Místo pro Vaši reklamu

Skylink: Plánujeme zatraktivnění Skylink 7 i rozšíření VOD služeb

| Tisk | komentáře

logo Operátor satelitní platformy Skylink chystá další novinky pro své zákazníky. Nové programové schéma Skylink 7 i posílení VOD knihoven v aplikaci Skylink Live TV. O těchto a dalších plánech je dnešní rozhovor.

Jaromír Glisník, člen představenstva společnosti M7 Group, přibližuje plány s programem Skylink 7. Zákazníci se dočkají i exkluzivních pořadů a programů CANAL+ a rovněž stanic v rámci simulcryptu s DTH platformou CANAL+ France z pozice 19,2°E.

Parabola.cz: Před rokem - na konci května 2019 - byla oznámena významná akvizice. Lucemburská mediální skupina M7 Group se stala součástí CANAL+, skupiny Vivendi. Co se za rok od tohoto oznámení všechno stalo vedle zelené od regulátorů trhu?

Jaromír Glisník, M7 Group: Reálně máme za sebou pouze něco přes půl roku od skutečného převzetí naší společnosti skupinou CANAL+, kdy jsme se stali se součástí mezinárodní divize CANAL+ International. Seznámili jsme se s aktivitami skupiny a možnostmi, jak je využít na našem trhu. Pro mě osobně bylo nejpřínosnější představení naší úspěšné sesterské společnosti Platforma CANAL+ působící v Polsku. Byl to pohled do nového světa se silným akcentem na vlastní programovou tvorbu. Za vše hovoří samotný fakt, že v Polsku produkuje CANAL+ 17 vlastních televizních kanálů. O inspiraci jistě nebude nouze.

Jaké změny mohou zákazníci Vašich platforem očekávat v krátkodobém horizontu?

Právě jsme oznámili premiéru exkluzivního krimiseriálu Zmijovisko produkce polského CANAL+ na kanále Skylink 7 a ve Skylink Live TV. První epizoda bude vysílána 10. května. Seriál měl v Polsku enormní úspěch a věřím, že se bude líbit i našim divákům. Další programové novinky budou následovat v létě.

Nedávno jste oznámili, že od 1.6.2020 nebudou v nabídce satelitní a internetové platformy Skylink žádné programy americké skupiny Discovery (programy Eurosport a Discovery). Je ještě nějaká naděje, že se dohodnete a programy zůstanou ve Vaší nabídce bez násilného vypnutí?

Naděje určitě je, těžko se mi odhaduje, jak velká.


obrázek

▲ Obr č. 1 - Rodina sleduje nabídku operátora platformy Skylink (foto: M7 Group)

Uvažujete také o variantě, že programy Eurosport a Discovery nahradíte na Skylinku jinými s podobným či stejným zaměřením?

Obsah programů Discovery jsme do značné míry již nahradili v uplynulém období, kdy jsme spouštěli televizní kanály podobného zaměření. Jejich nabídka je vskutku velmi bohatá. Tím posledním počinem bylo v minulém měsíci spuštění exkluzívní videotéky National Geographic v rámci služby Skylink Live TV. Již při letmém pohledu do seznamu titulů zjistíte, že nabídka pořadů různého zaměření je velmi bohatá. Bude se navíc průběžně obměňovat. Programy můžete sledovat kdykoli a kdekoli, tedy daleko pohodlněji než na jakémkoli lineárním televizním kanálu. U sportovních kanálů v aktuální situaci nevidím žádný, který by vysílal atraktivní živý sportovní obsah.

Jaká je situace u sesterské platformy freeSAT? „Hrozí“ i zde vypnutí programů Discovery a Eurosport?

Řekl bych, že úplně u každé platformy hrozí vypnutí programů, jejichž cena je neúměrná jejich atraktivitě měřené sledovaností. Netýká se to jen freeSATu a Discovery. Každý operátor velmi pečlivě váží, zda a za jakých podmínek obnovit končící smlouvu s vysílatelem. Není to naše specifikum.

