Quantcast

Jsou projekty typu Rodinná pouta receptem na programovou nabídku?

| Tisk

Rodinná pouta - sledovanost
Rodinná pouta - sledovanost a share
Televizní hit Rodinná pouta jsou ojedinělým projektem v programové nabídce českých televizí. Navíc druhou sérií tuzemský televizní průmysl zažije menší revoluci.

První řada původního televizního seriálu Rodinná pouta započala svou pouť 23. března 2004. Prima TV jej vyrábí s producentskou společností PRO TV (mj. se přihlásila do licenčního řízení o digitální TV kanál), která do české televizní tvorby zavádí osvědčené projekty z USA a západní Evropy.

Jsem velice rád, že se nám podařilo přesvědčit management Primy a vstoupil s námi do tohoto projektu, který se ukazuje, že je úspěšný,“ říká Jan Novotný, šéfproducent PRO TV. Právě tato firma produkuje ve svých ateliérech v Praze – Holešovicích „nekonečný“ seriál. „Věřím, že se nám podařilo vytvořit televizní dílo, které se zařadí po bok např. německého dlouholetého seriálu Dobré časy, špatné časy. Rodinná pouta jsou vlastně českou verzí tohoto typu televizního programu,“ konstatuje pro server parabola.cz generální ředitel Primy Martin Dvořák.

O seriál je zájem. Původně měl skončit letos svým 103 pokračováním. Po zaznamenaném úspěchu se prodloužil o dalších 12 dílů. Nakonec se rozhodlo, že se pojede dál. V pondělí 18. dubna první klapka zahájí Rodinná pouta II. Od června se diváci Primy mohou těšit na dalších 103 dílů. „Budeme vysílat přes celé léto. Zatím není ještě schváleno prázdninové schéma, ale oproti loňsku zachováme vysílání dvakrát týdně. Ačkoli víme, že bude menší sledovanost, inzerenti si přejí zachovat kontinuitu,“ vysvětluje serveru parabola.cz Dvořák.

Seriál navíc chtějí vysílat i v zahraničí. „Na Slovensku jej nabídne TV JOJ v původním znění. Tamní televize jej nechce dabovat do plné slovenské verze. Domnívají se, že je to zbytečné. Naopak v Německu, kde by měla Rodinná pouta být rovněž vysílána, postavy seriálu jistě budou mluvit v němčině,“ s úsměvem prozrazuje Dvořák.


Rodinná pouta - sledovanost
Rodinná pouta - sledovanost
v jednotlivých skupinách
Rodinná pouta jsou de facto nízkorozpočtovým seriálem. Druhá řada však již bude nákladnější. Nabídne nové prostory, více postav i exteriérové scény,“ vyjmenovává ředitel programu Prima TV Miloš Zahradník.

Společnost PRO TV navíc novou sérii bude vyrábět u nás ojedinělým způsobem. Scenáristky Kateřina a Jitka Bártů studovaly scenáristiku v Los Angeles. Po úspěchu s Rodinnými pouty navíc začaly pracovat na dalším seriálu pro Primu. „Kvůli jejich časové zaneprázdněnosti se přistoupilo k systému vícečlenného týmu scenáristů. Ony už nebudou těmi, na kterých scénář stojí. Nebude chybět head writer či speciální dialogisté. Na scénáři se bude pracovat kontinuálně, za pochodu. Rozšíříme štáb na tři režiséry,“ vyjmenovává novinky Novotný.

Natáčení probíhá po blocích. Vždy zhruba po dobu jednoho natáčecího měsíce vznikne balík dílů. „Umíme vypočítat, kdy který díl se bude vysílat, takže můžeme aktuálně reagovat např. na Vánoce, Velikonoce apod. Snažíme se kopírovat běžný život. Herci dostávají scénář zhruba měsíc před tím, než se bude natáčet. Definitivní změny jsou zaneseny 25 – 30 dní před natáčením. Poté se už nic moc nemění. Za tu dobu se herci své dialogy, než jdou na plac, musí naučit,“ říká šéfproducent PRO TV.

Úspěch seriálu vidí generální ředitel Primy také v marketingu a PR televize. „Od podzimu, kdy jsme zintensivnili naši marketingovou podporu, vzrostla sledovanost. Ukazuje se, že kvalitní marketing a PR je základ úspěchu,“ hodnotí Dvořák.

