satelitního operátora Astra pro střední a východní Evropu Martin Kubacki bude lobbovat za satelit, což ukázkově v minulých dnech v Praze předvedl (jeho cílem je získat co nejvíce televizních kanálů na transpondéry Astry).

Kdyby české programy byly volně a zdarma dostupné v paketu CS Link , nebyl by důvod se zlobit na satelitní vysílání. Instalovat anténu nebo parabolu, vždyť je to jedno… Za situace, kdy ale musí divák platit dekódavací karty, aby se mohl dívat na programy, které jsou velmi dobře financovány z reklamy, je satelitní vysílání jen výhodné pro dva tři komerční subjekty.

Navíc se vše prodražuje v domácnostech, kde je druhý a třetí televizor. Každý receiver musí mít vlastní dekódovací kartu a samostatný rozvod z jedné paraboly. Nejlepší trik, jak finančně ždímat českého diváka!

Ing. Radek Pešout
MediaShow Digital





Reklama




Vybrané články