DVB-S a IPTV módní vlna, nebo český dlouhodobý trend?
| Tisk
V uplynulých sedmi letech a intenzivně poslední tři roky se vysocí manažeři mediálních společností a investoři upínali na novou platformu přenosu televizního signálu – DVB-T.
Tato technologie se propagovala mezi odbornou i laickou veřejností, jako jediná varianta, která umožní nabídnout českému divákovi více než čtyři televizní celoplošné programy, ve vyšší (digitální) kvalitě a doplňkové interaktivní služby. Zaručená „celoplošnost“ pro vysílatele měla být zajištěna pokrytím ČR minimálně ze 70 %. Navíc se lákalo i na to, že by bylo možné sledovat např. TV v autě či autobuse bez rušivých elementů.
Tomuto projektu ale zvoní hrana. Přestože Evropská unie počítá s tím, že členské země budou vysílat po roce 2012 už jen digitálně a „analog“ zůstane v muzeu jako historický exponát, vývoj jde nezadržitelně jiným směrem.
V situaci, kdy v Česku zkrachovala vize: DVB-T od jara 2007, šest nových digitálních kanálů od nových vysílatelů, vznik třech multiplexů v kompresi MPEG-2 - se zájemci o televizní vysílání poohlížejí po jiných technických platformách, jak divákovi doručit televizní program.
Nyní se ukáže, kdo má seriozní zájem o provozování televizních kanálů.
Podle informací serveru parabola.cz expanduje na trhu s novými programy mediální dům Mafra (vydavatel mj. deníku MF Dnes, portálu iDnes), který chce vybudovat nový kanál z dnes již existujícího pilotního projektu iDnes.tv. (vww.idnes.tv). Rozšíří tak k hudebně lifestylovému Óčku své portfolio o další produkt.
Nově na český trh s televizními programy vstoupí francouzská mediální skupina Lagardere CZ, která vlastní úspěšná rádia Evropa 2 a Frekvence 1. Nepřímo to serveru parabola.cz potvrdil prezident skupiny Michel Fleischmann. Specifikující informace budou uvolněny začátkem příštího týdne.
Po nové „distribuční cestě“ se poohlížejí i dnes již bývalí držitelé digitálních licencí – Z1 a Febio TV.
Febio TV uvažuje o tom, že zahájí vysílání na satelitu. Podle písemného verdiktu soudu totiž společnost přišla o licenci pro DVB-T. „Sledujeme jiné technologie,“ říká Richard Rybníček, generální ředitel Febio.
„Připravili jsme obsah, který by nás stál přibližně 1,3 miliardy korun. Ten by nám při schválení Technického plánu přechodu z analogu na digitál zajistil poměrně rychlý nárůst diváků. Zatím nevíme, jestli ho budeme vysílat přes satelit,“ konstatuje.
Projekt Febio TV je ale plnoformátová televize, která se podle zástupců kanálu nevyplatí provozovat s menším pokrytím. Na satelitu by podle Rybníčka Febio TV provozovalo okleštěnější program, který by přišel na 200 - 300 milionů Kč.
„Nenazvali bychom ji Febio TV, ale možná Febio 2, Febio 3. Brali bychom ji jako určitou reklamu před startem skutečné Febio TV. Museli bychom ale přesvědčit investora, že se to vyplatí a že licenci pro DVB-T dostaneme zpátky,“ říká Rybníček.
Rozptýlit obavy se zatím nedaří managementu Z1. Zatímco Martin Mrnka, generální ředitel Z1, před několika týdny tvrdil - „Náš majitel, finanční skupina J &T, je ale silná společnost, a i když to je nemilé, není to pro ni nijak drastické" – investor se rozhodl pozastavit projekt. Tento krok spočívá v propouštění zaměstnanců a stop nákupu techniky.
Mrnka navíc chce iniciovat diskusi, zda by nebylo vhodné už nyní raději diskutovat o zavedení kompresního standardu MPEG-4. Dále by chtěl zrušit současný způsob licenčního řízení a zavést jen registraci, která je podobná u kabelových televizí.
Skeptický k DVB-T je i Leoš Pohl, předseda představenstva společnosti Czech Digital Group (CDG), která provozuje experimentální multiplex B. „Bude IPTV, bude satelit, ale pozemní digitální televize rozhodně ne."
Podle Pohla se do dvou nebo tří let zvýší počet domácností se satelitním příjmem televize o 100 až 150 %. „DVB-T bude ze hry. Zvítězí jiné platformy, vč. IPTV,“ konstatuje.
Do IPTV se vrhly i telekomunikační společnosti. Kromě Telefóniky O2 (služba O2TV) testuje v Praze i operátor Volný firmy Czech On Line, patřící do Austria Telekom Group.
Navíc za IPTV a televizi ve vysokém rozlišení (HDTV) lobbuje i zástupce společnosti Sony Czech. Ta na český trh chce dodávat nové televizní přijímače umožňující právě HDTV. Zúčastňuje se tak specializovaných seminářů a konferencí s vysokou koncentrací manažerů a zástupců státní správy.
Podle Ivana Trachty, obchodního manažera Sony Czech, operátor Telefónika O2 počítá s tím, že přes IPTV nabídne programy v HDTV. "My se pořád bavíme o vysílání ve formátu PAL, ale to je už dávno překonané. Za chvíli nás ze zahraničí zaplaví obsah v mnohem lepší kvalitě."
Radek Pešout