Polární piloti - exkluzivní premiéra na Viasat Explorer
| redakce | tiskJe to jedna z posledních hranic. A toto jsou poslední opravdoví polárního letci. Mladí piloti, kteří se nebojí dobrodružství, sem přišli létat na strojích, které byly vyrobené za války, aby sloužily k boji.
Tohle je ale jiná válka - válka s neuvěřitelnou zimou a neustálými poruchami, válka o to, abyste splnili svůj úkol a abyste přežili, když létáte v těch nejtěžších podmínkách, jaké na Zemi vůbec mohou být.
Poznejte Polární piloty kanadského severu. Yellowknife Buffalo Airways létají s letadly, která pamatují druhou světovou válku - éru vrtulových letadel, velkých starých letounů postavených firmou Rosie the Riveter, která zůstala prakticky v původním stavu. Začínající piloti budou na svých transatlantických misích převážet náklad a cestující v na kost mrazivých teplotách a vánicích. Je to v podstatě nemožný úkol na nelítostném místě.
Noví rekruti přišli makat na rampu v -30 °Celsia, aby zkusili létat s letadly, která většina leteckých společností už dávno vyřadila z provozu. Typy, jako je Douglas DC-3 a DC-4 a Curtiss C-46 Commando - tedy letadla, které převážela vojáky a zásoby za druhé světové války. Jen málo nováčků to dokáže. Během soupeření se musí vyrovnat s ledovými bouřemi, lesními požáry, zrádnými přistáními a hlavně s temperamentem legendárního majitele Buffala Joe McBryanem. Tohle všechno uvidíte - díky speciálně umístěným kamerám, které vám umožní letět společně se starými válečnými letadly.
Buffalo Airways jsou životně důležité pro vzdálená a odříznutá místa na kanadském severu. Jak říká Joe, syn Mikeya McBryana: „Nemůžete oddělit sever a létání. Je to jedno a totéž
." Bez Buffalo Airways by se zásoby potravin nedostaly k lidem, kteří na severu žijí. Jejich obce by během dlouhé, drsné zimy byly naprosto odříznuté od zbytku světa.
Přátelství mezi piloty bude vystaveno opravdové zkoušce. Budou totiž soupeřit o nalétané hodiny, aby se nakonec jeden z nich stal kapitánem. Na konci našeho seriálu budou také někteří muset Buffalo Airways opustit.
V první sérii seriálu Polárních pilotů s nimi například poletíte na zrádnou transatlantickou cestu, kdy se uprostřed zimy posádka pokusí dovézt dvě letadla Canadair CL-215 - vodní bombardéry - svým novým majitelům v Turecku. Proč je to problém? CL-215tky nejsou předurčeny létat v mrazivých podmínkách, nebo létat na daleké cesty přes oceán. Dokázat to, znamená prokázat opravdovou odvahu.
Polární piloti vám umožní nahlédnout do ojedinělého života za polárním kruhem. Nenechte si to ujít. Je to 13ti dílný dokumentární seriál o neobvyklé letecké společnosti na kanadském severu. Právě to jsou Polární piloti.
Věděli jste, že...
• Každý všední den létá Joe McBryan z Buffala jediný let na světě letadlem typu DC-3 s cetujícími a to na trase od řeky Hay k Yellowknife a zpět.
• Buffalo provozuje největší a jedinou privátní flotilu letadel typu DC-4 a DC-3 na světě.
• Letka Buffala přepraví každý rok 6300 cestujících na pravidelných linkách a doručí 2 miliony kilogramů nákladu.
• První komerční let na území severozápadu uskutečnila společnost Imperial Oil v roce 1921 na cestě do Norman Wells. Dvě letadla, která pamatují druhou světovou válku, doletěla až k řece Hay, kde přistála zobákem napřed a zlomila dřevěné vrtule.
• Letiště Yellowknife bylo vůbec první letiště na severozápadním území, postavené v roce 1944 během pěti dnů partou šesti mužů za 450 dolarů. Když bylo postaveno, cestující z něj byli transportováni do pět kilometrů vzdáleného města pomocí letadla s plováky. Tomu se říkalo ?výtahy?, protože se pohybovaly nahoru a dolů.
• Yellowknife je nejchladnější město v Kanadě, s teplotami dosahujícími až minus 51.2 °Celsia. Průměrná zimní teplota je tady přitom -29,9°. A překvapivě je to také místo, kde je vůbec nejvíce sluníčka během léta v Kanadě.
• Hustota obyvatelstva na území severozápadu je pouze 0,04 na kilometr čtvereční, čímž se region stává jedním z nejméně obydlených míst na Zemi.
POLÁRNÍ PILOTI v úterý 21. srpna 2012 ve 20:25 hodin na Viasat Explorer