Quantcast

Domažlicko vysílá jen digitálně, nyní se budou vyhodnocovat výsledky

| Tisk

logo Klasická, tedy analogová televize z vysílače Vraní vrch u Domažlic skončila. Diváci programy ČT a TV Nova mohou sledovat jen digitálně.

Region zhruba s 80 tisíci televizními domácnostmi byl vybrán jako první, ve kterém proběhne switch off, tedy definitivní vypnutí přes padesát let v regionu působící analogové televize. Přestože se digitálně vysílá od října 2005 v Praze a od února 2006 v Brně a Ostravě „řádně“, Domažlice jsou skutečně první oblastí, o které lze konstatovat, že se zde vysílá pouze digitálně – a jinak než přes set-top-box, instalovaný DVB-T tuner v televizorech či DVD nebo přes digitální satelit s aktivovanými placenými programy z paketů CS Link , Digi TV a UPC Direct, nelze se dívat na televizi.

Domažlicko plně digitální

Domažlicko bylo vybráno jako první mimo dosud neschválený platný Technický plán přechodu na digitální pozemní televizi z několika důvodů. Zejména kvůli tomu, že na 12. kanálu z vysílače Vraní vrch u Domažlic byl šířen analogový (starý, klasický) signál veřejnoprávního programu ČT2. Z důvodu rušení ze sousedního německého Bavorska (zde byl spuštěn digitální multiplex) bylo nutné zajistit digitální vysílání veřejnoprávních programů ČT. K té se i po počátečních obstrukcích před Vánoci 2006 připojila komerční TV Nova. Jinak DVB-T na Domažlicku odstartovalo 1. listopadu 2006.

Dalším důvodem bylo si vyzkoušet, jak může probíhat přechod na DVB-T i v dalších regionech Česka. Na Domažlickém „experimentu“ se ukázalo, že nebude jednoduchý. A to z několika důvodů.

Neinformovanost obyvatelstva

Nedostatečná informovanost obyvatel o tom, že v daném regionu probíhá přechod na digitální televizi; v počáteční fázi rozjezdu nulová informační kampaň ze strany státu a televizí; neochota zástupců obcí a měst se v předstihu informovat o digitální televizi, aby poté mohli referovat přes různé distribuční kanály občanům aktuální situaci; nedostatečná informovanost kupujících o nabídce set-top-boxů, jejich druhů, v čem se liší, jak souvisí poměr kvalita/cena; dále jak se přístroje připojují k televizorům; nehovoří se o tom, že digitální obraz může „kostičkovat“ či přímo „zamrzat“ a že to není způsobeno set-top-boxem, ale na straně poskytovatele služby, v tomto případě společnosti České radiokomunikace; dále, že v mnoha případech je nutné otáčet s anténou či ji přímo vyměnit, udělat nové rozvody; a zejména to, že platí: jeden televizor – jeden set-top-box.

Na Domažlickém experimentu se rovněž ukázalo, že diváci požadují „v překlopení“ z analogu na digitál zachování současných televizních programů a naopak získání většího množství nových stanic. Podle předpokladu je vyžadována hlavně TV Nova a diváci, kteří nemohou přijímat analogovou Primu, požadují v digitálu i tuto stanici.

Jen programy ČT v DVB-T nejsou důvodem ke koupi set top boxu

Na experimentu se potvrdilo, že pokud vysílá v digitálu jen veřejnoprávní Česká televize, ač se čtyřmi programy, není to důvod pro diváka, aby si pořizoval set-top-box či satelitní komplet. Tahounem digitalizace budou stávající komerční televize (Nova, Prima) a v menší míře i nové digitální kanály, které divákovi naslibují rozšíření programové nabídky.

Rozjezd digitalizace na Domažlicku de facto začal až po tom, co TV Nova v DVB-T začala vysílat. Dalším stimulem k urychlenému přechodu na digitální televizi a nákupu potřebného vybavení, se ukázala hrozba vypnutí stávajícího analogového signálu. Bylo to vidět zejména v obdobích, kdy v místním tisku proběhly informace o tom, že switch off se uskuteční ke konci dubna, poté ke konci června. Lidé zbystřili a mnozí se rozhodli koupit set-top-box kvůli riziku vypnutí televize. Pokud však místní tisk napsal, že se nic vypínat nebude, diváci okamžitě zastavili nákupy.



Místní tisk na Domažlicku nebyl nakloněn DVB-T

Na Domažlicku bylo možné sledovat i to, jak se to dělat nemá. Zejména místní tisk, kterému obyvatelé věří, nebyl nakloněn celému procesu DVB-T a naopak se snažil místním specializovaným prodejcům škodit. Ti byli bráni jako ti, kteří si „nahrabou“ a proto není důvod jim dělat přes „osvětové“ články reklamu. Mnozí obyvatelé Domažlicka začali i závidět místním prodejcům a často přemýšleli, jak jim nenechat vydělat. Tento jev bude možné sledovat i v dalších malých obcích Česka, kde se obchodníci znají s místními obyvateli. Český zákazník raději z Domažlic odjel do plzeňského hypermarketu pro set-top-box za dotovanou cenu 1000 Kč, než aby zašel na náměstí si koupit kvalitní přístroj o sedm stovek dražší.

Ing. Radek Pešout
MediaShow Digital





Reklama




Vybrané články