Ohrožené ekosystémy jsou všude po celém světě. Prozradí Viasat Nature

Vydejte se společně s populárním biologem za poznáním křehké biodiverzity naší planety. V první řadě čtyřdílného dokumentu Divočina Patricka Aryeeho se společně s dalšími odborníky a aktivisty vypravíte na inspirativní cestu do nejdivočejších koutů světa.

Zjistíte, jak zdánlivé drobnosti udržují ekosystémy v rovnováze, jak složitá síť interakcí spojuje koruny stromů s neviditelným světem pod našima nohama i to, jak nejmenší tvorové ovlivňují mocné masožravce.

Televizní moderátor a biolog Patrick Aryee strávil v divoké přírodě již více než deset let. Jak sám přiznává, vždy jej fascinovalo, v jak dokonalé harmonii fungují ekosystémy na naší planetě. Proč někteří mořští živočichové září ve tmě? Jak je možné, že pouštní zvířata přežijí bez vody? Proč někteří tvorové žijí i stovky let?

Doku série Divočina Patricka Aryeeho (foto: Viasat Nature)
▲ Doku série Divočina Patricka Aryeeho (foto: Viasat Nature)

Patrick hledal odpovědi na tyto otázky a zároveň toužil své poznávání předávat druhým. Jako dítě miloval dokumenty, a nakonec i on sám skončil před kamerou jako průvodce přírodovědných pořadů. Spolupracoval s významnými tvůrci i respektovanými televizními stanicemi. Nyní jej můžete sledovat na Viasat Nature. Premiérový díl Divočina Patricka Aryeeho uvidíte v pondělí 20. března ve 20:00 hodin.

V první epizodě Patrick pátrá v jednom z nejvíce narušených ekosystémů na světě - na Velkých planinách Severní Ameriky. Oblast táhnoucí se okolo stého poledníku západní délky přes celé Spojené státy je silně narušena lidskou aktivitou a její charakter se pomalu, ale jistě mění. Vědec se zde snaží pochopit fascinující síť místních vztahů, která propojuje prérijní traviny, hovnivály, bizony a mocného medvěda grizzlyho.

Doku série Divočina Patricka Aryeeho (foto: Viasat Nature)
▲ Doku série Divočina Patricka Aryeeho (foto: Viasat Nature)

Ve druhém díle se přesunuje více na sever. Do Britské Kolumbie v Kanadě na každoroční výlov lososů. Velkolepá migrace těchto ryb nezajišťuje jen přežití druhu samotného, ale celého místního ekosystému. Ten je na lososech zcela závislý a jeho osud visí doslova na udici. Vzhledem ke skutečnosti, že počty lososů dramaticky klesají, obraz místní krajiny se nenápadně mění. Jak moc je situace vážná? Na to se pokusí Patrick společně s místními odborníky odpovědět.

Ve třetí epizodě uvidíte Patricka, jak se v Kostarice pokouší pozorovat “arribadu“, hromadné hnízdění tisíců mořských želv, které každoročně připlouvají na břeh, aby nakladly vajíčka. Je zde ale jeden problém. Tato famózní událost přitahuje hladové jaguáry z džungle, což pro ohrožené želvy není dobrá zpráva.

I v poslední epizodě zůstane Patrick v Kostarice. Tentokrát se ponoří hluboko do džungle, kterou v posledních letech ničí střídání extrémně suchých období a ničivých povodní.

Tato nerovnováha má katastrofální dopad na počet místního hmyzu, který je základní součástí potravního řetězce. Patrick je odhodlán zjistit, jaký má tento pokles vliv na místní zvířecí populace. A jak se ukáže, měnící se vzorce počasí mají přímý vliv na každého živého tvora v tomto pozoruhodném ekosystému.

zdroj: Viasat