Vedle vypršení stávající smlouvy s Discovery jste oznámili, že chystáte pro své zákazníky exkluzivní kanály. Souvisí toto oznámení s koncem stanic Discovery? Mají je nahradit?

Oznámili jsme, že budeme investovat do exkluzivních programů. Nové televizní kanály jsou jen podmnožinou našich programových iniciativ. Přineseme rovněž exkluzivní seriály pro Skylink 7 a rozšíříme obsah videotéky Skylink Live TV. Nesouvisí to přímo s koncem stanic Discovery, spíše se strategií CANAL+ uplatňovanou na všech trzích. Tímto způsobem reflektujeme významnou změnu v preferencích diváků, ke které dochází i u nás.

Kdy exkluzivní lineární obsah představíte divákům?

To nechci zatím prozradit. O všem budeme včas informovat.

Co divákům nabídnou?

Snažíme se vyjít vstříc diváckým preferencím.

Kolik výhradních stanic chcete mít ve své nabídce?

O počtu rozhodnuto není, během času se ukáže. Počet televizních kanálů dávno není tím, čím se dá zákazník ohromit. Je třeba přinést obsah, který je atraktivní a není jinde k dispozici.

Mají Vaše vlastní kanály nahradit programy třetích stran s podobným zaměřením?

Není to primární motiv našich programových projektů. Chceme přinést to, co jinde nevysílají.

Již dnes máte ve své nabídce jeden exkluzivní kanál - Skylink 7. Jak tento projekt hodnotíte s odstupem času?

Velmi pozitivně. Hodně jsme do něj investovali a přineslo to své ovoce. V posledních měsících se co do odsledovaného času drží stabilně kolem 7. místa v pořadí televizních kanálů. To jsme nečekali.

Jaké další záměry máte s programem Skylink 7?

V uplynulém roce jsme odvysílali dva exkluzivní seriály - Vítejte ve Švédsku a Domácí hřiště. Následovat boudou další seriály a programy, většinou z produkce CANAL+. Plánujeme změnu programového schématu a celkové zatraktivnění programového obsahu v různých žánrech. Velmi si ceníme podpory vysílatelů, kteří ukázkami atraktivních pořadů z jejich nabídky náš projekt podpořili. Nyní má každý zákazník možnost se přesvědčit o šíři a atraktivitě placené nabídky. Skylink 7 je pro nás určitou laboratoří, ve které se dá leccos odzkoušet a podle diváckého ohlasu případně rozšířit na samostatný televizní kanál.

CANAL+ bude v Česku a na Slovensku sázet na exkluzivní lineární kanály. Máte i exkluzivní VOD knihovnu titulů od National Geographic ve Skylink Live TV. Jaké další lahůdky pro své zákazníky chystáte v dohledné době představit?

Rozšíření VOD knihoven je naší prioritou. Bližší informace o našich plánech nemohu prozatím sdělit.

Skylink Live TV nabízí živé vysílání i archiv odvysílaných pořadů vybraných stanic. Uvažujete o tom, že OTT nabídku sjednotíte se satelitní službou? Tedy, že do OTT zařadíte i další kanály, které máte v nabídce na satelitu?

Nabídku OTT postupně rozšiřujeme, aby zahrnovala všechny kanály s rozumnou sledovaností. Již dnes jsme cca na úrovni 98%. Naprosté sjednocení se satelitní službou však neplánujeme.

Služba Skylink Live TV není jen o lineárních programech a archivu. Nabízíte i několik knihoven pořadů od několika dodavatelů. Uvažujete tuto část posílit o 4K obsah?

Nabídky atraktivního 4K obsahu pro VOD se začínají objevovat. Počítám, že k tomu časem dojde.

Aplikaci Skylink Live TV je možné používat na široké škále zařízení - od stolních počítačů, tabletů, mobilů po některé značky televizorů. Jak to vypadá s dalším vývojem? Dočkají se i majitelé dalších přístrojů - značek televizorů?

