Quantcast

Tři roky s UPC Direct

| Tisk

logo UPC DirectSpolečnost UPC, provozovatel satelitní placené televize UPC Direct, se v tomto týdnu postarala o několik velmi příjemných novinek v podobě nových programů (HBO2, TV Prima, Hír TV). Překvapení byla (snad) záměrně načasována do období, kdy placená satelitní televize v České republice, na Slovensku a v Maďarsku slaví 3.narozeniny. Server Parabola.cz není napojen na společnost UPC, ale přinášíme Vám pohled po historie - na vznik nové placené televize UPC Direct a výběr několika důležitých momentů, které se zapsaly do dějin placené televize u nás.

ZAČÁTKY PAY-TV U NÁS
Vznik placené satelitní televize u nás sahají až k polovině 90.let, kdy byla na trhu analogová placená televize MULTICHOICE. V nabídce bylo několik programů jako FilmNet, MTV Europe, CMT či Discovery Channel. Pro příjem programů Multichoice si museli diváci pořídit vlastní receiver s dekodérem Videocrypt II. Jak dopadla pay-tv Multichoice je známé - takřka ze dne na den bylo vysílání díky holandskému majiteli v roce 1997 ukončeno. Většině diváků i obchodníkům zbylo poměrně drahé přijímací zařízení (dekodéry Videocrypt II) bez možnosti dalšího využití.

Zmínky o připravované nové placené satelitní televizi UPC Direct pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko se objevily již koncem července 2000. Důkazem budiž stránka z teletextu 3sat. Informace o UPC Direct se v tomto teletextu objevily hned několikrát. Ukázkou je zpráva až ze začátku srpna 2000, kde se objevil i datum prvních plánovaných testů UPC Direct.

3satText

KDE SE UPC DIRECT OBJEVÍ?
První zpráva z německých stránek napověděla divákovi již hodně - nabídka se objeví na nejsledovanější družici Astra 1 (19.2°E). Otázkou bylo na kterém, resp. kterých transpondérech. Připomeňme, že v té době byly obsazeny všechny 'analogové' transpondéry, které ještě využívala i britská BSkyB pro programy SKY. 'Digitální pásmo' měly rozebráno placené televize z Francie, Španělska, Německa a Polska. Volné transpondéry byly v ten okamžik pouhé dva.

Programy paketu UPC Direct se nakonec objevily na zbývající volné kapacitě transpondérů polské placené televize Wizja TV. UPC Direct použila i stejný kódovací systém jako Wizja TV či Czech Link - Cryptoworks.

VÝHODY UPC DIRECT
Zákazníci bývalé pay-tv Multichoice se i po třech letech na příchod nové placené televize (opět z Holandska) dívali poněkud nedůvěřivě. Nechtěli si pořizovat další zařízení, které jim (možná) za nějaký čas opět bude k ničemu. Společnost UPC přišla ale se zajímavou nabídkou, která snad všechny přesvědčila o tom, že nic neriskují. Divákům totiž bylo propůjčováno za 2000 Kč přijímací satelitní zařízení, které se tehdy skládalo ze satelitního receiveru Philips DSX-6010S s dálkovým ovladačem, přístupové karty UPC, z konvertoru a parabolické antény o průměru 60 cm, přičemž poslední dvě komponenty po skončení smluvního vztahu ( nejméně po roce) nemusel vracet.

Hodnota přijímacího zařízení po pojištění, jak je uvedeno v tehdejších letácích, činila 14640 Kč včetně DPH. Ač by se mohlo zdát, že divák získal hodnotný přijímací komplet - užitková hodnota byla (a je) podstatně menší - dotovaný receiver Philips je velmi omezen svými možnostmi příjmu programů a nedá se k použít pro příjem programů z více družic. Kapacita je pouze 999 předvoleb pro TV a R programy, přičemž využitelných je pouze 300 předvoleb, což je pro dnešní poměry velmi málo. Výhodou přístroje je však kvalitní český EPG, které nemá dosud žádný jiný přijímač.

PROGRAMOVÁ NABÍDKA
V době startu pay-tv UPC Direct obsahovala paket celkem 18 televizních programů. Připomeňme si je: Cartoon Network, Fox Kids, Eurosport, Eurosport News, CNN International, Reality TV, Max 1, National Geographic, Travel Channel, Discovery Channel Europe, Animal Planet, Romantica, Hallmark, MTV2, MTV Extra, MTV Base, VH1 Export, VH1 Classic.

Jak je z dobového přehledu patrno, s většinou programů se setkáváme u UPC Direct dodnes - jen Romantica opustila UPC Direct a několik stanic změnilo (upravilo název): Max 1 na Spektrum, MTV Extra na MTV Hits a VH1 Export na VH1 European.

V tehdejších plánech se objevil i program SuperMax. Ten se však v nabídce UPC Direct nikdy neobjevil - UPC se s provozovatelem (HBO ČR) nedohodl na ceně za program.

V nabídce se pak objevilo několik programů, které v UPC Direct neměly dlouhého působení - TV3 CZ, Avante, Fox Sports či promo kanály UPC. Na druhou stranu se po startu UPC Direct postupně v české nabídce objevilo (zatím) 10 nových televizních programů (MTV Europe, Stanice O, BBC Prime, TV Prima, Club, Extreme Sports, Galaxie Sport, TA3, Hír TV, HBO2). Zařazení nových programů trvalo po jejich ohlášení více či méně času, avšak nabídka se zatím rozrůstá. Díky prozatímního nezájmu ČT i TV Nova programy těchto společností zatím v nabídce nejsou.