VÝVOJ SLEDOVANOSTI

Již první dva díly seriálu se staly nejsledovanějšími pořady Primy v příslušném týdnu a každá ze 103 dosud odvysílaných epizod se umístila mezi 10 nejsledovanějšími pořady týdne na Prima TV. V posledních týdnech se seriál začíná umísťovat také mezi 20 nejsledovanějšími pořady z pohledu všech televizních stanic, naposledy ve 14. týdnu 2005 na 13. místě.

V prvních měsících se průměrná sledovanost seriálu pohybovala kolem 1,250 milionu diváků starších 15 let (v březnu 2004 1,485 mil. diváků 15+, ale byly uvedeny pouze první dva díly). Po letních prázdninách, kdy byly premiérové díly seriálu uváděny pouze jednou týdně, došlo na podzim 2004 k výraznému růstu průměrné měsíční sledovanosti a v prosinci 2004 činila průměrná sledovanost seriálu diváky staršími 15 let již 1,721 milionu. V lednu 2005 překročil jednotlivý díl Rodinných pout poprvé hranici sledovanosti 2 milionů diváků starších 15 let (27. ledna – 2,103 mil. D15+). Zatím nejvíce diváků sledovalo Rodinná pouta v březnu 2005, sledovanost pravidelně překračuje hranici 2 milionů diváků starších 15 let.

V úterý 15. března seriál zaznamenává rekordní sledovanost jednotlivého dílu – 2,151 milionu diváků D15+. Průměrná sledovanost za celý březen 2005 je 2,037 milionu diváků starších 15 let. Také v prvních dnech dubna 2005 Rodinná pouta potvrzují svoji pozici – 7. dubna zaznamenal seriál svoji druhou nejvyšší sledovanost 2,119 milionu diváků starších 15 let (rating 24,8%), zmíněný díl měl také druhý nejvyšší share, dívalo se na něj 47,21% diváků starších 15 let přítomných u obrazovek. Průměrná sledovanost seriálu (od 23. března 2004 do 12. dubna 2005; 103 odvysílaných dílů) činí 1,597 milionu diváků starších 15 let (rating 18,8 %, share 37,91 % D15+).



V porovnání s diváky sledujícími ostatní televizní stanice v době vysílání Rodinných pout oslovil tento seriál ve větší míře věkové skupiny mladší 45 let, zejména pak diváky ve věku 25–34 let, kteří tvoří v průměru za celou dobu vysílání seriálu téměř pětinu všech dospělých příznivců Rodinných pout.

Vzhledem k zaměření seriálu, kde je hlavním motivem láska Adama a Evy, nepřekvapuje větší zájem žen o osudy hrdinů, díly uvedené v březnu tohoto roku si v průměru nenechala ujít rovná polovina všech žen přítomných u televizních obrazovek, což bylo více než 30 % z celé populace žen starších 15 let. V cílové skupině ženy ve věku 25–34 let jsou výsledky ještě vyšší, Rodinná pouta v březnu 2005 sledovalo v průměru 60 % všech divaček v tomto věku přítomných u TV.

Přestože muži jsou v počtu diváků zastoupeni méně než ženy, i u nich je patrný zájem o Rodinná pouta, průměrný podíl na trhu v březnu 2005 vystoupal v cílové skupině muži 15+ na 37 %. Porovnáme-li mužské diváky Rodinných pout s diváky všech TV, shledáme, že Rodinným poutům dávají ve větší míře přednost mladší muži, zájem o seriál klesá s rostoucím věkem. U mladších mužů lze navíc vysledovat asi největší růst zájmu o Rodinná pouta, zatímco první díly vysílané minulý rok v dubnu sledovalo pouze 21 % ze všech mužů ve věku 15–34 let přítomných u TV, v březnu 2005 si již Rodinná pouta nenechalo ujít v průměru více než 45 % z nich.

Ve výčtu diváků nelze zapomenout ani na děti ve věku 4–14 let, u kterých je seriál rovněž velmi oblíben. Jejich průměrný podíl na celkovém počtu diváků Rodinných pout překročil ve sledovaném období (březen 2004 až březen 2005) 8 %.

Radek Pešout





Reklama




Vybrané články