Aktuálně máme pokryty skoro všechny televizory vyrobené v posledních letech. Rádi bychom Skylink Live TV rozšířili i na některé televizory velkých značek staršího data výroby. Hodně to ovšem závisí na ochotě výrobců implementaci umožnit.

Velkou popularitu si získává aplikace Skylink Live TV na televizních přijímačích. Přesto plánujete nadále rozšiřovat nabídku hybridních set top boxů, které umožní plnohodnotné využívání všech vašich služeb?

Hybridní set top boxy budeme nabízet a podporovat i nadále. Ne každý zákazník má novou televizi s podporou Skylink Live TV.

V jednom rozhovoru jsem Vám v roce 2018 položil nadčasovou otázku ohledně přijímačů budoucnosti, které na francouzský trh dodává dnešní majitel M7 Group, skupina CANAL+. Objeví se tyto boxy i na našem trhu?

Nemyslím si, že k tomu dojde v letošním roce. Termín neznám.

Začátkem tohoto roku zasáhla celý svět pandemie způsobená koronavirem COVID-19. Život se pro mnohé obyvatele na čas změnil. A řada diváků se vrátila k televizní obrazovce. Jak se projevila sledovanost na Vaší OTT platformě? Co diváci v březnu a dubnu nejvíce vyhledávali? Jaké pořady a stanice?

Sledovanost na OTT platformě stoupla cca o 25%. Víceméně kopírovala programové preference z předchozího období s výjimkou sportovních programů, u kterých vlivem postupného rušení sportovních událostí klesla téměř na nulu. Dobře se vedlo naopak zpravodajským programům. V posledních dvou týdnech v rámci našich VOD služeb dominují tituly videotéky National Geographic.

Jaký další vývoj očekáváte na televizním trhu? Co bude nyní rozhodovat?

Divácké preference se již několik let významně mění. O úspěchu operátorů rozhodne jejich schopnost se těmto změnám přizpůsobit a přinést divákům to, co žádají. Konvenční satelitní televize nestačí, je nutno rozvíjet velmi rychle OTT služby, videotéky, vyrábět vlastní programy atp. Ještě vyšší dynamiku přinesla pandemie COVID. Očekávám, že k původním diváckým vzorcům se již nevrátíme.

Jaký měla epidemie způsobená koronavirem COVID-19 dopad na provoz Vaší společnosti?

Největší změnou musel projít zákaznický servis. Přechod operátorů call centra na práci z domova se však podařilo zrealizovat velmi rychle a nejsem si vědom žádného negativního dopadu na naše zákazníky. Všechny servisní organizace, které v České republice a na Slovensku podporují naše podnikání, odvedly dobrou práci a jejich pracovníci za cenu nepohodlí a osobních komplikací zajistili bezproblémové fungování obou našich platforem.

Stojí za povšimnutí, že televizní trh se mění a posilují velcí hráči. Posílila i skupina M7 Group akvizicí platforem CS Link , Skylink a později i služeb UPC DTH. Vidíte ještě prostor k dalšímu růstu CANAL+ na českém a slovenském trhu - k dalším akvizicím?

Myslím, že prostor tu je.

Nový majitel CANAL+ poskytuje svoje služby z několika orbitálních pozic. Jen na českém a slovenském trhu ze dvou - na 23,5°E (Astra 3B) a 0,8°W (Thor 5/6/7)/1°W (Intelsat 10-02). Je již rozhodnuto, jakou z těchto orbitálních pozic budete využívat do budoucna?

V blízké budoucnosti se asi nic nezmění. Strategické rozhodnutí o konsolidaci satelitních pozic dosud nepadlo.

Má na Vaše rozhodnutí vliv sloučení severských platforem Viasat s Canal Digital, které si pro distribuci služeb vybrali právě pozici 0,8°W, tj. satelity Thor?

Myslím, že to naše rozhodování neovlivní.