SPORT1 a DALŠÍ PRÉMIOVÉ KANÁLY...
Prémiové kanály jsme si nechali jako samostatnou kapitolu. Se startem UPC Direct v září 2000 odstartovaly dva prémiové kanály - filmový HBO a porno kanál Private Gold s omezenou dobou [23-05, v prosinci 2002 byla rozšířena na 24 hodinový program].

Největší naděje byly vkládány až do třetího prémiového kanálu - SPORT1. Ten odstartoval až 6.října 2000 a nabízel atraktivní sportovní podívanou - mj. český fotbal a přenosy z kanadsko-americké NHL, které se sem přestěhovaly z tehdejší regionální TV Galaxie.

SPORT1 měl divákovi nabídnout skutečně ty nejatraktivnější sportovní přenosy a tak v řadě případů přeplatil za vysílací práva ostatní domácí televize. Po 'pouhých' 13ti měsících se však stalo to, co odborníci očekávali - SPORT1 ukončil vysílání. Kanál stejného jména skončil později i v západní Evropě, později také v Polsku (Wizja Sport). SPORT1 překvapivě 'přežil' (zřejmě díky velkému počtu abonentů) už jen v Maďarsku.

Společnost UPC po ohlášení konce kanálu SPORT1 zvažovala zařazení nového 'levnějšího' sportovního kanálu. Z plánů nakonec sešlo. Na trhu se však později (1.4.2002) objevil nový sportovní kanál GALAXIE SPORT, který svým způsobem mohl vyplnit místo v programové nabídce UPC Direct.

Společnosti UPC trvalo 6 (!) měsíců, než se podařilo v Holandsku vyřídit zařazení Galaxie Sport do nabídky UPC Direct. Po dlouhé době tak byly vyslyšeny nejčastější připomínky a přání k programové nabídce UPC Direct.

KVALITA OBRAZU (DATOVÝ TOK)
Datový tok programů UPC Direct je od počátku velmi nízký. Nejnižší byl snad při startu paketu v září 2000 a také v období, kdy se sloučily polské platformy Wizja TV s Cyfra+. Mezitím byla kvalita programů občas vyšší.

Počet přenášených programů je vyšší, než možný počet programů, které lze ve standardní kvalitě dopravit k divákovi. Proto UPC objednala další transpondér. Ten měla však jen krátký čas - od začátku 2001 do léta 2002. Po ukončení vysílání polských programů na Astře opět UPC Direct 'nový' transpondér opustila - programová nabídka se musela vejít do původních tří transpondérů.

Nabídka UPC Direct se pro Maďarsko ale i Českou republiku a Slovensko postupně rozrůstá. Bohužel, kvantita jde na úkor kvality (datového toku) a tak nám programy - některé více, jiné méně kostičkují. Tento stav nelze akceptovat donekonečna - mělo by dojít k objednání dalšího transpondéru, neboť nejen česká a slovenská, ale i maďarská část UPC Direct se rozrůstá. Nový transpondér je nutností. Je také nutné připomenout, že korektnější nastavení parabolické antény na družici Astra 1 (19.2°E) v tomto případě nepomůže.

V současné době se datový tok TV Prima pohybuje okolo 2 Ms/s, u prémiového kanálu HBO2 je situace o něco lepší - 2,5 Ms/s. Jen pro porovnání, německé FTA stanice na Astře vysílají v datovém toku okolo 4 Ms/s. Zahraniční pay-tv kanály mají ještě víc.

ZDRAŽOVÁNÍ
UPC od startu UPC Direct zdražovala celkem 2x - poprvé 1.7.2001 a podruhé přesně o rok později. Cena za základní programovou nabídku Rodina se z původních 462,-Kč vyšplhala až na 555,-Kč, což je zdražení o 20%. Nové zdražení lze očekávat k 1.1.2004 v souvislosti s všeobecnou úpravou DPH. Zatím nejsou informace, zda k němu skutečně dojde.

POČTY ABONENTŮ


UPC Direct měla k 30.červnu 2003 již 58 900 abonentů. Situace na Slovensku je podstatně horší. Zde má UPC Direct jen 10 200 předplatitelů. Vůbec nejlepší situace je v Maďarsku, kde si placenou televizi objednalo 85100 klientů!

K těmto již poměrně příznivým číslům zřejmě pomohla i největší akce proti pirátskému příjmu, která se uskutečnila v srpnu loňského roku. Díky technickým opatřením byly vyřazeny všechny ztracené karty Wizja TV, které se jako pirátské v ČR i SR hojně používaly k příjmu UPC Direct. K zájmu o UPC Direct v posledních dvou letech určitě pomohly i promo akce, kdy po určitou dobu má abonent slevu na základní nabídku Rodina i prémiové kanály HBO a Private Gold. Záloha na přijímací zařízení (původně 2000 Kč), ani záloha na odběr samostatné karty (jen v ČR, původně 900 Kč) se neplatí a tato situace přetrvá zřejmě až do konce letošního roku. Naproti tomu už od konce loňského roku musí zákazník pořídit parabolu a konvertor na vlastní náklady, při odběru přijímače s kartou je už delší dobu povinná montáž na náklady uživatele.

ZÁVĚR
Platforma UPC Direct přežila (snad) nejhorší tři první roky. Na trhu si už získala svoje jméno a oblibu u satelitních diváků.
Přejme UPC Direct hlavně řadu dalších zajímavých programů, které osloví především českého a slovenského diváka.

redakce
Parabola.cz






Reklama




Vybrané články