Tajný život Slunce na Viasat Nature

Slunce je základem naší sluneční soustavy, okolo kterého se všechno točí, což samozřejmě ví každý, kdo někdy navštěvoval základní školu. Jenže i okolo této hvězdy se objevuje řada záhadných jevů, které exaktní věda neví dostatečně uspokojivě vysvětlit.

Ohromný zdroj energie, nacházející se 150 milionů kilometrů od nás, je přirozeně analyzovatelný pouze zdálky. Kvůli extrémním fyzikálním podmínkám se k němu nikdy nepřiblížíme natolik, abychom ho byli schopni zkoumat dopodrobna. Proto pro nás některé jeho záhady zůstanou navždy záhadami.

Tajný život Slunce (foto: Viasat)
▲ Tajný život Slunce (foto: Viasat)

Jsou ovšem lidé, kteří se s tímto stavem nesmíří a pokouší se o Slunci dozvědět co možná nejvíce i na dálku. K takovým lidem patří i dvě ženy, Helen Czerski a Kate Humble, které mají „na svědomí“ dokumentární film BBC s názvem Tajný život Slunce. A právě ten pojednává o záhadách, které souvisejí s tzv. vnitřní aktivitou naší nejbližší hvězdy. Slunce v posledních letech doslova násobí svoji aktivitu a vědci jen bezradně kroutí hlavou nad tím, proč tomu tak je. Štáb vedený oběma ženami a expertkami na vědu a populárně-vědeckou žurnalistiku sleduje především britské vědce, kteří se pokoušejí předpovědět, jaký vliv mohou mít záhadné cykly Slunce a jeho výbuchy žhavé plazmy a obrovské vlny záření vysílané směrem k zemi na naši planetu, především pak na klima na ní.

Tajný život Slunce (foto: Viasat)
▲ Tajný život Slunce (foto: Viasat)

Při pohledu na tohoto obra pokorně zjišťujeme, jak jsme jako lidé maličcí a jak pramalý vliv máme na to, jak se bude situace okolo klimatu na Zemi vyvíjet dále. Bez naší nejbližší hvězdy a její energie bychom tu nebyli, ale zároveň vůbec nejsme schopni ovlivnit její nepředvídatelné chování. Což by rozhodně neměl být důvod na nějakou paniku, ale zároveň bychom měli vzít v úvahu, že z pohledu všehomíra mohou naše regulační kroky k „záchraně planety“ působit jako zrnko písku v moři a v konečném důsledku nám spíše mohou ubližovat, než aby nám pomáhaly.

Pokud se o tomto tématu chcete dozvědět víc, rozhodně si nenechte ujít dokument Tajný život Slunce, který se českým divákům představí 27.12. v 18:00 na kanále Viasat Nature.

zdroj: Viasat