Na freeSATu CZ/SK probíhá dlouhodobý přechod na vyšší enkódování (z MPEG-2 na MPEG-4). V jakém stavu je tato technická změna a jsou již všichni zákazníci „ready“ na MPEG-4?

Jak v České republice, tak na Slovensku byla změna dokončena.

Kdy SD programy na freeSATu začnete překlápět do MPEG-4?

Bude k tomu docházet postupně. Začínáme stahovat SD verze programů, které existují v HD. Pak přejdou SD programy do MPEG-4. U kanálů sdílených s UPC Direct a FocusSatem to bude ještě pár let trvat. Obměna přijímačů tam dosud probíhá.

Kdy na MPEG-4 budou přecházet sesterské platformy UPC Direct v Maďarsku a Focus Sat v Rumunsku?

Již několik let distribuujeme přijímače MPEG-4. Konec MPEG-2 odhaduji na cca 2 roky.

Rozhodl se CANAL+ jak naloží s brandem „UPC Direct“ v Maďarsku? Chystáte zde „rebrandování“?

Ano, značku UPC Direct nevlastníme a „rebrandování“ je tedy nutné. Počítám, že k tomu dojde koncem roku.

Bude CANAL+ působit na všech trzích pod jednou značkou, nebo si zachová na jednotlivých trzích lokální brandy?

Prozatím o změně stávajících značek neuvažujeme. V dlouhodobém horizontu to jistě možné je.

Začátkem tohoto roku jste na Slovensku zrušili Servisní poplatek u Skylinku. Krok je to poměrně překvapivý. Proč jste k tomu přistoupili?

Programová nabídka Digital, jejíž příjem byl podmíněn platbou Servisního poplatku, původně sestávala z programů volně dostupných v terestrické distribuci. Po přechodu programů Markízy do placené distribuce tato podmínka padla. Nemělo smysl koncept Servisního poplatku dále držet. Poskytovat neplacenou nabídku bez programů Markízy nám nedávalo smysl.

Plánujete zrušit Servisní poplatek u Skylinku také v České republice?

V České republice zůstává logika Servisního poplatku zachována. Změnu neplánujeme. Pokud by se někdo z velkých vysílatelů rozhodl volnou distribuci v terestrice opustit, jak to udělala Markíza na Slovensku, přizpůsobíme se.

V poslední době došlo k zakódování některých dříve volně šířených programů Skylinku. Jmenovitě TA3 HD a Šlágr TV. Je to kvůli tomu, aby diváci nespoléhali na FTA programy na 23,5°E?

V obou případech došlo k zakódování na žádost vysílatele. Je právem vysílatele rozhodnout o tom, jakým způsobem a za jakých podmínek budou jeho programy zpřístupněny veřejnosti.

Nový majitel Canal+ provozuje na satelitech Astra na pozici 19,2°E vlastní DTH službu. Chystáte některé programy simulcryptovat a poskytnout je zákazníkům v Česku a na Slovensku?



Ano, pracujeme na tom. Přichází to však v úvahu pouze u programů, které mají práva i pro naše území. Těch není mnoho.

Přechod na druhou generaci pozemního vysílání byl kvůli koronaviru přerušen. Máte i nadále zájem o provozování placené terestrické televize? Je stále ještě šance pay-tv v DVB-T2 rozjet?

Pandemie na našem úmyslu poskytovat služby přes terestrickou platformu nic nezměnila. Budoucnost terestrických multiplexů není zřejmá. Stát prodloužil frekvenční příděly, které měly skončit v příštích několika letech, stávajícím držitelům do roku 2030. V tomto případě státní podpory ovšem dosud nepožádal Evropskou komisi o schválení. Pokud prodloužení přídělů Evropskou komisí schváleno nebude, otevře se nám možnost ucházet se o jeden multiplex. Z nedávno zveřejněného rozhodnutí Evropské komise o kompenzaci nákladů na přeladění terestrické platformy vyplývá, že naše šance jsou reálné.

Děkuji Vám za rozhovor.

Martin Vyleťal

komentáře čtenářů




Vybrané články