Česká televize připravuje další kanál
| Tisk
„Zhruba rok intenzivně pracujeme na digitalizaci napříč Českou televizí,“ přiblížil současný stav technického vývoje v ČT Lambert a potvrdil, že Česká televize, jako médium s veřejnoprávním posláním bude podporovat proces digitalizace v České republice v podobě spuštění dalších nových programů. Jeden z nich již spustila začátkem května letošního roku - zpravodajsko-publicistický kanál ČT24, který je dostupný na satelitech Eurobird-1 a Astra, kabelových sítích, internetu a od minulého pátku také v rámci pilotního projektu DVB-T na území hlavního města a části středních Čech.
Nový kanál ČT24 nemohou přijímat všichni diváci. Toto se týká zvláště těch diváků, kteří nemají digitální satelit nebo zákazníci místních kabelových sítí, které novou stanici ČT24 doposud nezařadili do programové nabídky. Proces digitalizace terestrického vysílání může všechno změnit. Místo dosavadního jednoho televizního programu se může díky digitalizaci na jednom kanálu objevit 4 a více TV stanic.
V první fázi zavádění digitalizace u nás se počítá se 3 síti multiplexů, které budou provozovat společnosti České Radiokomunikace (mux A), Czech Digital Group (mux B) a Český Telecom (mux C). Jediným držitelem digitální licence je v tuto chvíli jen Česká televize, která spolu s Českým rozhlasem plánuje tzv. multiplex veřejnoprávní služby. Počítá se s tím, že ČT využije kmitočtovou síť A a umístí zde programy ČT1, ČT2, ČT24 a možná i další TV kanál, který nyní připravuje. Víceméně by tím ČT mohla spustit DVB-T síť bez ohledu na současné problémy s udílením "digitálních" licencí. V DVB-T síti se počítá s programy Českého rozhlasu včetně nových nízkorozpočtových stanic D-Dur a Rádio Česko, které jsou zatím k dispozici jen na internetu.
Zda a kdy ČT spustí nový specializovaný digitální kanál se může rozhodnout do konce června, neboť ještě v tomto měsíci by měla Poslanecká sněmovna rozhodovat zda a o kolik se zvýší koncesionářské poplatky za Českou televizi a Český rozhlas, které jsou nyní na úrovni roku 1997. V jednom z návrhů je zvýšení TV a R poplatků spojeno s postupným omezením reklamy na veřejnoprávních médiích.
redakce