Quantcast

Češi a Evropané o Vánocích. Unikátní mezinárodní průzkum UPC

| Tisk

logoPraha, 21.12. 2004. Rozdíly v chování obyvatel jednotlivých zemí Evropy během Vánoc existují. Potvrdil to průzkum , který provedla agentura Research International pro společnost UGC Europe Inc. jejíž součástí je i největší česká kabelová televize a provozovatel internetu UPC ČR. Výzkum proběhl v České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Rakousku, Švédsku, Norsku, Belgii, Holandsku a Francii na reprezentativním vzorku obyvatel. V České republice koordinovala průzkum agentura Opinion Windows. Odběr služeb UPC přitom nepatřil mezi podmínky pro zařazení do zkoumaného vzorku. Výsledky jsou pro Čechy ve srovnání s dalšími Evropany v mnohém překvapující. A jak Češi dopadli?

* Mezi všemi sledovanými zeměmi to byli Češi, kteří nejčastěji slaví vánoce doma (82.1%). Je to víc než evropský průměr, který je 55.6%.
* Jen 6.5% Čechů slaví vánoce se svými přáteli, což je nejméně. Evropský průměr je 16.6%.
* 93.8% Čechů má ozdobený vánoční stromeček ve svých domovech. To je o hodně výš, než evropský průměr. Ten je 84.1%
* 45.5% Čechů sleduje více televizi během Vánoc než během roku. (To je o hodně výš než evropský průměr - ten je 27.2%)
* Stejně jako v jiných evropských zemích jsou v České republice nejpopulárnější rodinné filmy.
* 54% Čechů si myslí, že televizní program o Vánocích je mnohem lepší než ten v průběhu roku. To je více než evropský průměr s 39.9%.
* 76.5% Čechů nechce trávit Vánoce bez televize. To je ee všech zemí nejvyšší procento.
* Klasické vánoční filmy jsou ze všech sledovaných zemí nejpopulárnější v České republice.
* Až 67.6% Čechů nechce o Vánocích sledovat přímé sportovní přenosy.
* 77.4% české populace si myslí, že televizní programy s násilím by měly být o Vánocích zakázány To je výš než evropský průměr s 65.9%.
* 69.7% Čechů o Vánocích nechodí do kostela ani nesleduje mši v televizi.
* Česká republika obsadila druhou nejnižší příčku s 19% respondentů, kteří považují proslov premiéra o Vánocích za důležitý (nejnižší procento mají Švédové). To je silně pod evropským průměrem 34.9%.


Vedle těchto zjištění o obyvatelích ČR přinesl výzkum i obecnější poznatky o chování Evropanů během Vánoc. Které to jsou? Podívejme se například na následující srovnání:

Domov a Vánoce
* Domov je stále nejoblíbenějším místem ke slavení Vánoc
* Obyvatelé středoevropských zemí slaví více Vánoce doma než obyvatelé západoevropských zemí. Zatímco Vánoce doma slaví skoro všichni Češi (91,6%), Francouzů slavících Vánoce ve svých domovech je pouze 55,4%
* Minimální procento obyvatel (2,2%) slaví vánoce na dovolené

Vánoční stromek
* Ozdobený vánoční stromek v domácnosti je stále hodně populární po celé Evropě (84,1%)
* Kromě Rumunska je vánoční stromek nejvíce populární v zemích střední Evropy.
* Polsko má největší penetraci vánočních stromků (97,6%)
* Švédsko (67,9%) a Norsko (74,0%) má nejmenší penetraci vánočních stromků v domácnostech

Více nebo méně televize o Vánocích
* Ve většině zemí stráví obyvatelé stejný čas sledováním televize o Vánocích jako v jiný den
* Obyvatelé všech zemí střední Evropy stráví podstatně více času sledováním televize o Vánocích než je tomu v západoevropských zemích
* Slovenská republika je jediná ze zemí střední Evropy, kde stráví více času sledováním televize o Vánocích jen mírná většina (53,2%)

Žádné Vánoce bez televize
* Obyvatelé všech evropských zemí se v drtivé většině neobejdou na Vánoce bez televize
* 76,5% Čechů nechce strávit Vánoce bez sledování televize; ve Francii jen 36,1% trvá na sledování televize o Vánocích

Veřejnoprávní nebo komerční televize o Vánocích
* Evropané preferují sledování obou typů, tj. veřejnoprávních i komerčních, televizních programů stejně (80,9%)
* Francie (40,4%), Belgie (31,9%) a Švédsko (30,5%) mají nejvyšší preference ze všech zemí pro veřejnoprávní televizi
* Maďarsko má nejvyšší preferenci komerční televize (36,3%), je následováno Rakušany (27,5%) a Slovenskou republikou (25,5%)

Lepší nebo horší televize o Vánocích
* Evropané se zdají být lhostejní k programu v televizi na Vánoce; 45,7% si myslí že je stejně dobrý jako po celý rok
* 39,3% Evropanů si myslí, že televizní program o Vánocích je lepší; jen 14,3% si myslí, že je horší
* Obyvatelé východoevropských zemí shledávají program v televizi o Vánocích lepší
* Slovenská republika (63,9%) je nejvíce pozitivní a Belgie je nejméně pozitivní v názoru o televizním programu o Vánocích (27,1% si myslí že je horší)

