Quantcast

Reality show v Česku: dorazily, ale se zpožděním

| Tisk

Tak tomu se říká rychlost! Zatímco vrchol reality show jako programového prvku byl někdy před čtyřmi lety, české kanály se probudily až letos.

První reality show s výraznými prvky vyhledávací talentové soutěže zasáhla Česko vloni (Česko hledá SuperStar na TV Nova), následovala veřejnoprávní Česká televize (ČT) se svým life-stylovým magazínem Petra Lesáka (Vypadáš skvěle na ČT1), na podzim začala vysílat Balírna (Prima TV) a TV Nova se pokusila o svůj Milionový pár. Ten skončil krachem. Důvod? Všechno špatně – od realizace, po moderátora. Letos na jaře ještě ČT vyhlásila Největšiho Čecha a TV Nova znovu narychlo spíchla dvojku pěveckého Pop Idol.

Pravá reality show s tzv. kategorie „hard“ se divákům nabídne až letos na podzim. „Počítáme s podzimem 2005,“ říká pro server parabola.cz tisková mluvčí Prima TV Jana Malíková. Půjde o maďarskou verzi reality show, která se u nás bude jmenovat VyVolení.

VyVoleníMyslíme si, že název naprosto přesně vystihuje pořad. Účastníci jsou vybráni, projdou hrou, diváci budou volit ty, kteří ve hře zůstanou, či ji opustí a vyvolí nakonec i toho, který získá skvělou cenu, která nemá v našich končinách srovnání a která mu zaručí život v luxusu a na výsluní zájmu. Název VyVolení přesně charakterizuje ducha a zaměření této reality show,“ dále upřesňuje serveru parabola.cz Malíková.

Cílem Primy je oslovit velmi širokou skupinu televizních diváků. “Jsme přesvědčeni, že tímto projektem jednak potěšíme naše stávající diváky, jednak oslovíme i ty diváky, kteří televizi příliš nesledují, neboť jde o projekt mimořádně atraktivní, který disponuje velkým potenciálem.

V současné době se zároveň zvažuje lokace celého projektu. Konkurz začne v blízkých týdnech. „Už nyní se do něj diváci mohou hlásit, informace mohou získat jednak v našem vysílání, jednak na našich internetových stránkách. Mohou zavolat na konkrétní telefonní číslo a tak se stát účastníky castingu. Pořad VyVolení bude moderovaný,“ prozrazuje Malíková.

Diváci se mohou těšit i na odvážné intimní scény. „Jak řekl programový ředitel televize Prima Miloš Zahradník, ve večerních hodinách počítáme i s vysíláním pikantnějších záběrů.“ Na ty není příliš připraven ani český divák. Zatímco deník Superspy má vizi tvrdého bulváru ve stylu anglického The Sun, ví moc dobře, že ji zatím nelze v domácím prostředí příliš realizovat. Možná pomůže televize, která vytvoří nové a dosud neznámé vnímání mediálního světa.

Nemyslím si, že by šlo o stejnou situaci. Právě s ohledem na české televizní diváky jsme si vybrali takovou reality show, která je v jistém směru laskavější než ostatní. Půjde o skutečný svět, nikoli o nahrané situace, které jsou tvořeny prvoplánově s úmyslem šokovat. Televizní divák bude mít možnost sledovat reálný život a osudy lidí, kteří spolu budou ve vile žít po dlouhou dobu a na pozadí jejich soužití je možnost velké výhry,“ říká k tomu serveru parabola.cz Malíková a pokračuje: „To ale neznamená, že by byl vytvářen umělý svět, naopak, účastníci VyVolených budou projevovat své city, emoce, nálady, názory na základě reálného soužití s reálnými lidmi. Příběhy budou jejich vlastní, nebudou nijak přibarvovány ani ovlivňovány. Navíc, volba diváků bude vždy v pozitivním, nikoli negativním gardu. Reality show VyVolení jistě vzbudí diskusi, koneckonců samotná reality show je fenoménem, kolem kterého se diskuse neustále točí, ale i vzhledem k výše uvedenému se nedomnívám, že by český televizní divák tuto zcela novou programovou nabídku zavrhl.

A jaké sledovanosti chce rodinná televize dosáhnout? „Nebudu v tuto chvíli uvádět žádné meze a limity, neznáme konkurenční prostředí. Jsme přesvědčeni, že VyVolení budou maximálně úspěšní. Formát jsme si vybrali proto, že mu věříme a koneckonců to potvrzují i zkušenosti ze zahraničí. Věříme, že sledovanost bude vysoká a že dále posílíme naše postavení na televizním trhu a že náš podíl na něm se dále zvýší.

TV Nova, leader televizního trhu, se rozhoupala a nakonec do toho vlétla. Bude vysílat Velkého bratra (Big Brother). Kdy ho nasadí na televizní obrazovky, to nevíme. Tisková mluvčí Novy Veronika Šmítková odkazuje pouze na oficiální tiskovou zprávu, ve které však termín není uveden. Spekuluje se ale o podzimu 2005 či jaru 2006. Zajímavé je i to, že takovéto reality show nevysílá většinou jednička na daném TV trhu - ale dvojky, trojky apod. Opět tedy v Česku abnormální situace…

V čem se liší VyVolení od Big Brother? „VyVolení jsou unikátní reality show v mnoha ohledech. Projekt je postaven na sledování skupiny několika lidí, kteří žijí po určitou dobu v uzavřeném prostoru v izolaci od okolí. Jde ale o formát velmi flexibilní, moderní a dynamický. Účastníci budou mimo běžného života ve vile plnit i zajímavé a atraktivní úkoly, v těchto případech mohou vilu i opustit. Výjimečný je i způsob zapojení televizních diváků - VyVolení jsou interaktivní reality show, u které diváci rozhodují nejen o vítězi, ale i o těch, kteří se stanou obyvateli vily. Pravidla hry jsou pestřejší a adaptabilnější - vilu mohou navštěvovat v jistých přesně stanovených případech i lidé zvenčí a takovýchto a podobných momentů je v pořadu řada,“ odpovídá serveru parabola.cz Malíková z Prima TV. Její kolegyně z Novy si dala bobříka mlčení.

Ostatně Česká televize je na tom podobně, resp. vázne v televizním kolosu na Kavčích horách vzájemná komunikace. Tiskový mluvčí ČT Martin Krafl odkazuje na marketingové oddělení. To zase na jednotlivé osoby. Nakonec neodpoví nikdo. Údajně není čas. Co tedy marketing ČT dělá, když nevyužije prezentace a nekomunikuje se svými diváky?



ČT nejnověji nasadila na čtvrteční večer projekt společnosti PRO TV, která ve stejný čas na Primě produkuje Rodinná pouta. Pošta pro tebe je formát, který už znají diváci na Slovensku. U nás Bára Kodetová uvedla první díl zábavné rodinné show s prvky reality 19. května.

O co v pořadu jde? Spojuje talk show s atraktivními prvky žánru reality. Ve svém vyznění je co možná nejvíc pozitivní; přináší příběhy, ve kterých jde především o usmíření, pochopení, radost a lásku. Základem pořadu jsou emoce skryté v neopakovatelných lidských osudech, vyvolávající slzy dojetí nejen u diváků ve studiu a u obrazovek, ale i u samotných účastníků. Nabízí nečekaná setkání po letech, vyřešení dávných nedorozumění, hledání lásky, splnění tajných přání a snů, apod. To vše před zraky diváků, kteří se stávají svědky opravdových a nefalšovaných projevů emocí lidí, jako jsou oni sami. Pořad se skládá z několika samostatných příběhů, při stopáži šedesáti minut nejčastěji ze tří. Každý je odlišně laděný, např. dojemný příběh o sporu mezi matkou a dcerou střídá odlehčené vysněné setkání se životním vzorem. Pořad je určen pro širokou cílovou skupinu. Rodinné zaměření, emotivní a zábavní charakter ho předurčují jako prime time program.

Vraťme se ještě k Balírně. Malíková z Primy je sdílná a relaci charakterizuje slovy: „Balírna je seznamovací reality show, kterou jsme začali vysílat loni na podzim a v letošním roce pokračujeme její druhou řadou. S výsledky jsme spokojeni. Jde o původní formát, jehož autorem je Philip Wilson. Výrobu pořadu zajišťuje společnost PROTOTYPE. Pořadem jsme chtěli oslovit i mladší divácké publikum, což se nám daří. Půvab a smysl Balírny je v tom, že tým tvůrců dění nijak neovlivňuje, vše je pouze na účastnících Balírny a tak to také má být. Pokud bychom předem ovlivňovali a usměrňovali soutěžící třeba tak, že bychom je nutili vybrat si partnera či bychom předepisovali, koho s sebou na zájezd mají vzít, zcela bychom popřeli základní princip reality show, kterým je autentičnost.

Víte ale o tom, že jisté tzv. reality show vysílala i tehdejší Československá televize (ČST)? Zavzpomínejte! Vždyť tehdy (v 70. a 80. letech) vysílala ČST pořad Zpívá celá rodina, která byla svým způsobem reality show. Jen se tomu tak neříkalo. Vzpomeňme i na pořad Dva z jednoho města či Pět přání. Zapomnělo se jistě už i na novější produkt současné ČT - Taxi, prosím!

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články