Nejpopulárnější televizní programy o Vánocích
* Pořadí oblíbenosti dle průzkumu je následující: rodinné filmy, zprávy, hry &kvízy, seriály, sport
* Rodinné filmy jsou o Vánocích nejpopulárnější po celé Evropě, zejména v Nizozemí (71,7%) a Švédsku (67,9%).
* Zprávy jsou nepopulárnější v Norsku (52,1%), a Belgii (38,4%)
* Hry&kvízy si nejvíce užívají Maďaři (23, 5%) a Rumuni(18,8%).
* Seriály jsou nejoblíbenější v České republice (27,3%), a Slovenské republice (24,7%)
* Sportovní programy jsou populární mezi Čechy (20,4%) a Nory (17,3%)

Trháky nebo klasické vánoční filmy
* Obecně nejvíce lidí sleduje stejně trháky jako vánoční klasické filmy (45,6%)
* Obyvatelé středoevropských zemí více preferují klasické vánoční filmy
* Obyvatelé Francie (42,8%) a Belgie (36,0%) nejvíce upřednostňují nejnovější "trháky"

Chození do kostela nebo sledování mší v televizi
* Jen menšina Evropanů chodí o Vánocích do kostela (37,0%), a ještě méně lidí sleduje mše v televizi (19,0%)
* Ve střední Evropě chodí do kostela více lidí než v západní Evropě
* Poláci chodí do kostela nejvíce (90,7%); Francouzi nejméně (16, 1%)

Důležitost projevu premiéra v televizi o Vánocích
* Ve většině (9) zemí lidé neshledávají projev za důležitý
* V průměru 34,9% shledává Vánoční projev za důležitý
* Oficiální vánoční projev je důležitý pro nadpoloviční většinu lidí v Polsku (57, 7%), a Norsku (53,2%)
* 82,7% Švédů a 81% Čechů shledává projev nedůležitým

Žádné násilí v televizi o Vánocích
* Ve většině (9) zemí si lidé myslí, že programy s násilím o Vánocích by měly být zakázány
* V průměru 65,9% shledává že násilí v televizi by mělo být o Vánocích zakázáno
* Maďaři jsou nejradikálnější proti násilí v televizi o Vánocích (91, 3%), těsně následováni Poláky (81,5%)
* Jen nadpoloviční většina Švédů (58,2%) a Rumunů (51%) nesouhlasí s výrokem, že by měli být filmy s násilím v televizi o Vánocích zakázány
* Obecně, čím mladší byl dotazovaný tím méně byl proti násilí v televizi o Vánocích

Přímá sportovní utkání v televizi o Vánocích
* V deseti z jedenácti zemí není většina lidí pro sledování přímých sportovních přenosů v televizi o Vánocích; v průměru jen 30,6% obyvatel by rádo sledovalo tato sportovní utkání o Vánocích
* Francouzi mají nejmenší zájem o sledování přímých sportovních přenosů o Vánocích(16,9%); následováni Maďary (23,1%) a Rakušany (24,5%).V Norsku je pro sledování přímých sportovních přenosů v televizi o Vánocích polovina obyvatel (50,4%).

František Malina
tiskový mluvčí a ředitel PR
UPC Česká republika

K průzkumu
Z každé země se průzkumu zúčastnilo 450 respondentů. Vzorek obyvatel byl v souladu s běžnými sociologickými standardy rozdělen do podskupin podle věku a pohlaví. Ve spolupráci s agenturou rResearch International byly dále vytvořeny podskupiny podle věku (19-29 let, 30-49 let, +50 let), and pohlaví.Výzkumu v kaqždé skupině se zúčastnilo minimálně 75 respondentů, konečný počet však závisel na charakteru a velikosti populace v daném státě.



O UPC Česká republika, a. s
UPC Česká republika je dceřinou společností UGC Europe, Inc. - vůdčí evropské společnosti na poli širokopásmové komunikace a zábavy - a patří do její divize UPC Broadband. Společnost sídlí v Praze a je největší českou a jednou z největších středoevropských komunikačních společností nabízejících širokopásmové služby. UPC dodává v České republice služby kabelové televize do stovek tisíc domácností v 84 českých městech. Vedle programu běžných domácích televizí přináší, a to ve špičkové technické kvalitě, mnoho specializovaných televizních kanálů, které jsou jinak nedostupné. Jde o filmové, česky mluvené, kanály HBO, HBO2 a Hallmark, dokumentární televizní kanály Discovery, Spektrum či Animal Planet, zpravodajské televizní kanály CNN, BBC World Service, CNBC a TA 3, hudební kanály jako třeba MTV, česky mluvené sportovní kanály Eurosport a Galaxie sport, dětský televizní kanál Fox Kids (opět v češtině) nebo o Private Gold, erotický kanál bez cenzury. Nabízí programy v němčině, angličtině, španělštině, ruštině, francouzštině, ale i třeba v polštině. Společnost UPC zdarma poskytuje ke kabelové televizi i zásuvku pro kvalitní příjem nejrozšířenějších rozhlasových stanic.

V září roku 2000 uvedla UPC Česká republika, a. s. na český trh službu UPC Direct. Jde o satelitní vysílání placených programů kabelové televize a řady volných satelitních televizních kanálů v digitální kvalitě. Služba UPC Direct má, a to bez výjimky, dosah po celém území republiky. Proto se také o UPC Direct říká, že je to "kabelová televize bez kabelu". Signál je šířen ze satelitu Astra a zákazník může sledovat okolo stovky televizních programů, z nichž řada je shodných s nabídkou kabelové televize.
Nejoblíbenější a nejpopulárnější službou UPC v Praze a v Brně je v posledních letech vysokorychlostní internet chello - nonstop připojení za paušální měsíční cenu. Paušální cena za službu zahrnuje neomezenou dobu strávenou na síti.

František Malina
Public Relations Director
Tisková zpráva





Reklama




Vybrané články